Nekromanti Jag föreslår.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anarchclown said:
Jag blir till exempel extremt upprörd när jag hör alla former av förslag om censur eller sanktioner baserade på ”dålig stämning” […]
Vad räknar du som »censur eller sanktioner«?

Zappelina

Swordsman
Jag tycker absolut man ska kunna diskutera politik på forumet. Som någon sade är det också svårt med gränsdragningar.

Anarchclown

Swashbuckler
Censur är i detta fall att man inte tillåter politisk diskussion på forumet.

Sanktioner är när man gör det svårare för just de som vill använda dessa trådar att göra det. Tex genom att inte visa dem i "senaste inlägg".

Arfert

Facit
Jag tycker att politikdiskussionerna har ett visst underhållingsvärde, det är kul att bli arg på vissa nötter. :gremgrin: Men jag skulle inte sakna OT, det tar energi från annat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Men jag skulle inte sakna OT, det tar energi från annat.
Problemet är väl att åtminstone jag tror att det mer skulle leda till mer OT i andra forum.

Sedan: Vad gäller "tar energi" vill jag hänvisa till min tidigare föreslagna lösning: Rensa forumet från designmässigt blajj som "senaste inlägg" och toaträna användarna i att bruka "Bevakade forum" istället. Så slipper man se inlägg från OT om man inte verkligen vill se dem.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
wilper said:
Anledningen är att det ALDRIG har varit någon som bytt åsikt som en följd av de diskussionerna
Det är faktiskt inte helt sant, krank har exempelvis påpekat saker som har gjort att jag har bytt åsikt i en del fundamentala punkter om feminisim.

Lite off-topic sådär.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har nog inte bytt åsikter så mycket som att jag faktiskt har tänkt på vilka jag faktiskt har men med ungefär samma effekt. Så jag antar att jag för första gången ska göra såhär.

+1

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Vitulv said:
solvebring said:
Zire och Telash:

Ingen (jag) har väl varit för censur? Inte jag i alla fall. Censur är galenskaper...

Jag förespråkar dock ett eget forum som inte visas i visningslistorna.

Alltså, wilper (antar jag )eller jag syftar inte på att själva diskussionerna eller bråken i sig skulle vara ett problem. Så blir det liksom men om bara folk tänker sig för och moderatorer finns där så kan man ju hålla det rätt så okej. Som i det senaste fallet. Det blev lite stökigt men det gick bra.

Det här handlar om att visningslistorna floodas med sådana tråkar när de väl tar fart. Allt annat drunknar i visningarna av de inläggen.
Av just den anledningen visas till exempel inte varulvsspelen i listorna, för det skulle dränka allt annat som folk hellre läser och som är mer väsentligt för forumet.

Kort sagt: JAG vill inte censurera, JAG vill inte har bort varken politik- eller genusdiskussioner. Jag tycker dock att det är synd att de ska flooda visningslistorna.

... Så dra inte in mig i förslag om förbud och censur. Jag föreslår bara ett eget forum som inte floodar listorna. Och jag misstänker att wilper tänker precis detsamma. Den dåliga stämningen är ju förövrigt ett faktum, och skulle man då gränsa av lite mer så kanske det inte skulle sprida sig riktigt så mycket som annars.
Floodar? Jag ser bara en sådan tråd under "Senaste Inlägg".
Precis det jag menar också. Varför ska våra politiska bråk flooda senaste inlägg när vi egentligen är här för rollspelshobbyn.
Och jag menar att jag bara ser en sådan tråd under Senaste Inlägg. Min poäng var således att det kanske inte kan kallas att man floodar d
Fairen funktionen.
Fair, point taken. Chansen är kanske inte så stor som jag tänkte mig i det fallet. Men det händer om det blir riktigt med ös i lådan. ... Beroende på hur mycket delay det är mellan forumen och listan.

