Nekromanti Jag hänger inte på rollspelsforumet längre

Rising

Vila i frid
Re: Förresten: Är Genesis är lat, är jag feg!

Det ska förtydligas att jag inte upplever folk som otrevliga eller att deras metoder är helt utan sans och vett, det är nästan tvärtom. Jag vet t.ex. att jag skulle vilja använda mot metoder som Rising klart förkastat i ett antal inlägg
Hmm... Du pratar om pudelpoäng, va?

---

Nå, ja, det är klart att om du beskriver ett pudelsystem och frågar helt generellt "vad tycker ni om det här?" så skulle jag helt uppriktigt meddela att jag tycker det är kasst (och på ett tröttsamt, långrandigt sätt redovisa varför).

Men om du specificerade tydligare vilken sorts respons du var ute efter så skulle du helt enkelt kunna filtrera bort den sortens svar. Jag skulle se att "aha, han är inte ute efter åsikter om pudelmekanismer i sig, utan bara om den här specifika applikationen. Tja, jag har inget att bidra i en sådan diskussion, så då läser jag något annat inlägg istället." Du skulle göra oss båda en tjänst.

Så här funkar det faktiskt för oss andra också. Jag kommer ihåg när folk alltid kom in i diskussioner om spelmekanik och började ge världsspecifika svar. Typ man pratade om gruppdynamik och så kom det några och började förorda kulturkrockar och triangelförhållanden. Nu för tiden så visar vi tydligare vad det är vi pratar om och vad det är för sorts svar vi vill ha, och då får vi mycket riktigt också den sortens svar vi är ute efter samtidigt som vi besparar rollgestaltarna från att skriva något svar till oss som vi ändå inte kommer att ta till oss av.

Som man frågar får man svar, alltså. Och vi var några stycken som klarade att prata om spelmekanik när det var helt dött/okänt/förkastat på forumet. Jag tror alltså att det är lite lättare för dig att göra vad nu du vill göra.

Skriv bara tydligt vilken sorts svar du inte är intresserad av, så slipper du den sortens svar. Enkelt.

Nightowl

Champion

Skriv bara tydligt vilken sorts svar du inte är intresserad av, så slipper du den sortens svar. Enkelt.
Lika enkelt som att inte klicka på trådar märkta D&D? :gremtongue: Alltså, det här är en av grejerna: man får börja varje inlägg med att förklara de hundraarton saker man INTE vill göra, och sedan svarar möjligtvis Bobby, och Johan K kommer med ett noncommital svar om att det är en bra idé. :gremgrin: Orka, som folk säger nuförtiden.

Och tolv människor svarar ändå med utgångspunkt från något annat än jag är intresserad av, och så får jag ignorera deras svar... och, nä, det känns inte värt besväret.

Jag har inte roligt av diskussioner längre, helt enkelt. Jag orkar inte ägna mig åt de långa förklaringar som skulle krävas för att få slippa veta att man inte behöver ha några som helst regler för språk eftersom Wilper aldrig varit med om att det är ascoolt att ingen kan alviska, för att sedan inte få så många svar.

Erik

PS: Och ja, det gäller "pudelpoäng". Det är ett exempel på min frustration, för jag tycker din argumentation mot dem är rock solid, men min personliga erfarenhet och kvinnliga* intuition säger mig att det funkar alldeles utmärkt. Det är ungefär som om jag flög till jobbet och fick veta av en fysiker att jag inte kan flyga, och han kunde faktiskt bevisa det matematiskt, men ändå kunde jag flyga hem. Jag blir skitstörd på det, och som jag sagt tar jag det inte som att din argumentation är besvärlig eller att du själv är otrevlig - det är tvärtom det som gör det så enerverande.

Idioter kan man ju ignorera.

Men det var bara ett exempel. Det finns hundratals andra "klassiska" lösningar som jag skulle vilja använda men det är liksom ingen idé för forumparadigmet är att de är disco är dött och det av en orsak. Så jag känner inte att jag skulle få någon konstruktiv hjälp med mindre än att jag ägnade det hela så mycket eftertanke att jag lika gärna kunde lagt ned den på att tänka på en lösning istället.

Och varför är mitt PS längre än inlägget?

*En lögn. Jag har manlig intuition istället.

Nightowl

Champion

i det första kan man diskutera olika teorier och regelbygge, och i det andra kampanjer och spelvärldar...
Det skulle inte hjälpa mig jack shit, eftersom jag gillar att utveckla bägge samtidigt.

Erik

Nightowl

Champion

Jag tackar för förtroendet, men jag var egentligen inte ute efter att trumma upp sympati - bara att blotta ett korn of frustration hos mig själv som jag blev påmind om efter mitt surmagade kommentar till Genesis problem - jag har också problem med att forumet förändrats på ett sätt, men det är liksom ett personligt problem.

