Nekromanti Jag hör era suckar...

Evil Peter

Hero
Re: To be continued?

"Jag kan säga att jag inte kan EDD-tabellerna i huvudet, trots många års spelande, speciellt inte när det finns TVÅ olika med olika tärningar (vad sjutton ska det vara bra för, förresten?).
Fast närstridstabellen för EDD är ju ganska lätt att minnas. Men jag glömmer alltid, det är 4-5 för bröstkorg va? Och vilken var vänster ben och vilken var höger "

Okej, jag kan ju inte veta om min grupp är ovanlig men det finns flera (de mer erfarna) som kan de vanliga tabellerna i huvudet hos oss. Anledningen till två olika tärningar är väl för de vill få ett annorlunda ratio men visst är det inte speciellt nödvändigt, det håller jag med om.
Det är avståndstabellen (och mot motståndare som inte försvarar sig) du tänker på och det är som du säger. I närstrid är det lättast att träffa armar och huvud. Höger kommer alltid före vänster i tabellen för övrigt.

"Men ett extra moment i varje lyckad attack innebär extra tid, med tanke på hur ofta de momenten sker jämfört med hur sällan Major Wound-momentet genomförs så är Major Wound-regeln snabbare (och ett Major Wound avslutar inte sällan striden). Sånt syns inte i en sån här diskussion, utan märks bara medan man spelar."

Nej, det innebär ju inte extra tid om man gör som jag skriver. En annan än spelaren som räknar skadan ser var träffen tar. Det gör också fler engagerade i allt i striden så det inte blir något sidotjafs. Jag upprepar mig igen, träffområdet tas samtidigt som skadan räknas ut. MW-tabellen kan dock inte tas samtidigt som något så den kommer onekligen att ta extra tid. Vad är det som gör att du inte accepterar att träffområdet kan fixas under samma tid som skadan räknas ut?

"Givet då att det inte är fem SLP-motståndare med varsina 7 tärningspölar man ska hålla reda på."

Jag tycker inte det är svårt då heller om man fixat till det snyggt på papper. Däremot visar sig det onödiga med att ha totala KP då eftersom det krånglar till det och tar plats imo.

"Att halvera ett värde är väl inte särskilt svårt? Jämfört med båda spelens särskilda slag (som är identiska, fast ELRIC!s combat-matrix ger snabbare och mer dynamiska strider än EDD's variant, men det är ju en annan diskussion)."

Nej, division är inte svårt och går snabbt om man är bra på huvudräkning. För vissa tar det dock ett antal sekunder och division är det krångligaste av de fyra vanliga räknesätten. I min grupp finns det några som skulle ta lika mycket tid på sig att räkna ut det som att slå ett tärningsslag (och då är det ändå utbildade ingenjörer). Siktar man på enkelhet inkluderar man alltså inte det i så hög grad att det måste göras flera gånger i varje strid.

Eksem

Champion
Re: To be continued?

"Jag upprepar mig igen, träffområdet tas samtidigt som skadan räknas ut."

Men det funkar inte i alla spelstilar. Om SL slår alla tärningsslag t.e.x. Eller mina spelare som proppsar på att slå alla slag själva (ett nöje jag inte vill ta ifrån dem, att rulla tärningar är kul :gremwink: ).

Det enda du egentligen försvarar är träfftabellen och separata KP-pölar alltså? Träfftabellen kan jag leva med, 7 olika KP-pölar är dock vansinne i mina ögon.

Jag håller med om att division skall hållas borta från regelsystem generellt, men att dela en siffra som nästan uteslutande ligger mellan 10-20 på hälften kan inte vara jobbig huvudräkning för särskilt många? Man ser lätt om utfallet av 1T8+2 är mer eller mindre än hälften av 12.

Överhuvudtaget är EDDs variant av kroppsdelssystem gammalt och inkonsekvent, och det märks att spelet är från 80-talet. Mutant:UA, Western och ELRIC! kan erbjuda nästan exakt samma resultat, och jag kan lova att det både är enklare, snabbare och mer dynamiskt. Men du måste nog testa själv om du ska tro mig.

