Nekromanti Jag fattar inte!!! HJÄLP MEJ SNÄLLA!!!

Kanturi

Swordsman
Jag har precis köpt Western (så sent som igår) och har läst typ 100 sidor och ska nu göra mina första R/p till mina spelare. Jag håller nu på med en revolverman och jag håller på att skriva in vapnen m.m. och stöter på ett problem: Om man kollar på sida 2 på rollformuläret så finns det två ställen där man ska skriva upp vapen. Vad jag förstår så ska vapenet/vapnen va med på båda ställen, right? Mitt egentliga problem är nu: vad betyder KB, TC VS, Handl på översta vapen "rutan" och hur räknar man ut det? Och vad betyder FB, AMMO och Ornament på den andra vapen "rutan" och hur räknar man ut det? Western är mycket mer komplext än vad jag trodde...

Storuggla

Champion
"Jag har precis köpt Western (så sent som igår) och har läst typ 100 sidor och ska nu göra mina första R/p till mina spelare. Jag håller nu på med en revolverman och jag håller på att skriva in vapnen m.m. och stöter på ett problem: Om man kollar på sida 2 på rollformuläret så finns det två ställen där man ska skriva upp vapen. Vad jag förstår så ska vapenet/vapnen va med på båda ställen, right? Mitt egentliga problem är nu: vad betyder KB, TC VS, Handl på översta vapen "rutan" och hur räknar man ut det? Och vad betyder FB, AMMO och Ornament på den andra vapen "rutan" och hur räknar man ut det? Western är mycket mer komplext än vad jag trodde."

Nä, så svårt är det faktiskt inte. KB är Kvalitetsbonus (sid 83, Kvalitet) och är bara något att bry sig om ifall du har något annat än ett standardvapen, ett vpaen med hög eller låg kvalitet alltså – du får +1 ett i KB för varje steg vapnets Kvalite överstiger 20 (21 blir alltså +1). TC står för Träffchans (sid 64, Träffchans), VS står för Vapensnabbhet (sid 70). Handl står för Handlingar och är en tiondel av din Vapensnabbhet, det är så många gånger du får skjuta i en stridsrunda.
FB är.. det minns jag inte, men jag tror det var fummelbonus, alltså pistolens FV-värde. Tror jag.
AMMO är hur många skott din pistol rymmer och Ornament är utsmyckning, tex pärlemorhantag eller sådant. Dessa tre är inget du räknar ut utan bara skriver av från vapentabellerna, förutom ornament som du och din spelledare kommer överens om (var beredd att betala mer dock :gremwink:).

Nu har jag varit jättetöntig och bara pekat lite och skrivit ut förkortningarna, vilket bergis inte var det du ville. Men en sak vill jag bara säga: Western är enkelt. Det verkar inte så nu, men efter att du läst igenom boken, gjort en gubbe och vant dig vid förkortningarna så kommer du märka det :gremsmile:

Välkommen in i Westerndimman, det är bara att fråga på, vi svarar gärna om vi kan!

Storuggla, opedagogisk duschare

Kanturi

Swordsman
Jag tackar hjärtligast och hoppas att sidnummrena ska räcka bra. Men en sak förstår jag inte: på VS och Handl. så är det __/__ och så står det något om hölster och i handen... hmm... ska kolla up sidorna och se om jag förstår...

Storuggla

Champion
"Men en sak förstår jag inte: på VS och Handl. så är det __/__ och så står det något om hölster och i handen... hmm... ska kolla up sidorna och se om jag förstår..."

Jupp, om du har revolvern eller geväret i handen så använder du din vapensnabbhet (kanske modifierat av vapnet), men om du börjar striden med vapnet i ett hölster så måste du räkna in hälstrets Dra-värde. Det fina i kråksången är att du räknar bara utt alla de här värdena en gång, sen står de där på pappret fint och ordnat tills du antingen höjer dina färdigheter eller skaffar en ny puffra. Det är alltså en engångsuträkning, mer eller mindre.

Storuggla, pangpang i hatten