... Jag tänkte mig att det skulle bli rätt mycket. Fast tja, jag tänkte nog inte så bra. Kort sagt - glöm den tanken. Den var sné.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är starkt emot detta. Skälet till detta är att det som för någon är oproblematiskt och opolitiskt för andra är en politisk fråga -- genusfrågor ligger närmast till hands som exempel, men även andra former av kritiska analyser (klassbaserade, postkoloniala, religiösa, etc) av olika former av media, däribland rollspel, blir väldigt lätt politiska. Att förbjuda denna form av analyser medför att en stor del av våra möjligheter att diskutera spel och andra media utifrån detta perspektiv förstörs, vilket jag personligen skulle anse som en intellektuell utarmning av forumet.

Därtill: vi har inte, sedan OT-forumets instiftande, kategoriskt förbjudit några samtalsämnen annat än sådana som till sin själva natur inneburit olagligheter eller angrepp på personer eller grupper. Liksom chrull anser jag att det är viktigare för en community att kunna diskutera ett brett spektrum av ämnen än att alla håller sams hela tiden.

Tibbelin

Warrior
Lite realism angående politik, tack!

Svumpyn said:
Håller med men samtidigt inte. På ett sätt kan vi inte veta om folk har bytt sin åsikt, det vi kan veta är att de som deltar i diskussionen inte har bytt åsikt. Men som det sägs i inlägget, skapar diskussionerna bara dålig stämning så är ditt förslag en god lösning och även jag ställer mig bakom det.
Som sagt, det går omöjligt att säga om folk har bytt åsikt eller ej som följd av en diskussion. Personligen deltar jag ofta i politiska debatter (dock inte på rollspel.nu) för jag finner det intressant och givande. Sant är att jag sällan byter åsikt baserat på vad någon annan säger, men att få ta del av andras åsikter vidgar mina vyer och ökar min förståelse för hur andra personer tänker.

En politisk debatt i sig är alltså inte farligare än vilket annat ämne förutsatt att folk håller sig ifrån personangrepp. Men personangrepp finns redan reglerat under de existerande reglerna på forumet.

Som flera redan har sagt så kan politik gömma sig lite varstans så var ska man då dra gränsen för vad som får diskuteras? Tänk nu på konsekvensen av att förbjuda politiska ämnen. Terrordåden i Norge går förstås bort på en gång, för hur ska man kunna diskutera skjutning av partipolitiskt engagerade ungdomar utan att det blir en politisk debatt? Men många har en stor del av sitt sociala umgänge på rollspel.nu och när något händer som det i Norge så har människan behov av att prata av sig. Vill man då förbjuda det? Tvinga folk att hålla det inom sig?

Eller som den sorg som nyligen drabbade rollspel.nu i form av Rising? Det väcker hos många förstås frågor om hur psykiatrisk vård och andra sociala saker fungerar i vårt samhälle. Något som också i högsta grad är en politisk fråga.

Börjar folk förstå det svåra i att dra tydliga gränser kring politiska ämnen? Så förbjud gärna politik, men var då införstådda med hur begränsande forumet kommer bli. Är det inte viktigare att istället se till så att moderatorerna är snabba att agera när en diskussion går överstyr?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
wilper said:
Ett förbud mot diskussioner om (IRL) politik och religion på forumet. Eller om det är för hårt, att Politik och Religion ges ett eget forum, som inte syns i Senaste inlägg.

Anledningen är att det ALDRIG har varit någon som bytt åsikt som en följd av de diskussionerna, och det enda som blir resultatet är att folk blir arga på varandra och det sprids dålig stämning.
Jag kan tänka mig att flytta politiska diskussioner till ett eget forum, men jag tror att de eventuella problemen med gränsdragning om vad som är politiskt och inte förtar hela nyttan med det.

Jag har inget intresse av att delta i politiska diskussioner och väldigt lite intresse av att läsa dem, men jag ser inte vad problemet med deras existens är. Det enda som stör mig med de diskussioner som hetsar till är att de ibland sprids till småpraten, men då kan jag faktiskt låta bli att läsa den en stund.

