Jag försöker läsa Slugblaster

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag minns att jag hade ett liknande problem för flera år sedan med ett fate-baserat system där de använde ord för kompetensnivåer och svårighetsgrader istället för siffror. Vad vet jag vilken som är bäst av great, awesome, eller superb. Ge mig +1, +2, eller +3 vilken dag som helst.
Det där är en grej jag också har väldigt svårt för. Om vi ändå ska översätta orden till siffror i huvudet, och om vi ändå tagit matte-paus i inlevandet och rollspelandet så föredrar jag nog om mattepausen är så kort som möjligt och kräver så lite energi som möjligt.

Men jag hajjar att jag är ett undantag där, som alltid upplever matte och explicit regelanvändning kring spelbordet som ett avbrott i själva rollspelandet snarare än som en del av huvudaktiviteten. Tycker man regler är kul och mest vill göra det man säger kring spelbordet lite mer stämningsfullt så funkar det säkert bra.

Rickard

Urverk speldesign
Jag minns att jag hade ett liknande problem för flera år sedan med ett fate-baserat system där de använde ord för kompetensnivåer och svårighetsgrader istället för siffror.
Ja, jag föredrar om termerna hjälper en att tänka i vissa mönster. "Är det här Svårt eller Mycket svårt"? Eller "Vad kan jag komma på för konsekvens?" I förlängningen går det att ha mantran "Går det att göra på ett svårt sätt går det att göra på ett enklare sätt".