God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,548
Här är de tidigare trådarna som är en del av det här projektet:
Divination
Infernomancy
Vit magi
Krutmagi
Jag gillar fokus formatet och medan jag tidigare använt det för att analysera existerande spel så kommer jag nu vända det mot nya mål. Jag håller på att bygga ett fantasy spel med en extremt magisk värld där alla spelar karaktärer kommer vara någon typ av magiker. Jag baserar systemet på regelsystemet jag satte ihop för att köra Mage över skype med men kommer införa magiskolor istället för sfärer. Istället för att skriva hela världen på en gång kommer jag släppa den bit för bit med fokustrådar ägnade åt olika aspekter av spelet. Först kommer jag fokusera på de olika formerna av magi. Spelet har blivit delvis speltestat men mycket arbete är kvar att göra.
Den här gången fokuserar vi på: Formbytande
Du är varken begränsad av mentala attityder eller fysiska begränsningar längre. Du kan flyga genom att bli en fågel, springa genom skogen som ett rådjur, känna förtvivlan som en gammal man eller styrka som en fysiskt perfekt en. Världen är stabil och solid för andra, men du vet att den är olika beroende vem man är.
Alla formbytare är mentalt, spirituellt och moraliskt instabila. Det är inte konstigt egentligen, ni förstår det är två saker med formbytande som alla glömmer. För det första så har man inte sin "normala form" som någon sorts nollpunkt man bara kan gå tillbaks till eller som man förvandlas tillbaks till när magin tar slut. Byter du form gör du det permanent tills det att du byter till en annan form och vet du hur svårt det är att få rätt på små detaljer? Bara de allra mäktigaste och mest erfarna formbytarna klarar det med någon regelbundenhet. Visst, det är lätt att bli mänsklig. Det är inte svårt att välja saker som kön. hudfärg eller kroppsbyggnad. Men en näsa är nästan omöjlig att få rätt, ett öga ännu svårare. Ingen annan kommer tycka du ser konstig ut eller så, du ser bara inte ut som dig själv längre. Den andra saken som folk glömmer är att sinnet formas av kroppen det är i. Om du förvandlar dig till ett vildsint rovdjur börjar du tänka som ett vildsint odjur. Förvandlar du dig till en tonåring för att smyga in någonstans börjar du tänka som en tonåring igen. Du vill inte veta vad som händer när man sträcker ut sin ryggrad i stridstentakler eller gör sin hud hård som ben.
Vanliga raser som använder Formbytande: Formbytande är vanligt hos sjöjungfrur som finner det befriande att ändra sina synsätt med en ny form. Det är också vanligt hos Jagar imperiet i väster där det används av präster för att bättre förstå sin flock. Alverna och orkerna anser båda att magin är förbjuden eftersom den naturliga och gudagivna formen är en belöning eller straff för tidigare liv. Få människor använder formbytande eftersom sidoeffekterna är för stora, detta hindrar dock inte formbytare från att vara respekterade och beundrade från avstånd som innehavande visdomar som andra saknar.
Bra koncept jag tänker mig för Formbytare: En man som kan bli monster och förinta sina fiender. Prästkrigare som förstår sina fiender och tar formen av det som kan besegra dem eller övertyga dem. Vetenskapsmän och utforskare som vill se världen på så många sätt som möjligt och kanske finna objektivitet.
Koncept jag aldrig vill se: Det finns en fin gräns mellan intressant och smaklöst. Korsa den inte!
Klädsel för Formbytande: Många formbytare binder rituellt kläder till sig när de lär sig sin magi. Dessa kläder byter sedan form med dem och de kan forma kläderna som de vill. Annars föredrar formbytare lössitande kläder som inte kommer i vägen för deras förvandlingar.
Varför är Formbytande den bästa formen av magi?: Flexibilitet. Du kan vara vem som helst eller vilken varelse som helst. Du är hundra personer i en och du är ett enormt monster. Du har också möjligheter för socialmanipulation och infiltration omatchat av någon annan. Plus, du kan spela en ny karaktär varje session om du vill.
Speltekniska effekter Formbytande kan forma om magikerns kropp delvis och helt. Formbytaren kan bli en annan person, ett djur eller ett enormt monster. Formbytare kan också delvis ändra form som att ändra en arm till en enorm monster käft eller ge sig själv fler ögon sittandes på armarna. Formbytare kan läka sina skador genom att bygga ihop sin form igen och kan också hindra sig själv från att åldras. Formbytande kan kombineras med all magi förutom vit och svart magi och utökar då förändringsmöjligheterna. En formbytare som också är en sten naturmagiker kan tillexempel förvandla sin kropp till sten.
