Nekromanti Jag drömmer om en nättjänst...

krank

Går ondskans ärenden
Ibland får jag såna knepiga idéer i huvudet. Det kan vara ett färdigt program, en affärsidé eller en hemsida som liksom dyker upp, objuden, i mitt huvud.

För att få ur idén måste jag gå igenom en jobbig process, som börjar med att jag går och grunnar på och förföljs av idén i några veckor eller månader, och under tiden förtvivlat försöker hitta vad-det-nu-än-är. Det brukar sluta med att jag:

1) hittar något som är nästan det jag vill ha, och sliter mitt hår av frustration.

2) inte hittar något som är det jag vill ha och så antingen

2.1) kan bygga skiten själv, försöker, får slut på energi halvvägs igenom efter att inte ha fått nån respons eller

2.2) inte kan bygga skiten själv, och sliter mitt hår av frustration

eller, vilket är skitovanligt:

3) hittar precis det jag vill ha, och blir en lugn och harmonisk människa.

Nå: Jag drömmer om en nättjänst för TV-serier on demand.

Features, i punktform:

* Man betalar månadsvis för att få ta del av tjänsten. Kostnaden är inte blodig, men inte kattpiss heller.

* För pengarna får man under tiden man är medlem fullständig tillgång till sitens tjänster, som detaljeras i kommande punkter.

* Det finns en webbspelare gjord i Flash i vilken man kan se på kompletta avsnitt av TV-serier, i hög kvalitet (uypp till HD) och med stereo eller 5.1-ljud och med subtitles på några olika språk.

* Äldre avsnitt av en serie (tänk "tidigare säsonger") får man ladda ner som DRM-fria AVI:er i hyfsad kvalitet. Vill man ha HD och 5.1 får man betala lite extra. Inte som en jädra DVD-box, utan nån rimlig liten summa.

* Nya avsnitt av TV-serierna dyker upp några timmar efter att de visats i de vanliga TV-kanalerna. Om det gör någon glad och generera lite extra slantar kan det finnas reklam före och efter (men aldrig mitt i) avsnitten.

* Det finns en mjukvaruklient som funkar på Mac, Windows och Linux - tänk itunes, men resurseffektiv och obloatad - som kan streama till andra enheter t.ex X-box och så.

Nå:
Pengarna till tjänsten kommer via de som är villiga att betala extra för möjligheten att se på avsnitt när man vill (istället för om-man-råkade-slå-på-TV'n) och har tid, vill kunna pausa och bestämmqa sina pissepauser själv, föredrar TV-serier utan reklam, och dessutom vill kunna "kolla ikapp" på TV-serier utan att slänga ut tusentals kronor på DVD-boxar som sedan mest samlar damm i hyllan.

Jag tror att målgruppen är relativt stor. Man kan till och med tänka sig att vi har olika sorters "subscriptions" - gratiskonton som bara får kolla på, och inte ladda ner, äldre avsnitt. Billiga konton som får allt gratiskontona får plus att de får se nya avsnitt av och tanka ner gamla avsnitt av typ 5 TV-serier. Dyra konton som får göra allt med allt.

Jag skulle kunna tänka mig att betala upp till 500:- per månad för en sån här tjänst. Lätt. Plus rimliga avgifter för de DRM-fria nerladdningarna av de äldre avsnitten i bra kvalitet.

Finns det nån som vill ha mina pengar? Jag vill betala för mitt beroende av TV-serier, jag följer typ 10-20 styckna. Jag vill göra rätyt för mig. Samtidigt funkar inte TV för mig eftersom jag inte har möjlighet att planera mitt liv efter TV-tider, och jag hatar verkligen reklampauser (och att de ofta KLIPPER i filmer och TV-serier för att få plats med reklam). Jag har dessutom ingen lust att bränna flera tusen på DVD-boxar varje gång jag hittar en ny TV-serie att kolla ikapp mig på.

Och det är bara kulturbarbarer som bara strökollar på enstaka avsnitt som "råkar vara på". Det är deras fel att det inte finns fler TV-serier med ordentlig övergripande story.

Men, tillbaks till min idé: Skulle den funka? Finns det något som ens liknar den, som finns tillgängligt för en stackars svensk med pengar på fickan och ingen som vill ha dem?

Krille

Super Moderator
Lägg till att du skulle kunna få ett avsnitt sponsrat av diverse varumärken, som läggs in som såna där diskreta "skuggor" i ena hörnet där kanalloggan brukar ligga på vanliga kanaler, så har du bättre finansieringsmöjlighet. Det är en sak att titta på tjugo sekunder Guinness-reklam, och en helt annan sak att ha en diskret Guinness-logga i ena hörnet i 45 minuter.

