Nekromanti Jag hör era suckar...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Project Blue Book

"Mithril:"
DoD91 och EDD är standardfantasy med de sedvanliga raserna och de sedvanliga tillbehören.. Jag ser inget fel med att mithril är med.. Om det hade varit med i Trudvang däremot...

"Guldmynt, silvermynt, kopparmynt:"
Det är bättre än alla system där exempelvis 1 silver är 11 guld och 37 platina.. Det är ett enkelt system för att hantera mynt.. Ser inget fel i det.. Nog för att jag ibland kör med byteshandel i DoD, men ändå, och då använder jag siffervärdena för att ha ett ungefärligt värde att utgå från... Jag vet inte hur jag ska ändra på detta eller om jag ens ska ändra på det.. Antagligen så kommer jag ändra så att pengarna är mer abstrakta och istället kännetecknar värdet på sina föremål och att man kan köpa olika "äventyrarpaket" - ett för krigaren, ett för munken, ett för jägaren - istället för att sitta och välja i tabeller.. Att köpa prylar till sin rollperson tar nämligen alldeles för lång tid i DoD..

"Underliga småregler: /.../ B-färdigheter:"
Det är väl det här som jag tycker är det sämsta med EDD.. Att det är så okonsekvent i rollspelet och massor av specialregler.. EDD har några smarta saker i sig men ibland så har de inte använt det full ut.. Ta B-färdigheter som exempel.. Varför har man bara vissa färdigheter så och i en helt annan skala? Det fixade till sig lite bättre i 91:an dock.. Själv tycker jag alla färdigheter kunde ha delats in i B-färdigheter (vilket jag även gjort), så att de stödjer tärningslösa spelomgångar också..

Att skapa karaktärer var som att hoppa mellan olika saker.. Först skulle man avgöra socialt stånd, vilket var en tabell med en tärning och sedan skulle man slå startkapital vilket ficks fram på ett annat sätt och sedan skulle man slå extra bonusar på baschanser om man var en speciell ras och sedan vilken svärdshand man har, vilket är ytterligare en tabell och ett nytt framslagningssätt..

Yrkesfärdighetsvalen var ett smart grundkoncept.. De delades in i grupper, vilket gjorde det lätta att slå upp dem men sedan fick vissa yrken endast specifika val i färdighetsgruppen och andra fick hur många som helst.. Yrkena blev inte lika balanserade när det gäller valen av färdigheter.. Inte heller var de så genomtänkta när man tänker på det faktum att vissa färdigheter kräver fler färdigheter än andra, som exempelvis magikern med sina besvärjelser..

Färdigheterna har dessutom nästan alla olika småregler som man inte orkar komma ihåg och då färdigheterna är något som används mest regelmässigt under spelomgången så är detta en klar skrevspark mot spelledaren..

Träffområden
Finns det något mer 80-tal än detta? Skador går ju att lösa på så många olika bättre sätt.. En gång i tiden tyckte jag själv träffområden var skitbra, men har numera ändrat mig när jag gluttat på hur andra rollspel hanterar skador..

Konverteringsmissarna (extramaterial, då det inte tillhör EDD :gremwink:)
Sedan har vi lite konverteringsmissarna från EDD till 91:an..
Ta vikterna som de endast multipliserade med 3 för att komma ifrån BEP och gå till kg..
Ta de olika breda användningsområdena som hade balanserats genom att förses med olika kostnader i EDD.. Något som togs bort i 91:an, vilket gjorde att vissa färdigheter var jättebreda medan andra var rejält smala till samma kostnad..
Det finns fler.. Jag kommer inte bara på dem nu..

Allt detta ovan som jag skrivit är typiska missar som tyder på att spelet är gammalt... Nu för tiden så är rollspelen mer strömlinjeformade (undantag finns) och har generella regler istället för massor av små specifika.. Slätar man ut EDD:s "misstag", som kan skyllas på att det är föråldrat, så är det faktiskt ett bra spel.. Det finns tillräckligt mycket hjälp specifikt för spelledaren (kampanjkapitlet längst bak i boken) som denne kan använda sig av och tillräckligt lite för att denne ska komma ihåg allting..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har fixat till det mesta nu regelsmässigt i DoD (och rätt mycket världsmässigt)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kapa trossarna!