Divination
Infernomancy
Vit magi
Krutmagi
Jag gillar fokus formatet och medan jag tidigare använt det för att analysera existerande spel så kommer jag nu vända det mot nya mål. Jag håller på att bygga ett fantasy spel med en extremt magisk värld där alla spelar karaktärer kommer vara någon typ av magiker. Jag baserar systemet på regelsystemet jag satte ihop för att köra Mage över skype med men kommer införa magiskolor istället för sfärer. Istället för att skriva hela världen på en gång kommer jag släppa den bit för bit med fokustrådar ägnade åt olika aspekter av spelet. Först kommer jag fokusera på de olika formerna av magi. Spelet har blivit delvis speltestat men mycket arbete är kvar att göra.
Den här gången fokuserar vi på: Formbytande
Du är varken begränsad av mentala attityder eller fysiska begränsningar längre. Du kan flyga genom att bli en fågel, springa genom skogen som ett rådjur, känna förtvivlan som en gammal man eller styrka som en fysiskt perfekt en. Världen är stabil och solid för andra, men du vet att den är olika beroende vem man är.
Alla formbytare är mentalt, spirituellt och moraliskt instabila. Det är inte konstigt egentligen, ni förstår det är två saker med formbytande som alla glömmer. För det första så har man inte sin "normala form" som någon sorts nollpunkt man bara kan gå tillbaks till eller som man förvandlas tillbaks till när magin tar slut. Byter du form gör du det permanent tills det att du byter till en annan form och vet du hur svårt det är att få rätt på små detaljer? Bara de allra mäktigaste och mest erfarna formbytarna klarar det med någon regelbundenhet. Visst, det är lätt att bli mänsklig. Det är inte svårt att välja saker som kön. hudfärg eller kroppsbyggnad. Men en näsa är nästan omöjlig att få rätt, ett öga ännu svårare. Ingen annan kommer tycka du ser konstig ut eller så, du ser bara inte ut som dig själv längre. Den andra saken som folk glömmer är att sinnet formas av kroppen det är i. Om du förvandlar dig till ett vildsint rovdjur börjar du tänka som ett vildsint odjur. Förvandlar du dig till en tonåring för att smyga in någonstans börjar du tänka som en tonåring igen. Du vill inte veta vad som händer när man sträcker ut sin ryggrad i stridstentakler eller gör sin hud hård som ben.
Vanliga raser som använder Formbytande: Formbytande är vanligt hos sjöjungfrur som finner det befriande att ändra sina synsätt med en ny form. Det är också vanligt hos Jagar imperiet i väster där det används av präster för att bättre förstå sin flock. Alverna och orkerna anser båda att magin är förbjuden eftersom den naturliga och gudagivna formen är en belöning eller straff för tidigare liv. Få människor använder formbytande eftersom sidoeffekterna är för stora, detta hindrar dock inte formbytare från att vara respekterade och beundrade från avstånd som innehavande visdomar som andra saknar.
Bra koncept jag tänker mig för Formbytare: En man som kan bli monster och förinta sina fiender. Prästkrigare som förstår sina fiender och tar formen av det som kan besegra dem eller övertyga dem. Vetenskapsmän och utforskare som vill se världen på så många sätt som möjligt och kanske finna objektivitet.
Koncept jag aldrig vill se: Det finns en fin gräns mellan intressant och smaklöst. Korsa den inte!
Klädsel för Formbytande: Många formbytare binder rituellt kläder till sig när de lär sig sin magi. Dessa kläder byter sedan form med dem och de kan forma kläderna som de vill. Annars föredrar formbytare lössitande kläder som inte kommer i vägen för deras förvandlingar.
Varför är Formbytande den bästa formen av magi?: Flexibilitet. Du kan vara vem som helst eller vilken varelse som helst. Du är hundra personer i en och du är ett enormt monster. Du har också möjligheter för socialmanipulation och infiltration omatchat av någon annan. Plus, du kan spela en ny karaktär varje session om du vill.
Speltekniska effekter Formbytande kan forma om magikerns kropp delvis och helt. Formbytaren kan bli en annan person, ett djur eller ett enormt monster. Formbytare kan också delvis ändra form som att ändra en arm till en enorm monster käft eller ge sig själv fler ögon sittandes på armarna. Formbytare kan läka sina skador genom att bygga ihop sin form igen och kan också hindra sig själv från att åldras. Formbytande kan kombineras med all magi förutom vit och svart magi och utökar då förändringsmöjligheterna. En formbytare som också är en sten naturmagiker kan tillexempel förvandla sin kropp till sten.