---

Själv skulle jag (om jag tillåts trådkapa en smula) vilja ha en webbtjänst som jag kallar för fuldvd.se (får väl regga domänen). Det är en databas över filmer, sorterade efter titlar och utgåvor och flaggor med "finesser" som man inte vill ha: antipiratspotten som man inte kan spola förbi, obscent långa animerade menyer, trailers för andra filmer innan filmen (förbispolningsbara eller inte), låsta textspår, låsta menyval etc. Det ska finnas möjlighet att titta på en film och se vilka utgåvor av den som har minst antal fula finesser. Deltagare ska kunna lägga till egna filmer och utgåvor och fulmarkera dem. Webbplatsen finansieras av reklam, mer specifikt av länkar till webbshoppar som har de efterfrågade utgåvorna.

G

Guest

Guest
Jag skulle helt enkelt vilja ha filmernas version av Spotify. Mjukvara sponsrat av filmbolagen. :gremcool:

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Lägg till att du skulle kunna få ett avsnitt sponsrat av diverse varumärken, som läggs in som såna där diskreta "skuggor" i ena hörnet där kanalloggan brukar ligga på vanliga kanaler, så har du bättre finansieringsmöjlighet. Det är en sak att titta på tjugo sekunder Guinness-reklam, och en helt annan sak att ha en diskret Guinness-logga i ena hörnet i 45 minuter.
Jag HAAAAAAATAAAAAAAR verkligen sån skit. Det händer mer och mer på varenda fucking TV-serie man tankjar ner. Värst är det på de där fittkanalerna som typ äter upp halva skärmen med animerat krimskrams som hoppar omkring var trettionde sekund. Kanalloggor är ännu en sån där anledning till att jag egentligen bara vill se DVD-rippar.

Jag kan betala 200:- extra för att slippa den "diskreta" Guinnessloggan också. 700:- allt som allt, per månad. Så mycket hatar jag reklam.

Reklam är Leni Riefenstadt för det kapitalistiska samhället. Reklam är ett avloppshål. Reklam är som sovietiska hjärntvättsexperiment. Reklam är som Enhet 731. Allt jag vill är att leva i en reklamfri värld. Jag kan garanterat tänka mig att betala mer för att få bort reklamen än vad reklamintäkterna från mig som individ är. Jag tror inte att jag genererar 700:- per månad. Jag tror inte att mina köpvanor förändras såpass mycket att 700 av mina surt förtjänade slantar byter vilka varor de köper på grund av äcklig fittig jävla reklam.

Hela POÄNGEN med det här är att slippa reklam under TV-serietittandet. Om det verkligen måste finnas, så kan det väl skvalpa runt innan och efter, så att man kan titta bort om man vill, eller kanske bara vänta tills avsnittet är för gammalt för att höra till min tänkta tjänsts reklamsponsradeutbud...

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Själv skulle jag (om jag tillåts trådkapa en smula) vilja ha en webbtjänst som jag kallar för fuldvd.se (får väl regga domänen). Det är en databas över filmer, sorterade efter titlar och utgåvor och flaggor med "finesser" som man inte vill ha: antipiratspotten som man inte kan spola förbi, obscent långa animerade menyer, trailers för andra filmer innan filmen (förbispolningsbara eller inte), låsta textspår, låsta menyval etc. Det ska finnas möjlighet att titta på en film och se vilka utgåvor av den som har minst antal fula finesser. Deltagare ska kunna lägga till egna filmer och utgåvor och fulmarkera dem. Webbplatsen finansieras av reklam, mer specifikt av länkar till webbshoppar som har de efterfrågade utgåvorna.
Det här gillar jag.

Själv håller jag på och blir vansinnig varenda gång jag ska köpa en DVD. Jag menar, vaddå fucking bara jävla svenska, danska och norska som text? Tror de att jag är nån fucking mongis som inte kan läsa engelska? Om filmen är på engelska så vill jag ha engelsk text. Textens enda funktion är ändå att folk ibland mumlar så förbannat att man har svårt att höra, och att då läsa nån finnig filmskolerejects taffliga IG-nivåöversättning funkar helt enkelt inte.

ripperdoc

Myrmidon
Vad är det för fel på Tivo, Bittorrent eller Hulu? De uppfyller nästan exakt vad du behöver.

Men visst, det saknas en "betala månadsvis, se hur mycket du vill"-webtjänst för video. Det har precis börjat komma för musik, mest för att mediabolagen är så skraja.