Kom igen? Är det sant? Vilka jefla taskiga läkare. Nostalgi är ju en underbar känsla. Du o jag är väl nästan lika gamla. Ryser du inte av "Take my breath away" Top Gun låten? Det gör jag för det var inte en enda tjej som ville dansa med mig då. Men Tarzan boy, 19, Discobander... Och för bövelen: Den blå boxen.

Krille

Super Moderator
Guld och silver

"Det är bättre än alla system där exempelvis 1 silver är 11 guld och 37 platina.."

...och hur många sådana system har du hittat? Det närmaste jag kan komma är det brittiska valutasystemet fram till 1974.

"Jag vet inte hur jag ska ändra på detta eller om jag ens ska ändra på det.."

En tanke är ju till exempel att helt enkelt ha "silvermynt" och ingenting annat. Med like bakomliggande tankar om värdet på prylar så har man inget behov av andra enheter.

"Träffområden"

Fan. Dom glömde jag. De var väl för uppenbara eller nåt. :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Äventyrarpaket: Påminner om Kits i Star Ace

Svärdshand etc? vad är det för fel att slå fram sånt? Dessutom kan man ju välja det om man inte vill slå?

Tärningslöst färdighetssystem: Hur funkar det? Jag förstår det i fallet om kunskapsfärdigheter (iaf delvis) men tex hoppa? Säger du bara Ja du lyckas för att nån har 95% i hoppa?

Välbalanserade yrkesfärdigheter: Men vissa yrken har ju automatiskt fler färdigheter. Så är det ju i vårt verkliga liv också.

Att alla färdigheter hade olika småregler: behövde man verkligen använda dem då? var det inte bara att slå? Och då de fick en avgörande betydelse så kunde man kolla upp reglerna?

Träffområden: Vad är det för fel på dessa och vad finns det för alternativ?

Niklas som just såg att det kommer reportage om bla shootfighting på TV3 på onsdag. Got to see!!!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Guld och silver

"...och hur många sådana system har du hittat? Det närmaste jag kan komma är det brittiska valutasystemet fram till 1974."
Det jag menade var rollspelssystem, om du missuppfattade det.. Tja.. Eon har väl det (som frivilliga regler förvisso)? Uhmm.. Warhammer Fantasy RPG? Jag kommer inte riktigt ihåg.. Det finns säker fler..

"En tanke är ju till exempel att helt enkelt ha 'silvermynt' och ingenting annat. Med like bakomliggande tankar om värdet på prylar så har man inget behov av andra enheter."
Men... men.. *darrar på underläppen* Hur ska man då veta värdet när man hittat en piratskatt med gulddubloner? :gremwink: Äh, det är visserligen enkelt att fixa.. Man har ett skattvärde i antalet silvermynt.. Smart idé att bara ha ett värde.. Det hade jag inte tänkt på.. :gremtongue: Visst borde det finnas olika valutor på olika områden, men det tycker jag lika gärna kan spegla sig i att varorna har olika pris.. Tack.. Jag ska se när jag orkar göra om allting..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det är roligt när folk påpekar hur saker kan utföras på ett enkelt sätt, då han själv oftast är låst i ett tänkande

Krille

Super Moderator
Alternativ till träffområden

• Strunta i träffområden. En skada är en skada är en skada.
  • Använd skadans allvarlighet som mått på var skadan tar. En allvarlig skada är så gott som alltid i buk eller huvud.
  • Använd träffområden, men bara för att se vilka rustningsdelar som skyddar. I övrigt så är en skada en skada en skada.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Alternativ till träffområden

Sooo true my friend. Ibland önskar jag nästan att jag inte skrivit klart SC. Nä. Nu ljuger jag. Jag är apglad för det. och jag kommer aldrig i hela mitt liv skapa ett spel till. Men det hade varit kul att laborera lite med de typerna av skadesystem.

Krille

Super Moderator
Pengarpengarpengar...

"Det jag menade var rollspelssystem, om du missuppfattade det.."