Rickard

Urverk speldesign
Vad kivas ni om?

Jag förstår inte.. Flera inlägg och ni har matat samma saker fram och tillbaka..

För det första håller jag själv inte med Eksem om att det går segare med 7 tärningspölar.. Det är ju spelarna som fyller i dem.. Träfftabellsslaget, pareringsslaget och skadeslaget kan man som spelledare ha slagit innan spelaren säger vad som händer och sedan utgår man från det.. Personligen får jag i alla fall skitfin flyt på det och då slår jag ändå alla slag som spelledare.. Enda nackdelen är att det hindrar mig lite från att hitta på levande beskrivningar men det har väl nästan alla svårt med?

Å andra sidan så håller jag med Eksem om att det är jobbigt för spelledaren att hålla reda på "7 tärningspölar" för spelledarpersonerna.. Det kanske är där ni missförstår varandra... Eller? Jag har börjat lära mig en teknik nu på senare år över hur jag ska notera, men i början var det skitkrångligt..

Själv ogillar jag tabeller starkt under strid och har lite svårt att tänka mig att det inte blir ett litet avbrott när man ska kolla upp kritiska skador på en tabell.. Fast om Eksem säger att det flyter minst lika bra som i EDD så litar jag på honom i den frågan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har testat Elric!s system än, men kanske kan få se hur det funkar på eventuella framtida forumsträffar?

<CENTER><a href="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=505043" target="_blank">[color:"green"]"Under dagen vandrar de som vilka människor som helst men när
natten faller på genomgår de en förvandling till sina rätta jag."</a>
</CENTER>

Eksem

Champion
Re: Vad kivas ni om?

Ja, jag vet faktiskt inte heller. Det är nog så att jag pinsamt nog blir irriterad över att jag som faktiskt har lång erfarenhet av båda systemen i praktiken inte blir betrodd när jag förklarar att det ena systemet är mycket snabbare än det andra.

Det finns ju faktiskt ingenting mer att säga, eftersom vi sagt exakt samma saker i typ 5-6 inlägg var, men jag KAN liksom inte släppa det :gremwink:

Evil Peter

Hero

Jag säger inte att ELRIC! inte kan vara bättre och snabbare. Däremot har du inte lyckats berätta varför det är snabbare med hållbara argument. Jag har påvisat att EDD går att spela med lika många eller färre moment för varje attackfas och inte fått något bevis för motsatsen. Jag ser inte varför jag ska acceptera ett uttalande när jag ser att argumenten som presenterats inte bevisar det. Kan du sätta det i objektiv fakta som jag gjorde med tärningsmometen blir det mycket lättare att se var snabbheten träder in. Om man vet hur något är men inte varför vet man egentligen ingenting.

Det du skrev om att det beror på spelstilen stämmer naturligtvis, men spelar man så att SL slår alla tärningar är inte snabbhet direkt i högsta prioritet. Jag försöker inte säga att EDD-systemet är perfekt på något sätt (då skulle vi inte moddat det så mycket) men jag måste ifrågasätta argument som jag inte anser kan styrkas med vad som presenteras.

Eksem

Champion

Kort sagt:

Om man inte kan tabellen utantill och gör kollen samtidigt som man slår skadan (vilket kräver ett visst antal tärningar, viss spelstil och vana med systemet) har EDD fler moment som måste genomföras oftare.

De dubbla KP-systemen och 8 KP-pölarna går att använda, men man kan få samma effekt utan dem.

Evil Peter

Hero

Okej, det kan jag hålla med om. Resultatet blir dock att det inte skulle snabba upp sig för just min spelgrupp. Dock är iofs inte snabbhet så väldigt viktigt för mig då jag har haft väldigt kul med Eons detaljerade men ganska långsamma regler. Frågan har alltså varit mest av akademisk karaktär för mig.

Att det är onödigt med två KP-system håller jag sedan tidigare med om. DoD är faktiskt det enda spelet med kroppsdelssystem jag spelar så jag klarar mig utan det också. Dock ska det påpekas att jag ibland saknar vissa fördelar hos det systemet som inget annat system implementerat fullgott. Men man kan ju inte få allt. :gremsmile: