Nekromanti Jag fattar inte riktigt Conan-filmen

Dilandau

Myrmidon
Egentligen är det väl inte så mycket att fatta.

Men. Spolier etc nu.

När jag kollar på film brukar jag oftast försöka tolka så välvilligt som möjligt. Jag kan t.ex. förbise rätt stora plotholes om jag verkligen vill. Men det finns vissa saker i den nya Conan-filmen som jag inte fattar.

* Hur kan det ha tagit 20 år för ondingen att hitta "The pure blooded", trots att han har en dotter som kan känna lukten av henne på håll?

* Varför drar de ett FARTYG genom bergen utan uppenbar anledning?

* När Conan lämnar sitt gäng efter havsstriden, kliver han av längs en klippig, uttrokad kustremsa. Sen har han sex i en stuga. Sen plötsligt är han i en djungel. Var sexet så bra att han teleporterades?

* Så den där tjuven bara råkade veta vad den hemliga ingången till Onda Slottet låg?

* Fanns det någon som helst anledning för ondingarna att inte offra den där kvinnan direkt hemma i slottet? Varför var de tvungna att tröska bort till döskallegrottan?

Det jag på riktigt inte fattar är hur någon inblandad i produktionen kunde låta filmen gå upp på bio. Den är inte bara en dålig film, den är en dåligt gjord film. Det finns ingen känsla av avstånd eller tid, scener följer varandra utan sammanhang eller logik. Och VEM tycker, 2011, att det är coolt med Ond Kvinna med långa lösnaglar av metall?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Egentligen är det väl inte så mycket att fatta.

* Hur kan det ha tagit 20 år för ondingen att hitta "The pure blooded", trots att han har en dotter som kan känna lukten av henne på håll?
Alltså filmen handlar ju om Conan, hur gammal skulle han varit för 20 år sen, kanske inte skulle bli så bra conanfilm då va?
* Varför drar de ett FARTYG genom bergen utan uppenbar anledning?
Finns väl inte tillräckligt med vatten där för att kunna segla ordentligt
* När Conan lämnar sitt gäng efter havsstriden, kliver han av längs en klippig, uttrokad kustremsa. Sen har han sex i en stuga. Sen plötsligt är han i en djungel. Var sexet så bra att han teleporterades?
Det borde du ha lärt dig här på wrnu, det är fult med resor, det är bara klipp hej vilt mellan gobitarna
* Så den där tjuven bara råkade veta vad den hemliga ingången till Onda Slottet låg?
Verkar så
* Fanns det någon som helst anledning för ondingarna att inte offra den där kvinnan direkt hemma i slottet? Varför var de tvungna att tröska bort till döskallegrottan?
Vad skulle dom annars ha döskallegrottan till?

förlåt, jag har påtok förlite att göra

anth

Vetefan
Det som är mest ofattbart är att den kostade $90M att göra.
Det är en hygglig B-film och borde ha kostat som en B-film att göra.
Jag misstänker att Fredde Malmberg till viss del är skyldig då han tröttnat på förseningar och stoppat in en klausul i avtalet som säger att filmbolaget fick böta $1M per år som filmen blev försenad:
"Due to development-time frustrations felt when the rights were with Warner, Malmberg made deal terms where he was asking for $1 million for a one-year option, with another $1 million for each year's renewal."
Wikipedia-länk

Någonting säger mig att om inte klausulen funnits hade vi fått vänta ett par år till, men filmen hade blivit bättre.

Ögat

Hero

Jag har faktiskt överseende med det mesta. Men just den här biten är enastående dålig. Däremot gjorde jag en annan tolkning - tjejjen gick vilse på vägen från stranden till vattnet och hamnade i en skog med stora kolonner i. Scenen hade varit ok om hon hade varit full kvällen innan, vaknat upp o bara "shit. Var är jag? Hur hittar jag till Farsta tunnelbana härifrån".

Nu var hon inte full, hade ett ÖDESBESTÄMT uppdrag som skulle starta 0600 på en båt (i havet, inte i skogen) och scenen är inte alls ok.

Förövrigt tycker jag såhär om filmen.

Übereil

Swashbuckler
Att hon på remsan mellan båten och stugan går rakt in i ett bakhåll som ondingarna satt upp är också lite... ja...

Übereil, som trots alla uppenbara plotholes och bloopers faktiskt tyckte filmen var underhållande

solvebring

Superhero
Låter fett kackigt och rent ut sagt slarvigt. Jag menar, jag har inte sett filmen ännu - men utifrån dina noteringar så drar jag den slutsatsen att man kort sagt bara slarvat ihop en lång rad crap i hopp om att kunna skinna biobesökare på pengar genom att använda varumärket Conan.

Fast det kan ju också vara så ett det är en medelmåttig äventyrsfilm som man gjort mellankaffekopparna, i förhoppningen om att fighterna ska väga ut allt det man inte orka lägga tid på.

Ska bli roligt att själv få se nya Conan. Det lär dröja dock. Filmer som får sådan kritik slösar jag inga biopenningar på. ... Och så ogillar jag ju att gå på bio, of course.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Låter fett kackigt och rent ut sagt slarvigt. Jag menar, jag har inte sett filmen ännu - men utifrån dina noteringar så drar jag den slutsatsen att man kort sagt bara slarvat ihop en lång rad crap i hopp om att kunna skinna biobesökare på pengar genom att använda varumärket Conan.
...vilket mer eller mindre osökt får mig att associera till Mutant Chroniclesfilmen; den var också en lång rad mer eller mindre osammanhängande crap; ett misslyckat försök att hollywoodifiera ett varumärke (som i det fallet var rätt hollywood redan från början, på sina håll).

Sedan har Conan-mmo's vad jag vet knappast skapat några revolutioner det heller. I början var det mycket snack, enligt några kamrater som höll koll, om att det just skulle vara utan julgranseffekten; det skulle vara skitigt och blodigt och så vidare. och sen blev det wow-klon av alltihop.

Vilket får mig att fundera; hur funkar Paradox Entertainment egentligen? Är de verkligen så bra på att hantera varumärken som det ibland påstås? Alltså, alldeles bortsett från att jag finner varumärkeshantering en smutsig och vidrig bransch så verkar Paradox dessutom vara rätt dåliga på det.

Vimes

Sillkung
OT

krank said:
Mutant Chroniclesfilmen
Alltså, jag har aldrig riktigt fattat det, men vad är det som folk tycker är så jäkla uruselt med MC-filmen? Jag tycker den är bra mycket bättre än vad den har rykte om sig att vara.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: OT

Vimes said:
Alltså, jag har aldrig riktigt fattat det, men vad är det som folk tycker är så jäkla uruselt med MC-filmen? Jag tycker den är bra mycket bättre än vad den har rykte om sig att vara.
Storyn känns b och hoppig, regin känns stel, klippningen osammanhängande. Den har snygga effekter, bitvis, men flera dryga plothål eller tillfällen där folk agerar helt bananas. Och hela slutet är ju bara kasst.

Tycker jag.