Nekromanti Jag hänger inte på rollspelsforumet längre

Genesis

Ni dés ni maître
Det här kan man väl mena att jag borde posta på rollspel.nu-forumet, men jag tycker att det är mest gnälligt, och jag tror inte att de flesta känner som jag, så därför postar jag det här. Om det visar sig att många håller med, så kan man väl flytta tråden eller starta en ny där.

Jag har slutat att kolla på rollspelsforumet. Jag hade det tidigare markerat som favoritforum (tillsammans med rollspelsmakarforumet), men inte längre. Anledningen är att det har dränkts i trådar om D&D och DoD sedan de forumen stängdes, så jag känner att de intressanta trådar (jag är inte intresserad av något av de spelen, nämligen) som finns är alltför jobbiga att leta reda på.

Ville mest ventilera min frustration. Se det inte som kritik av det nya systemet, för jag tror att de flesta gillar förändringen. Numera håller jag därför mer eller mindre bara till på rollspelsmakarforumet.

Eksem

Champion
I och med att D&D4 är på väg, och att några storforumiter dragit igång en ny D&D-kampanj, och att jag just nu är full av D&D-frågor jag vill diskutera, så blir det ju rätt mycket D&D på Rollspelsforumet. Jag ser definitivt en poäng med att dra igång D&D-forumet väldigt snart.

Jag förstår att det är dumt att stänga och öppna och stänga forum på kvartalsbasis; men en snar öppning av D&D-forumet igen tror jag verkligen på.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dränkts och dränkts ...

Den senaste månaden (30 december 2007 till 30 januari 2008) har 65 trådar startats på rollspelsforumet. 14 av dessa har handlat om D&D (eller d20) och 5 om DoD (jag räknar inte de som rör DoD/Reign). Knappt 29 procent alltså, eller nästan en tredjedel om du så vill.

Två tredjedelar handlar fortfarande om icke-D&D (eller d20) eller icke-DoD.

Nu håller jag visserligen med dig om att D&D-forumet borde återöppnas, men jag har svårt att se hur en tredjedel kan »dränka« två tredjedelar (däremot kan jag se hur du överdriver en smula för att göra din poäng tydligare – vilket det ju inte är något fel med).

Se det så här: Ju fler trådar på rollspelsforumet som handlar om D&D eller DoD, desto större chans att de gamla forumen låses upp och de slutar diskuteras bland allmänna rollspel.

Dimfrost

Special Circumstances
Dränkts i trådar om DoD? Oj, oj, oj... det är inte riktigt det intrycket jag har fått :gremlaugh:

Men ja, om man enbart går efter aktivitetsgraden skulle man nog kunna öppna D&D-forumet igen. Jag såg rätt mycket till konsekvensen i allmänhet också. Nu blir det upp till nästa forumredaktör att besluta om det.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
...så jag känner att de intressanta trådar (jag är inte intresserad av något av de spelen, nämligen) som finns är alltför jobbiga att leta reda på.
:gremshocked:

OK, det var det lataste jag hört på år och dar... Hur FAN kan det vara besvärligt? I synnerhet som de trådarna är klar utmärkta som att de handlar om sina respektive spel, så att man kan låta bli att klicka på dem. HUR kan det ta tid? Det är fan inte fysiskt möjligt!

Erik

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Dränkts och dränkts ...

Flera forum även om inaktiva "riskerar" också att locka till sig fler medlemmar... Gör man en sökning på d&d forum i google och rollspel.nu dyker upp som ett alternativ så är ju sannolikheten större att de skapar en användare än om det bara finns ett rollspels forum.
Och dungeons and dragons är väl det största spelet av dem alla så det bör ju ha ett eget forum, det finns ett egen värde i forumet även om det är inaktivt.

thark

Hero

Kom inte ens och försök påstå att du missat att den frågan stötts och blötts utförligt flera gånger tidigare, både direkt efter åtgörder och senare. Alla argument har redan hörts och alla vet redan vad alla andra tycker i frågan. Det finns inget som helst att vinna på att dra upp den döda hästen för en omgång prygel till. (Det fanns det inte ens förra gången det kom upp för bara för någon vecka sen.)

(Och även om du inte uttryckt din åsikt tidigare, vilket jag iofs är övertygad om att du gjort, så vet alla förstås ändå vad du tycker, nämligen tvärt emot vad forumsledningen tycker, oavsett vad sakfrågan må vara.)

