Nekromanti Jag ger upp

Eksem

Champion
Okej, hela den här idén med att scanna in gmla moduler är dum. Förlåt för att jag visade engagemang och en vilja att dela med mig av något. Förlåt för att jag kallade vissa av er nördar (vilket ni inte növändigtvis är). Tack till de som visade intresse och till framförallt Bergting (både för att han höll argumenten på en hög nivå och ställde upp efter bästa förmåga).

Ha en bra eftermiddag.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag skulle inte vilja säga att det är en dum idé. Klart det skulle vara bra om man kunde ladda ner gamla moduler ifrån nätet (och helst gratis då). Men det kräver mycket tid att scanna in böckerna, och också att leta upp alla upphovsmän och få rättigheterna att göra det.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin

Johan K

Gammal & dryg
Varför ge upp ??

varför ska du för i hela friden ge upp ?? Gör tvärtom istället, kom med fler ! Jag tycker att din idé var ganska listig, kom gjärna med fler !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Precis! Det GÅR att göra!

Så ideen är fullt genomförbar om man bara har diciplinen att få tag på de involverade konstruktörerna och illustratörerna.(exempelvis de som har gjort diverse kartor)

Riddaren

Swashbuckler
Svavelvinter

Som är den modul som verkar vara nummer 1 i önskemål utkom 1987. Detta innebär att det är 14-år sedan, och jag har nu läst upphovsrättslagen lite granna till utöver det jag har i huvudet.

Om inte konstruktören (herr Granström med medhjälpare) har redan rätten att sprida det (beror på kontrakten) så tillfaller denna rätt honom nästa år (då har det gått 15 år). Det innebär att Riotminds får samma problem med att publicera Svavelvinter som andra.

Detta gäller eftersom det var 14 år sedan boxen utkom (och den kom aldrig i nytryck).

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

kalcidis

Hero
Svavelvinter

JOOOOHOOOOO!!! Så då är det upp till Granström om det får släppas?

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat

Staffan

Myrmidon
Re: Svavelvinter

Nja, snarare borde det bli fruktansvärt komplicerat för alla inblandade att släppa det. Om jag har förstått det rätt återfaller rätten till texten i Svavelvinter till Erik. Dock så är det väl någon annan som får rätten till illustrationer, kanske en tredje som får rätten till kartor, och så vidare.

Project Aon, som scannar in Ensamma Vargen-böckerna och lägger upp på nätet har ett liknande problem. De har fått rätten att göra detta av Joe Dever, författaren till böckerna. Dock har de inte fått tag på illustratören Gary Chalk, och därför kan de inte lägga upp illustrationerna - inklusive kartor (fast det är helt OK för dem att rita egna).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Eksem

Champion

Som sagt, det är rätt meningslöst. En lista över de som måste ge sitt godkännande för att man ska få lägga upp Svavelvinter (enbart första delen). Jag kan få tag på Granström och Sahlin och de i sin tur säkert Blixt (om de hr tid och ork). De andra känns däremot rätt hopplöst...

Erik Granström
Anders Blixt
Olle Sahlin
Klas Berndal
Stefan Thulin
Stefan Kayat
Ann-Sophie Qvarnström
Steven Hägg

Riddaren

Swashbuckler

Anders Blixt är väl den som är lättast att få tag på? Han finns ju endel på Gondica-forumet och man når honom tror jag på gondica@rollspel.com t.ex.

Riddaren

Dale Carnegie

Baldyr

Hero
reviderad utgåva

Jag har själv länge verkat för att ett nytryck av Svavelvinter ska komma till stånd, men en helt reviderad utgåva skulle ändå smälla högst! Vad jag förstår skulle Granström gärna skriva om hela serien från grunden och göra den mer enhetlig. Det behövs nämligen - äventyren är gjorda till två olika versioner av DoD och konstruktören hade ingen som helst aning om hur nästa del skulle se ut när de olika delarna skrevs! En reviderad utgåva är dock inte särskilt trolig eftersom han inte har tid. (Han har jobb och gård att ta hand om, liksom fru och barn. Dessutom skriver han en romanserie om Svavelvinter som verkar mycket lovande!)