Ymir

Liten kantbaron
Visst, subtitles är bra, ju fler språk som finns som alternativ desto bättre, jag hade gärna velat ha femtielva dubbspår på alla filmer också; Matrix är tex myyycket bättre på tyska, för där har skådisarna inlevelse.

Å andra sidan är det inte som jag direkt känner att det är värt att gå i taket över att dvd:er kommer textade enbart på skandinaviska språk. Dels bor vi ändå i Skandinavien, och dels ser jag så jävla mycket film på språk jag ändå inte begriper ett skit av, det är bara att acceptera att en del går förlorat i översättningen liksom. Jag blir alltid lite förbryllad av folk som insisterar på att ha engelsk text till en film när det finns svensk; om filmen därtill i sig inte är på engelska blir det bara patetiskt.

DVD-utgivarna tänker säkert att subtitles -bara- är intressant om man faktiskt inte förstår filmens språk, eftersom det finns en utbredd missuppfattning att subtitles är något störigt som skadar filmupplevelsen. Det är därför de inte inkluderar engelska subs; de tar för givet just att du -inte- är en fucking mongis, utan att du faktiskt förstår engelsk dialog rätt bra.

Filmutgivarna hade behövt inse att somliga gillar subtitles för de där små detaljerna man annars kanske missar i dialogen. Det är nog tyvärr en lång väg dit.

- Ymir, Saruman låter sjukt ond på franska

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Vad är det för fel på Tivo, Bittorrent eller Hulu? De uppfyller nästan exakt vad du behöver.
Jag brukar redan en strålande torrenttjänst varje månad, men kvaliteten är kass och jag får inga subs, och dessutom är det olagligt. Tivo kräver att jag skaffar fler kanaler än vad jag har; flera serier jag följer går inte i sverige ens en gång, åtminstone inte på nån av de vanligare kanalerna. Plus att jag gillar att helt själv upptäcka en ny serie som redan tatt slut olch kolla igenom den i dess helhet.

Hulu är bara legalt i USA, visst kan man använda proxy för att skaffa sig tillgång ändå, men det förstör lite min idé om att inte vara illegal.

RipperDoc said:
Men visst, det saknas en "betala månadsvis, se hur mycket du vill"-webtjänst för video. Det har precis börjat komma för musik, mest för att mediabolagen är så skraja.
Japp.

De flesta tjänster för att köpa musik på nätet är helt kassa. De flesta är som Itunes, och tar helt vilda priser för allting. Den enda jag riktigt gillar är Magnatune, där man visserligen betalar per skiva, men där man får välja priset själv beroende på vad man gillade skivan (man får ju lyssna på hela skivan online innan man köper) och dessutom får valet att tanka ner i FLAC och MP3, helt DRM-fritt. Och har rätt att sprida musiken till fem av sina polare.

krank

Går ondskans ärenden
Ymir said:
om filmen därtill i sig inte är på engelska blir det bara patetiskt.
Det är det här jag snackar om, det mesta jag tittar på är på engelska. Om jag då ska tvingas se en apdålig översättning kör jag hellre utan textning alls. Textens enda funktion när jag ser på engelska filmer är, som sagt, att ibland mumlar folk så att man inte hör vad de säger. Då använder jag texten för att fylla i "tomrummet". Det funkar inte med svensk text.

Själv tror jag ju bara att vissa filmutgivare är dumma i huvudet. De DVD:er som bara har nordisk text brukar dessutom ha såpass mycket sämre kvalitet i bilden än andra DVD:er att det känns som att de tagit nån gammal VHS-kopia, slängt in tre subs (och inga dubbade språk, inget extramaterial) och släppt skiten för att försöka lura filk att de köpt the real deal.

Det känns liksom som kassa hafsverk nån clown gjort i en källare nånstans.

Därför köper jag helst import-DVD:er. Där är det mer sällan kass kvalitet. Om det då betyder att jag kollar på Neon Genesis Evangelion med engelsk text istället för svensk, then so be it. Jag kan inte japanska, men jag är nästan övertygad om att de svenska översättarna manglat sönder all betydelse där också. Jag har mer respekt för mer internationella företag. Svenska textare har liksom visat vad de går för; ingenting alls.

ripperdoc

Myrmidon
Nästan alla DVD:er har dålig kvalitet redan :gremwink: Men det är sant, lokala utgåvor av filmer har inte sällan sämre ljudspår, sämre extras eller sämre kvalitet.

Själv har jag aldrig köpt en svensk DVD (mig veterligen) och kommer aldrig köpa en. Och min Hong Kong-PS3 garanterar att jag inte kommer köpa (hutlöst dyr) nordisk media på länge. Just nu är det rätt billigt i England, och tullfritt inom EU.