Nightowl

Champion
Förresten: Är Genesis är lat, är jag feg!

När jag tänker efter var jag lite orättvis mot Genesis. Jag själv har ändrat mina vanor på än lösare boliner, nämligen. Jag har funderat på att säga något om det, och inser nu att jag aldrig kommer att göra det om jag inte erkänner att Genesis har, så att säga, rätten på sin sida i sina klagomål.

Annars skulle jag aldrig kunna framföra mina egna utan att den Inre Erik skulle fräsa "Hycklare!" i mina öron.

För om jag har rätt i att Genesis är lat, så är jag feg.

Jag har i stort sett slutat skriva på Rollspelsmakarforumet för att jag är rädd för att bli fruktansvärt dissad.

Jag har ett antal idéer på gång, men har ingen lust att skriva om dem på makarforumet. Problemen är i stort att de idéerna enligt rådande teorier är helt värdelösa. Fastän jag glatt spellett ett icke-traditionellt indiespel över IRC sedan juli och haft mycket kul, är det nämligen inte något sådant jag vill skriva.

Jag är för vanliga spelsyften ganska nöjd med de traditionella, öh, paradigmen. Den mesta diskussionen på makarforumet gäller de nyare sätten att skriva, och det känns som diskussioner i gammaldags anda snabbt blir "nedskjuten" (vilket, ska det noteras, inte alls betyder att folk är otrevliga, tvärtom, bara att deras hjälpsamhet inte är till särskilt mycket hjälp).

Likaså har jag ingen sådan där klart och fint formulerad agenda för spelen så att man kan analysera den och bestämma vad som passar bäst enligt gällande normer, och jag är inte särskilt intresserad av att formulera den - jag känner att *jag* vet vad jag vill ha, men för att kunna få hjälp måste jag ju skriva något som folk har en chans att fatta, annars kan de ju inte göra något vettigt. (Inte bara feg, han är lat också!)

Det ska förtydligas att jag inte upplever folk som otrevliga eller att deras metoder är helt utan sans och vett, det är nästan tvärtom. Jag vet t.ex. att jag skulle vilja använda mot metoder som Rising klart förkastat i ett antal inlägg, och det oroande är inte att Rising är en elak idiot: tvärtom, han är en av de mest hjälpsamma här på forumet, och i teori-omsatt-i-praktik är han jättebra på att reda ut begreppen. Det är just det som är problemet! Elaka idioter kan man ju skita i; klyftiga hjälpsamma människor måste man ta någon sorts hänsyn till...

Så, jag har slutat att uttala mig på makarforumet, inte för att jag någonsin varit särkilt flitig. Möjligtvis kan jag uttala mig någon gång om någon annans projekt, men känner inte att jag har vad som krävs i det rådande klimatet, men mina egna projekt tänker jag knåpa vidare på på egen hand. Det är knappast någon stor förlust för mänskligheten; om de någon gång blir färdiga kommer jag åtminstone att publicera dem på webben, så får ni ta dem när de är klara.

Så... jag ändrade inte mitt ursprungliga inlägg, för det känns som en stor klump vagt OT, men jag skulle inte uttalat mig så förhastat; jag kan själv tycka att forum med olika fokus skulle gjort det lättare. Så jag får slå mig sjäkv på fingrarna en del.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Förresten: Är Genesis är lat, är jag feg!

"Jag är för vanliga spelsyften ganska nöjd med de traditionella, öh, paradigmen. Den mesta diskussionen på makarforumet gäller de nyare sätten att skriva, och det känns som diskussioner i gammaldags anda snabbt blir "nedskjuten" (vilket, ska det noteras, inte alls betyder att folk är otrevliga, tvärtom, bara att deras hjälpsamhet inte är till särskilt mycket hjälp).

Likaså har jag ingen sådan där klart och fint formulerad agenda för spelen så att man kan analysera den och bestämma vad som passar bäst enligt gällande normer, och jag är inte särskilt intresserad av att formulera den - jag känner att *jag* vet vad jag vill ha, men för att kunna få hjälp måste jag ju skriva något som folk har en chans att fatta, annars kan de ju inte göra något vettigt. (Inte bara feg, han är lat också!)
"

Du menar den sortens spel som jag gillar? Jag skulle vara intresserad av att se lite diskussioner om spel i en äldre anda, då jag är rätt ointresserad* av många av de nyare spelidéer som diskuteras där nu. Men visst, jag är bara en person, och inte den som ofta skriver gigantiska analysinlägg.