Detta är intressant eftersom en reviderad utgåva av hela serien (med ny text) antagligen inte berörs av publiceringsavtal med Target Games (och därmed RiotMinds). Däremot vet jag att Granström själv inte kan göra något av sitt verk i spelform enligt nämnda avtal (däremot går exempelvis romaner bra), men frågan är hur det avtalet är formulerat och huruvida det fortfarande gäller (eller har övertagits av RiotMinds). Inte heller behövs originalillustrationerna (nödvändigtvis) liksom många kartor säkert får göras om i vilket fall, och då kan man lika gärna göra om allting från grunden (samt passa på att göra det bättre).

Givetvis kan Granström (eller någon annan) inte publicera en reviderat utgåva av Svavelvinter-serien utan tillstånd från RiotMinds (som äger licensen till Drakar och Demoner). Däremot kanske RiotMinds i framtiden skulle kunna vara intresserade av att låta någon annan producera DoD-material som är anpassat till deras version av spelet? Annars kanske Svavelvinter-serien inte behöver publiceras som Drakar och Demoner-material, varför man måhända inte ens behöver tillstånd från RiotMinds? Sedan kan man också spekulera kring ett tänkbart Trakorien-rollspel som inte har något med DoD (eller övriga Ereb Altor) att göra överhuvudtaget. (Ja, jag har funderat på ett sådant...)

Kontentan av det jag försöker säga är väl ungefär att ingen riktigt verkar veta exakt vad som står i Granströms avtal, liksom vad som gäller idag. (Det är oklart om ens Granström eller RiotMinds själva vet det.) Allt hopp är alltså inte ute, vare sig det gäller ett nytryck eller en reviderad utgåva, men det är i alla fall helt upp till Granström själv och RiotMinds. Vi spelare kan bara hoppas och försöka påverka berörda parter genom att visa att det fortfarande finns ett intresse för Granströms verk.

/Pauli Paananen, moderator för Trakorien-listan

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

lave

Warrior
vad har de andra gjort?

vad har de andra "doldisarna" gjort? layout eller ren text.?

Rosen

Myrmidon
Re: vad har de andra gjort?

<I>vad har de andra "doldisarna" gjort? layout eller ren text.?</I>

Det går fort att bli bortglömd i den här branschen... Har inte den aktuella creditlistan tillgänglig, men om jag får gissa:

Steven Hägg: ingen aning
Stefan Kayat: tecknare
Ann-Sofie Qvarnström: kartritare
Stefan Thulin: förmodligen co-layoutare
Klas Berndal: en av Targets chefer och delägare; han var typ Nummer Två i huset. Kanske gjorde även han layout i det här fallet, annars stod han väl för 'projektledning' eller nåt sånt.

Hur många träffar har jag? (-:

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler
Minst 1 rätt

Vet jag, har inte modulen tillgänglig just nu, men vad jag minns efter att kollat har just Ann-Sophie gjort kartorna. /images/icons/wink.gif

Riddaren

Dale Carnegie

hatten

Swashbuckler

Rosen

Myrmidon
Re: Minst 1 rätt

<I>vad jag minns efter att kollat har just Ann-Sophie gjort kartorna.</I>

Inte särskilt svårt att gissa: Hon ritade kartor till praktiskt taget allt de gav ut till Drakar vid den tiden. (-:

--
Åke

Eksem

Champion
4 rätt =)

Konstruktion: Erik Granström
Redigering: Anders Blixt, Olle Sahlin
Produktion: Klas Berndal
Originalframställning: Stefan Thulin
Illustrationer: Stefan Kayat
Kartor: Ann-Sophie Qvarnström
Omslag: Steven Hägg