Och min poäng var väl mest att om britterna klarade av att ha ett sådant system i det dagliga livet fram till 1974 så kan väl rollspelare klara av att ha ett motsvarande system. :gremwink:

Eon och Warhammer har för övrigt samma förhållanden som det brittiska systemet, det vill säga 12 och 20 (12 pence = 1 shilling, 20 shilling = 1 pund). Eon har dessutom det så att de större mynten snarare är motsvarande våra femmor, tior och tjugor: något man pusslar ihop en större summa av.

"Visst borde det finnas olika valutor på olika områden, men det tycker jag lika gärna kan spegla sig i att varorna har olika pris.."

Valutor är en luddig sak, speciellt i samhällen med ädelmetallfot. Om värdet på en vara baseras på hur många gram silver den är värd så spelar valutorna ingen större roll. Ett halvkilo silver är ett halvkilo silver, och frågan är väl mest om marknadssituationen är sådan att varan är värd ett halvkilo silver eller inte.

Detta är för övrigt är orsaken till att jag valde just systemet med enbart silvermynt: ett silvermynt är en tvåhundrafyrtiondel av ett romerskt pund silver (3/4 brittiskt pund). Det innebär att en vara värd ett silvermynt egentligen är värt 1,4 gram silver. Därav pund-tecknet £, för övrigt: det är ett snoffsigt "L", och står för "libra", vilket är latin för våg, jämvikt samt viktenheten pund. Man kan nästan tro att det finns en tanke bakom det...

Effekten är att "valutan" är samma överallt: 1,4 g silver är trots allt 1,4 g silver överallt. Det är mest värdet på varan som varierar. Så varför just 240? Tja, det beror väl på att man förr i tiden hade en förkärlek att räkna i dussin och tjog, och 240 är ett dussin tjog. Detta för oss tillbaka till det brittiska valutasystemet, som härstammar från romarnas sätt att dela in ett pund silver i 240 denarius (därav "d" för pence i det gamla brittiska valutasystemet) lika med 20 solidus ("s" = shilling) lika med ett pund.

Krångligt? Egentligen inte. Om du tycker det så är du förmodligen bara van vid att en spänn är ett abstrakt värde som egentligen inte har koppling till något konkret. Men alltihop härstammar egentligen från en praktisk indelning av ett pund silver i 240 lika stora runda silverplåtbitar som kunde användas som betalning, där det var mängden silver som var det viktiga, inte hur många plåtbitar som användes.

Rickard

Urverk speldesign

"Äventyrarpaket: Påminner om Kits i Star Ace"
Jag har även tänkt att göra ett spelsystem som endast färdighetspaket.. Typ har man valt yrket Krigare så har man ett värde i det och kan då allt en krigare borde kunna..

"Svärdshand etc? vad är det för fel att slå fram sånt?"
Ja, varför? Tänk efter lite.. Vilka spelaktiga delar har det? Tja, om man bortser från dubbelhänt och ambidextriös, då.. Det finns inga regler som gör skillnad på om man är höger eller vänsterhänt, förutom när man blir träffad och då är det enda som skiljer är vilken siffra som ska slås på träfftabellen när man blir träffad..

Det jag mest motsätter mig är att man använder olika tärningar hela tiden.. Det är tillfixat i 91:an.. Fast då så var att slå fram svärdshand ännu menlösare (en konverteringsmiss), då man inte kunde få andra resultat än höger- eller vänsterhänt och det fortfarande inte hade någon regelmässig funktion (det kom i en senare modul, vilket jag tolkar som en efterarbetning och som är en onödig regel).. Dubbelhänt och ambidextriös kunde man istället få på en specialförmågetabell.. Själv har jag tagit bort det hela och låter spelaren få välja..

