Evil Peter
Hero
Re: To be continued?
"Jag kan säga att jag inte kan EDD-tabellerna i huvudet, trots många års spelande, speciellt inte när det finns TVÅ olika med olika tärningar (vad sjutton ska det vara bra för, förresten?).
Fast närstridstabellen för EDD är ju ganska lätt att minnas. Men jag glömmer alltid, det är 4-5 för bröstkorg va? Och vilken var vänster ben och vilken var höger "
Okej, jag kan ju inte veta om min grupp är ovanlig men det finns flera (de mer erfarna) som kan de vanliga tabellerna i huvudet hos oss. Anledningen till två olika tärningar är väl för de vill få ett annorlunda ratio men visst är det inte speciellt nödvändigt, det håller jag med om.
Det är avståndstabellen (och mot motståndare som inte försvarar sig) du tänker på och det är som du säger. I närstrid är det lättast att träffa armar och huvud. Höger kommer alltid före vänster i tabellen för övrigt.
"Men ett extra moment i varje lyckad attack innebär extra tid, med tanke på hur ofta de momenten sker jämfört med hur sällan Major Wound-momentet genomförs så är Major Wound-regeln snabbare (och ett Major Wound avslutar inte sällan striden). Sånt syns inte i en sån här diskussion, utan märks bara medan man spelar."
Nej, det innebär ju inte extra tid om man gör som jag skriver. En annan än spelaren som räknar skadan ser var träffen tar. Det gör också fler engagerade i allt i striden så det inte blir något sidotjafs. Jag upprepar mig igen, träffområdet tas samtidigt som skadan räknas ut. MW-tabellen kan dock inte tas samtidigt som något så den kommer onekligen att ta extra tid. Vad är det som gör att du inte accepterar att träffområdet kan fixas under samma tid som skadan räknas ut?
"Givet då att det inte är fem SLP-motståndare med varsina 7 tärningspölar man ska hålla reda på."
Jag tycker inte det är svårt då heller om man fixat till det snyggt på papper. Däremot visar sig det onödiga med att ha totala KP då eftersom det krånglar till det och tar plats imo.
"Att halvera ett värde är väl inte särskilt svårt? Jämfört med båda spelens särskilda slag (som är identiska, fast ELRIC!s combat-matrix ger snabbare och mer dynamiska strider än EDD's variant, men det är ju en annan diskussion)."
Nej, division är inte svårt och går snabbt om man är bra på huvudräkning. För vissa tar det dock ett antal sekunder och division är det krångligaste av de fyra vanliga räknesätten. I min grupp finns det några som skulle ta lika mycket tid på sig att räkna ut det som att slå ett tärningsslag (och då är det ändå utbildade ingenjörer). Siktar man på enkelhet inkluderar man alltså inte det i så hög grad att det måste göras flera gånger i varje strid.
"Jag kan säga att jag inte kan EDD-tabellerna i huvudet, trots många års spelande, speciellt inte när det finns TVÅ olika med olika tärningar (vad sjutton ska det vara bra för, förresten?).
Fast närstridstabellen för EDD är ju ganska lätt att minnas. Men jag glömmer alltid, det är 4-5 för bröstkorg va? Och vilken var vänster ben och vilken var höger "
Okej, jag kan ju inte veta om min grupp är ovanlig men det finns flera (de mer erfarna) som kan de vanliga tabellerna i huvudet hos oss. Anledningen till två olika tärningar är väl för de vill få ett annorlunda ratio men visst är det inte speciellt nödvändigt, det håller jag med om.
Det är avståndstabellen (och mot motståndare som inte försvarar sig) du tänker på och det är som du säger. I närstrid är det lättast att träffa armar och huvud. Höger kommer alltid före vänster i tabellen för övrigt.
"Men ett extra moment i varje lyckad attack innebär extra tid, med tanke på hur ofta de momenten sker jämfört med hur sällan Major Wound-momentet genomförs så är Major Wound-regeln snabbare (och ett Major Wound avslutar inte sällan striden). Sånt syns inte i en sån här diskussion, utan märks bara medan man spelar."
Nej, det innebär ju inte extra tid om man gör som jag skriver. En annan än spelaren som räknar skadan ser var träffen tar. Det gör också fler engagerade i allt i striden så det inte blir något sidotjafs. Jag upprepar mig igen, träffområdet tas samtidigt som skadan räknas ut. MW-tabellen kan dock inte tas samtidigt som något så den kommer onekligen att ta extra tid. Vad är det som gör att du inte accepterar att träffområdet kan fixas under samma tid som skadan räknas ut?
"Givet då att det inte är fem SLP-motståndare med varsina 7 tärningspölar man ska hålla reda på."
Jag tycker inte det är svårt då heller om man fixat till det snyggt på papper. Däremot visar sig det onödiga med att ha totala KP då eftersom det krånglar till det och tar plats imo.
"Att halvera ett värde är väl inte särskilt svårt? Jämfört med båda spelens särskilda slag (som är identiska, fast ELRIC!s combat-matrix ger snabbare och mer dynamiska strider än EDD's variant, men det är ju en annan diskussion)."
Nej, division är inte svårt och går snabbt om man är bra på huvudräkning. För vissa tar det dock ett antal sekunder och division är det krångligaste av de fyra vanliga räknesätten. I min grupp finns det några som skulle ta lika mycket tid på sig att räkna ut det som att slå ett tärningsslag (och då är det ändå utbildade ingenjörer). Siktar man på enkelhet inkluderar man alltså inte det i så hög grad att det måste göras flera gånger i varje strid.