Jag har aldrig kört en kickstarter själv, men lärdommar jag själv antecknar inför framtida försök är:
Ha en uppsättning genomtänkta och välplanerade strechgoals från start (oavsett om du visar alla eller håller dem hemliga), om kickstartern skjuter iväg vill du inte "i ren panik" slänger upp en massa strech goals som resulterar i massa merarbete som sinkar hela projektet, eller kostar dig massor av extra pengar.
Det finns någon slags uppfattning (tror jag) om att ej uppnådda strech goals antagligen kommer komma ut i alla fall i nån form. Det är en dålig attityd att ha från oss backare, tycker jag, men kan vara värt att ha i åtanke när sätter ordningen för strech goals, och i hur du formulerar dem.
Ta inte betalt för frakt redan i pledgen, för tar Kickstarter en procent av dem. Ta betalt för frakt i pledge managern (och ha nuvarande "shipping apocalypse" i åtanke).
Om du kommer ha flera olika komponenter, fundera på att erbjuda uppdelad leverans. Just nu som jag förstår det sitter många i skiten för att delar av kickstarten är klara, medan andra är drastiskt försenade. Så de måste sitta på lagerkostnader och hoppas på att saker inte möglar.