"Tärningslöst färdighetssystem: Hur funkar det? Jag förstår det i fallet om kunskapsfärdigheter (iaf delvis) men tex hoppa? Säger du bara Ja du lyckas för att nån har 95% i hoppa?"
Nä, men jag gör en bedömning utifrån hur svårt det är att hoppa utifrån omständigheterna (miljö och stress) och om det behövs ett tärningsslag för den dramatiska effekten.. Ta simma som exempel.. Jag slår inte ett tärningsslag om spelaren lyckas simma ner fem meter, utan kollar i stället på FV och ställer frågan "Har rollpersonen såpass högt FV i Simma att denne klarar av det?".. Jag spelleder inte tärningslöst hela tiden under ett spelledartillfälle.. Ibland använder jag tärningar när det passar bättre och ibland uppskattar jag hur handlingen lyckas utifrån rollpersonens FV.. Normalt så slår jag tärningar vääldigt mycket... och det kan hända att jag ignorerar resultaten då jag inte håller med tärningen, även om det är sällsynt..

"Men vissa yrken har ju automatiskt fler färdigheter. Så är det ju i vårt verkliga liv också."
Jag är av den synpunkten att alla har lärt sig lika mycket under sitt liv vid ungefär samma ålder.. Det är bara att alla saker inte syns lika tydligt eller används lika ofta.. Mina åsikter om människan försöker jag spegla i mitt rollspel.. Det är så jag tänker och det är utifrån det jag formar ett spelsystem.. Så vi har tydligen olika synpunkter... That's it..

"Att alla färdigheter hade olika småregler: behövde man verkligen använda dem då?"
Är du glömsk? Det var ju precis det jag skrev i Eon vs DoD-tråden.. Låsdyrkning har ett sätt att hantera färdigheter, Djurträning ett annat och Värdera har ett tredje.. Värdera har jag aldrig exakt använt så som det står i regler (med tre olika kolumner för minus och plus för vanlighet) och jag vet rätt många andra som inte heller orka använda Värdera så som den är tänkt, så varför ens ha med det? Det är ju att sätta för mycket tid och svett för del saker.. Visst, man kan skriva jättedetaljerade regler och sedan ignorera dem men varför kan man då inte direkt enbart skriva generella regler som är enkla att komma ihåg? Jaja.. Gör som du vill..

"Träffområden: Vad är det för fel på dessa och vad finns det för alternativ?"
De tillför inget, förutom detaljism.. En sak är bra med dem och det är att det hjälper spelledaren att beskriva en skada.. Om man jämför mellan DoD3 och EDD (som är ett tillägg till DoD2 och 3) så är kroppsdelar förvisso en klar förbättring.. I DoD3 så kunde man inte bli oskadliggjord av ett dolkstick, medan man kan bli det i EDD..

Jag orkar inte förklara alla andra system, så jag kan rekommendera läsning:
Mutant: UA och Elric. Använder samma tanke..
Stjärnornas Krig.. Inte ett bra sätt, men har en bra tanke..
Feng Shui.. Behöver inte kroppsdelar på grund av hur man ska spela spelet..
osv..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som i fortsättningen inte kommer orka förklara närmare varför EDD är efterblivet på vissa områden då han tycker det framkommit rätt tydligt i denna tråd

Rickard

Urverk speldesign
...it's so funny (not!)

"Och min poäng var väl mest att om britterna klarade av att ha ett sådant system i det dagliga livet fram till 1974 så kan väl rollspelare klara av att ha ett motsvarande system. :gremwink:"
Min poäng var att vi svenskar inte är vana vid ett sådant system, så varför krångla till det mer i onödan? Det är ju dumt att ta inspiration från hur det var förr om det bara krånglar till det.. Varför använda fjärdingsväg och aln när man kan använda det metriska systemet som vi alla är vana vid? Visst.. Rollpersonerna kanske tänker i tum och fot, men spelarna tänker helst i centimeter och decimeter... Eller är jag helt ute och cyklar? Folk kanske vill krångla till saker för att "öka på realismen i spelet" och jag är den enda som vill ha allt enkelt?