*Det vill säga, de gör mig inte intresserad av att spela. Jag kan fortfarande tycka att teorin är intressant.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
App app app ...

thark said:
Och även om du inte uttryckt din åsikt tidigare, vilket jag iofs är övertygad om att du gjort, så vet alla förstås ändå vad du tycker, nämligen tvärt emot vad forumsledningen tycker, oavsett vad sakfrågan må vara.
Vi skulle uppskatta att slippa läsa den typen av fula gliringar.

Tack för att ni lyssnar.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jag har i stort sett slutat skriva på Rollspelsmakarforumet för att jag är rädd för att bli fruktansvärt dissad."

Jag håller med. Eller jag kanske höll med mer förut. Ett tag ville jag verkligen ventilera varje idé här på Rollspel.nu, ta varje tanke och ge den rollspelsanknytning. Men i och med att svaren jag fick ibland fick lusten att gå ur mig med projekten så slutade jag posta.

Idag känner jag inget direkt behov av att ventilera allt. Jag har en bra braintrust i min närhet och få idéer överlag.

Jag har inget emot traditionellt (åtminstone inte regler) och skulle kunna tänka mig att läsa mer om det, kanske har jag även lättare att bidra då, eftersom jag inte har snillenas förmåga att komma på flashiga regellösningar.

Nightowl

Champion

Men visst, jag är bara en person, och inte den som ofta skriver gigantiska analysinlägg.
Och det är inte SÅ jävla svårt att inte klicka på klart utmärkta inlägg om DoD och D&D, men ändå upplever Genesis det som ett problem... :gremtongue: Nä, jag är inte särskilt rationell, men det är skönt att om jag skulle fatta mod och såvidare finns det några till som jag.

Sedan spelar ju settingen mer roll i "traditionella" spel, mer än genialiska mekanismer, och hur kan du veta att du vill spela vad jag vill spela? :gremgrin:

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Sedan spelar ju settingen mer roll i "traditionella" spel, mer än genialiska mekanismer, och hur kan du veta att du vill spela vad jag vill spela?"

För att du är en herre med god smak?

Johan K

Gammal & dryg
Well, så svårt ärdet väll inte att hitta de adnra trådarna om annat rollspelsrellateran än D&D & DoD ? Får ju säga att de flesta är bra på att markera i topicen avad som gäller, sålla bort det som du inte gilalr & kolal efter vad du är intreserad av. Det funkar iaf bra för mig.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

värt emot vad forumsledningen tycker, oavsett vad sakfrågan må vara.
Nix jag är bara emot de saker jag anser fel, och långt ifrån allt som nuvarande forumsledningen tycker. Som svar på ditt påstående. Du är mycket välkommen att fråga mig om vad jag tycker om precis vad du vill... Men pm kanske kan vara ett bra forum för detta.

Arfert

Facit

Bra att du förstår, för jag har också slutat posta saker om egna projekt på makarforumet. Man får lita på folk i närheten och sin "gut feeling" istället... och privata pm till folk man vet att man funkar med.

Arfert

Facit

man kanske skulle dela upp makarforumet i två delar: Spelmekanik och Settings (fast med bättre namn än vad jag kom på nu)...

i det första kan man diskutera olika teorier och regelbygge, och i det andra kampanjer och spelvärldar...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Men det där är svårt att göra bra -- plus att det i många fall hänger så pass tätt ihop att det skulle vara skitsvårt att bestämma var ett eller annat hör hemma. Å andra sidan är ju mycket av spelteorin svår att avgöra var den ska hamna -- rollspel eller rollspelsmakande?

Big Marco

Läskig

Jag har i stort sett slutat skriva på Rollspelsmakarforumet för att jag är rädd för att bli fruktansvärt dissad.

Om någon dissar dig ger jag denne stryk! Flera av dina makar-trådar ligger med bland mina favorit-trådar och jag återkommer ofta till dem. Dom konkreta idéer som du bidrar med är oftare intressantare för mig än hela Forge-köret.