Om vi vill motverka dålig stämning (det tror jag alla vill) så tror jag mer på att arbeta för ett öppet debattklimat där man behandlar varandra schysst. Vi måste faktiskt acceptera att vissa tycker eller tror helt annorlunda och benhårt vägrar att inse logiken och rationaliteten i våra argument. Genom alla år jag hängt här och på Sveroks forum har jag bara stött på en person som inte velat ha ett schysst debattklimat. Mig veterligen är han bannad från båda fortfarande av förklarliga skäl :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker det är en skitdålig idé. Bara för att det är klent med sådana som som bytt åsikt efter att ha deltagit i, eller läst, en tråd med politiskt innehåll så betyder det inte att det skulle kunna vara givande. Sedan är det väl knappast så att folk inte blivit förbannade även när andra ämnen diskuteras, så det argumentet tycker jag är dåligt det med.

Så jag tycker hellre att de som eventuellt störs av politiska diskutioner eller de stämningar de kan föra med sig ska låta bli att läsa sådana trådar. De är ju knappast svåra att identifiera så det är inte svårt att välja bort dem om man nu vill det.

/Anders

Eksem

Champion
Jag skulle säga att de diskussionerna och deras påverkan på det generella forumklimatet är anledningen till att jag numera är en mycket sparsam comunnitymedlem, men för mig känns det redan för sent. De som är kvar gillar att gräla, så låt dem.

Möller

Hubert Hortlax
Eksem said:
Jag skulle säga att de diskussionerna och deras påverkan på det generella forumklimatet är anledningen till att jag numera är en mycket sparsam comunnitymedlem,
Sådanahär kommentarer gör mig ganska överraskad, och aningen nedstämd.

Jag har nämligen upplevt, förvisso utan att vara särskilt bevandrat på nätets forum, att rollspel.nu är ovanligt trevligt gällande diskussioner i »heta« ämnen.

Det går att ha dessa diskussioner här, de tas inte bort direkt av moderatorerna. Även om känslorna svallar är moderatorerna med på ett mycket skickligt sätt, så att alla personpåhopp etc. motas i grind. Jag upplever dessutom att den övergripande stämningen på forumet inte har påverkats av några enstaka trådar.

Men, det är bara min upplevelse.

Jag vill alltså gärna ha kvar möjligheten att ha diskussioner i känsliga ämnen här på rollspel.nu. För jag vet inte var annars jag ska hitta ett sådant civiliserat klimat där det faktiskt går att ha föra en intressant debatt.

Eksem

Champion
Jag har ju varit medlem i 10 år, så jag har ju ett nästan sjukt långt perspektiv på hur jag uppfattat communityt. Som det är nu så trivs jag helt enkelt inget vidare. Jag relaterar det ganska mycket till OT-forumets existens och då särskilt de hätska trådarna där. Men alla andra verkar ju gilla det, så då är det ju ingen mening med att ändra på något egentligen.

Xyas

Swashbuckler
Fast jag har hängt här lika länge, och håller inte alls med. Så det där är väl en smaksak.

Jämställdhetsdebatterna som förekom i början av tvåtusentalet här var bra mycket värre än de vi har nu till exempel, och jag minns en hel del rollspelsdiskussioner (friform och konvent till exempel) som i ton och form var bra mycket mer nasty än de värsta av de värsta politiska diskussionerna på OT-forumet nuförtiden.

För mig har wrnu verkligen en all time high och har haft ganska länge. Vi har jäkligt duktiga och engagerade moderatorer, en hel drös med intressanta och passionerade personligheter, och schysst aktivtet över många olika områden.

Fan vilket sentimentalt inlägg det här blev då :gremtongue:

Feuflux

omjonasson.se
Förbud tror jag inte på (kommer aldrig att gå att dra en gräns för moderatorerna vad som ska anses ok), och ej heller tror jag på att stänga ot-forumet (community-känslan).

Det enda jag kan komma på (förutom att låta allt vara som det är) är någon slags viktning, dvs att för att få skriva ett inlägg på ot-forumet så måste du först skriva ett inlägg på något av de andra forumen.

En annan grej (så jag kan tydligen komma på två saker) skulle vara en cool-down period. De inflammerade trådarna brukar ju domineras av ett fåtal personer (yep, jag tittar på er!) och om dessa var tvugna att vänta 2/4/8/24 timmar innan de fick skriva nästa ot-inlägg skulle de kanske tvingas skärpa sig.

Eller nåt.