"Valutor är en luddig sak,"
Jag menade myntslag.. Det kanske blir lite klarare då hur jag menar? Det berendiska silvermyntet är kanske mindre och inte lika mycket värt som det hynsholgiska så istället för att sänka antalet silvermynt som berendie-rollpersonerna har när de reser till Hynsholge (för att visa värdet i mynten i Hynsholge) eller göra skillnad på berendmynts och hynsholgemynts värden så höjer man istället priserna för varor/tjänster i Hynsholge och likadant behandlar man en hynsholge-rollperson som reser till Berendien.. Man sänker priserna på allting, jämfört med hur allt kostar i hemlandet.. Jag har suttit och antecknat olika myntsorter och värden på Eonrollformulär tillräckligt många gånger för att irritera mig på det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte förklara hur han tänkte, vilket han lyckades glömma bort att göra i förra inlägget

<FONT SIZE=1>[edit] Ändrade titeln</FONT>[color:"green"]

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK Du och jag är av olika åsikter

Jag har även tänkt att göra ett spelsystem som endast färdighetspaket.. Typ har man valt yrket Krigare så har man ett värde i det och kan då allt en krigare borde kunna..

Det finns ju en mängd olika typer av krigare. Eller? jag är itne så hemma på medeltida/Dod varianter men det borde det göra.

Tja, om man bortser från dubbelhänt och ambidextriös, då.. Det finns inga regler som gör skillnad på om man är höger eller vänsterhänt,

Jo. Om det nu är så att rollpersonen använder sin hand till något annat tex hålla i ett rep så hans kamrat inte faller ner för stupet medan han försvarar sig mot en angripare så spelar det en jefla roll vilken hand han fäktas med. Nu behöver det inte ens vara så drastiskt.

Är du glömsk? Det var ju precis det jag skrev i Eon vs DoD-tråden.. Låsdyrkning har ett sätt att hantera färdigheter, Djurträning ett annat och Värdera har ett tredje.. Värdera har jag aldrig exakt använt så som det står i regler (med tre olika kolumner för minus och plus för vanlighet) och jag vet rätt många andra som inte heller orka använda Värdera så som den är tänkt, så varför ens ha med det? Det är ju att sätta för mycket tid och svett för del saker.. Visst, man kan skriva jättedetaljerade regler och sedan ignorera dem men varför kan man då inte direkt enbart skriva generella regler som är enkla att komma ihåg?

Min fråga var om man behövde använda reglerna för att få färdigheterna att funka. Dvs det är väl bara att slå under värdera så lyckas man. Om man däremot behöver andra sekundära/primära värden för att överhuvudtaget få den att funka så MÅSTE man ju använda reglerna. Det behöver man alltså inte av vad jag förstår. Och det är också lite av vad du skrev om det tärningslösa färdighetssystemet. Jag håller med dig om det. Jag slår bara i de fall det är krisigt. Ska killen dyka ner för att kolla botten en varm sommardag behöver han itne slå. Ska han ärdda sin tjej - ja då kan ett lkast vara på plats. Alltså när utgången av färdighetsutövandet har stor betydelse.

Jaja.. Gör som du vill.. Jag har redan gjort det på mitt sätt om du syftar på SC. Det här var inte en fråga som gällde att lösa ett problem. jag var bara intresserad av varför Krille ansåg att EDD var föråldrat.

/Han som i fortsättningen inte kommer orka förklara närmare varför EDD är efterblivet på vissa områden då han tycker det framkommit rätt tydligt i denna tråd

Du behöver inte förklara mer. Jag har börjat fatta skillnaderna mellan rollspelen genom tiderna till viss del nu.

Rickard

Urverk speldesign
Re: OK Du och jag är av olika åsikter [edit]

"Det finns ju en mängd olika typer av krigare. Eller? jag är itne så hemma på medeltida/Dod varianter men det borde det göra."
Då skriver man väl dit att man är den sortens krigare och inte "bara" krigare? Svårare än så behöver det väl inte vara? Är man prisjägare så skriver man prisjägare, är man gladiator så skriver man gladiator und so weiter...

"Jo. Om det nu är så att rollpersonen använder sin hand till något annat tex hålla i ett rep..."
Fast det jag motsätter mig är att man slår fram det (och särskilt i 91:an då det är rätt menlöst), inte att man aldrig ska välja svärdshand... Och vad säger att spelaren inte kan välja svärdshand först när denne är i den situation som du beskriver? Man behöver ju liksom inte bestämma det redan i karaktärsskapandet.. Det är alltså ingen egentlig viktig sak som behövs täckas med regler.. Lika lite som vad man har för hårfärg även om det kan vara roligt att veta i förväg och/eller slå fram.. Fast då kan man lika gärna få en tabell där man väljer.. Men när det gäller vilken som är ens "huvudhand" finns det liksom bara två alternativ, så varför ens ha en tabell till det? Varför ens slå? Varför inte välja rakt av utan några som helst regler? Om man skriver "Svärdshand" på rollformuläret så tror jag i alla fall 80% av rollspelarna fattar att man ska skriva något där, även om det inte finns en regel för det i regelboken utan bara förklaringen "Ta vad fan du vill"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försöker klargöra

<font size="1">[edit] Skrev lite till i slutet</font>[color:"green"]

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Då skriver man väl dit att man är den sortens krigare och inte "bara" krigare? Svårare än så behöver det väl inte vara? Är man prisjägare så skriver man prisjägare, är man gladiator så skriver man gladiator und so weiter...

Vad jag menade var att en krigare som använder sig av pilbåge större delen av tiden i fält bör ha mer FV på båge än på svärd och tvärtom. Därför kanske man bör dela in krigare. Men det är ju lätt löst med att man hystar ut alla färdigheter sen får man välja med SL's hjälp och sätta ut rimmliga värden. Jag vet ju inte hur DoD-Han funkar.

Och vad säger att spelaren inte kan välja svärdshand först när denne är i den situation som du beskriver?

Om han gör det så väljer han förmodligen svärdshand som är bäst ur situationen. Sånt där tyckler jag ska besätmmas från början. Men som vi konstaterat så har vi olika åsikter i en del angående rollspel.

Däremot håller jag med dig, hör och häpna, gällande val av svärdshand. Finns bara två val så kan man välja. Ambidextriös och dubbelhänt i tabellen gör det ju mer självklart att slå då man faktiskt har något att vinna.

Annars är jag naturligtvis för valfrihet. Man ska kunna välja så mycket som möjligt. Framförallt utseende. Däremot tror jag att det kan vara bra att ha system för karaktärsskapande för de som är nybörjare och kanske för de yngre där tendensen är STY och FYS och STO: MAX. Allt annat ovesäntligt.

Krille

Super Moderator
Om jag hade pengar...

"Folk kanske vill krångla till saker för att "öka på realismen i spelet" och jag är den enda som vill ha allt enkelt?"

Det finns enkelt och enkelt, och det finns även något som heter "närvaro". Att det är tre fjärdingsväg till Abborrmåla innebär egentligen bara att det är längre till Gäddhymla, som ligger fyra fjärdingsväg bort. Det skulle säkert kunna översättas i timmars marsch eller kilometer, men det viktiga är faktiskt att Gäddhymla ligger längre bort. Resten är mest en lek med siffror. Och om siffrorna mäts i passande enheter så känner i alla fall jag större närvaro än om moderna SI-enheter används.

Men det är väl egentligen inte konstigare än att man tycker att "Annika Andersson", "överste Pelle" och "redneck-planeten" är väldigt opassande namn för Star Wars.

"Jag menade myntslag.. Det kanske blir lite klarare då hur jag menar?"

Vad du egentligen säger är att om jag åker till England så ska jag ha kvar mina pengar men multiplicera priserna med 15.

Vad jag säger är helt enkelt att 1,4 gram silver är 1,4 gram silver, vare sig vi är i England eller Sverige, och för det får man en öl.

Vilket påminner mig om ett par alternativa värdessystem i rollspel.

Playelf använder en stor stark som valutamått. Det motsvarar helt enkelt vår tids Big Mac-index, helt enkelt: hur mycket får man för vad en Big Mac kostar i den lokala ekonomin? Fast istället för en hamburgare så används en stor stark som valutaindex.

Västmark har, förutom silvermyntfot, även ett bytessystem inbyggt. Varje vara tillhör en bytesgrupp, som är värd ungefär dubbelt så mycket som den lägre bytesgruppen men hälften så mycket som den högre gruppen. Ett silvermynt har till exempel bytesgrupp 2, vilket innebär att det är värt ungefär hälften av en vara ur bytesgrupp 3 men dubbelt så mycket som en vara ur bytesgrupp 1. Det innebär att jag direkt kan byta en hovslagning hos smeden (grupp 3) mot ett kvartskilo rökt kött (samma grupp) utan att behöva titta på deras respektive kostnad i pengar. På så sätt får Västmark en mer naturlig bytesekonomi i systemet.

d20 Modern har ett värde kallat Wealth och varje vara har en svårighet för en wealth check. En Big Mac & Co har DC 2, så om jag vill veta om jag har råd att köpa en så slår jag ett slag lika med Wealth + 1d20. Kommer jag lika med eller över 2 så har jag råd. Vill jag ha en normal bärbar (DC 23) så måste jag lyckas med att komma lika med eller över 23 med Wealth + 1d20. Skulle svårigheten vara över 15 så kommer min Wealth att sjunka med 1, och om den dessutom är högre än min Wealth (före slaget) så minskar Wealth ännu mer. Så säg att jag har Wealth 9. Kostnaden för den bärbara är över 15, så min Wealth kommer att minska till 8 på grund av det. Dessutom är kostnaden hela 14 poäng mer än min Wealth, så min Wealth kommer dessutom minska med 1d6 till, dvs ner till (rassel = 5) 8-5 = 3. På så sätt behöver man inte ens bry sig om valutor över huvud taget, och systemet funkar utmärkt i miljöer där rikedom är flytande och kan vara låst på olika sätt.

Krille

Super Moderator

"Vad jag menade var att en krigare som använder sig av pilbåge större delen av tiden i fält bör ha mer FV på båge än på svärd och tvärtom. Därför kanske man bör dela in krigare."

Nu tänker du att man måste ha färdigheter. Tänk annorlunda: "min rollperson är en Bågskytt" innebär inte att han har högre FV i Bågskytte än i Svärd, eftersom det inte finns några färdigheter att ha färdighetsvärden i. Istället innebär "Bågskytt" att man är en bågskytt. Det vill säga, det enda jag har ett värde i är yrket "Bågskytt".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Om jag hade pengar... (OT)

Vad jag säger är helt enkelt att 1,4 gram silver är 1,4 gram silver, vare sig vi är i England eller Sverige, och för det får man en öl.

OK! Jag vill minnas att du vid ett tillfälle hade en tag som sa nåt i stil med "om roligt är att vara full varje helg så har jag hellre tråkigt. Jag gillar mina hjärnceller". Nu har du nämnt öl både här och i ditt inlägg "blå blå vindar och vatten... Vem faan tog med lättöl?". Hur är det egentligen?

Skulle gärna ta en bärs med dig nån gång om du nu nyttjar. Hell jag får nog bjucka dig med tanke på att du sätter ett för stort BRP spel dvs arbetar med 2 saker du inte gillar. :gremwink: :gremwink: :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK det här är T10 va?

dvs Västmarks system? (Varför heter det Västmark). Så om du gör nåt som SL har med bågskytteri att göra så slår man under (eller liknanade) för yrket bågskytt. Eller attributet som jag förstår det. Det gör väl saker ganska godtyckligt?

Är det ditt egna system som du kommit på själv?

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Project Blue Book (OT?)

Ungefär så fungerar det i Risus: i stället för färdigheter och sånt har man värden i "Warrior" eller "Viking" eller "Hairdresser" eller vad man nu spelar som. Det är antagligen inte exakt vad du tänkt dig, men i alla fall. Gratis är det också.

JPS

Storuggla

Champion
Re: Project Blue Book (OT?)

"Ungefär så fungerar det i Risus: i stället för färdigheter och sånt har man värden i "Warrior" eller "Viking" eller "Hairdresser" eller vad man nu spelar som. Det är antagligen inte exakt vad du tänkt dig, men i alla fall. Gratis är det också."

Så var det i Over the Edge om jag inte missminner mig. Och HeroQuest är likadant. Så de systemen fungerar fint.

Storuggla, gillar dem

Krille

Super Moderator
Näpp

"dvs Västmarks system?"

Nej, det är ett hypotetiskt system utan färdigheter.

"Varför heter det Västmark"

Det är den västra halvan av kungariket som en gång delades i två.