reviderad utgåva
Jag har själv länge verkat för att ett nytryck av Svavelvinter ska komma till stånd, men en helt reviderad utgåva skulle ändå smälla högst! Vad jag förstår skulle Granström gärna skriva om hela serien från grunden och göra den mer enhetlig. Det behövs nämligen - äventyren är gjorda till två olika versioner av DoD och konstruktören hade ingen som helst aning om hur nästa del skulle se ut när de olika delarna skrevs! En reviderad utgåva är dock inte särskilt trolig eftersom han inte har tid. (Han har jobb och gård att ta hand om, liksom fru och barn. Dessutom skriver han en romanserie om Svavelvinter som verkar mycket lovande!)
Detta är intressant eftersom en reviderad utgåva av hela serien (med ny text) antagligen inte berörs av publiceringsavtal med Target Games (och därmed RiotMinds). Däremot vet jag att Granström själv inte kan göra något av sitt verk i spelform enligt nämnda avtal (däremot går exempelvis romaner bra), men frågan är hur det avtalet är formulerat och huruvida det fortfarande gäller (eller har övertagits av RiotMinds). Inte heller behövs originalillustrationerna (nödvändigtvis) liksom många kartor säkert får göras om i vilket fall, och då kan man lika gärna göra om allting från grunden (samt passa på att göra det bättre).
Givetvis kan Granström (eller någon annan) inte publicera en reviderat utgåva av Svavelvinter-serien utan tillstånd från RiotMinds (som äger licensen till Drakar och Demoner). Däremot kanske RiotMinds i framtiden skulle kunna vara intresserade av att låta någon annan producera DoD-material som är anpassat till deras version av spelet? Annars kanske Svavelvinter-serien inte behöver publiceras som Drakar och Demoner-material, varför man måhända inte ens behöver tillstånd från RiotMinds? Sedan kan man också spekulera kring ett tänkbart Trakorien-rollspel som inte har något med DoD (eller övriga Ereb Altor) att göra överhuvudtaget. (Ja, jag har funderat på ett sådant...)
Kontentan av det jag försöker säga är väl ungefär att ingen riktigt verkar veta exakt vad som står i Granströms avtal, liksom vad som gäller idag. (Det är oklart om ens Granström eller RiotMinds själva vet det.) Allt hopp är alltså inte ute, vare sig det gäller ett nytryck eller en reviderad utgåva, men det är i alla fall helt upp till Granström själv och RiotMinds. Vi spelare kan bara hoppas och försöka påverka berörda parter genom att visa att det fortfarande finns ett intresse för Granströms verk.
/Pauli Paananen, moderator för Trakorien-listan
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>