Nåja. Jag ska faktiskt ta upp det här nästa gång jag snackar med min hjärnskrynklare* och se vad jag ska göra med min egen osäkerhet i den här frågan. Jag betvivlar att det är något att slösa aktiv kognitiv terapi på, men ändå.

Erik

*"Jag" har en. Se inte så förvirrade ut, jag har kontakt med en dietist för min diabetes och mina allergier också.

Genesis

Ni dés ni maître
Svar till alla

Jag har inte mycket tid till att posta under veckorna; därav avsaknaden av svar. En sak: visst tusan är jag lat. Vi snackar om ett pucko som fortfarande betalar TV-avgift, trots att han gjorde sig av med sin TV för över ett halvår sedan.

Det är litet som när man sitter på en hemsida med dåligt upplagd navigering. Man tröttnar. Javisst, alla är oklanderligt duktiga på att märka sina inlägg, och det är väl egentligen inte så svårt att sålla. Jag använde förut "favoritforum"-funktionen för att hålla koll på rollspelsforumet. Man såg "Åh, nu har vi 14 nya inlägg. Så trevligt." Numera kommer jag till forumet, och måste bläddra omkring för att konstatera att de nya inläggen bara var på D&D-trådarna, och jag känner mig något besviken. Sån't hände naturligtvis förut också, men mycket mer nu. Jag skulle väl kunna gå in bara när det är nya trådar, och markera de jag är intresserad av som favorittrådar, och sedan sålla bland dem när de börjar bli för gamla, men det är ju jobbigt, ju!

Jag vill till slut klargöra att den här tråden inte var menad som väl underbyggd kritik, utan mest som substanslöst gnäll. Det var därför jag postade den i OT-forumet först. Jag tänkte att ingen blir väl glad över substanslöst gnäll i rollspel.nu-forumet, men i OT-forumet gör det inte så mycket. Jag ville mest ventilera mig. Jag tycker fortfarande att rollspel.nu är himmelriket på webben :gremlaugh:.

Rickard

Urverk speldesign

Och tolv människor svarar ändå med utgångspunkt från något annat än jag är intresserad av, och så får jag ignorera deras svar... och, nä, det känns inte värt besväret.
En fördel med att skriva ett inlägg är att du få ner det på papper samtidigt som du förklarar det för andra. När jag skriver regeltänk så får jag något mer fysiskt att gå på. Vissa gånger när jag har påbörjat ett inlägg så har jag kommit på lösningen själv. Ibland har jag gått tillbaka till tråden och läst igenom min egen trådstart och funderat utifrån inlägget och kommit fram till en lösning. Så... du kanske inte får så givande svar från andra, men du får någonting "verkligt" att fundera över.

Nackdelen är att den tid du lägger ner på inlägget gör att du känner att du inte orkar lägga ner mer tid på själva rollspelsmakandet. Nu förutsätter jag visserligen att du är som mig, så allt "du" ovanför kan du gott ersätta med "jag". :gremsmile: Nu för tiden så skriver jag tre sorters trådstarter på forumet:

1) Saker som jag är riktigt nöjd med och mest lägger upp för att få beröm.
2) Saker som är väldigt okonventionella och som mest är skrivna för att utmana på ett provocerande sätt.
3) Saker som jag inte har en aning om hur jag ska lösa, så där frågar jag forumet som en sista utväg.

Normalt brukar den sista vara (av erfarenhet) den minst givande trådstarten, för antingen är man för specifik och inte får några svar, eller så är man för generell och får på tok för många personliga åsikter där skribenterna inte tar hänsyn till vad jag vill ha. Det värsta är ändå när någon skriver en personlig åsikt och så börjar de debattera kring just den åsikten som jag inte ens vill ha. "Yay, 18 nya inlägg" och så ser man att det är ett flamewar om dvärgskägg i min alvmodetråd.

Den här deltråden är förresten en sådan grej. :gremsmile:

/Han som kan säga att han förstår synpunkten, då traditionella regellösningar på forumet är okonventionella och då brukar det ofta uppstå diskussion kring regelns funktion och existens snarare än kring regelns utformning

solvebring

Superhero
Mot det meningslösa dissandet!

Jag tycker det är synd med allt dissande!
Förbaskat jävla synd.

Förr matade ju alla inlägg som tusan här på WRNU, men nu när det nämns så märker jag faktiskt att vissa användare verkligen dragit ned på inlägg och trådskapande. De har blivit passiva och sitter och glor.
Det är t.ex. inte den Nightowl och Ackerfors som jag först lärde känna. De brukar vara kreativa forumiter och man såg till i nästan varenda tråd.

Jag tycker helt enkelt att ni, alla som tröttnat på dissade träckhögar, skall strunta i dessa bittra gnällspikar som inte har annat att göra här på forumet än att klanka ned på andras idéer, åsikter, typ av favoritspel etc.
De kan väl köra sin egen tråd om sina favoriter istället för att bombardera alla andra favoriter som inte är enligt deras mening.
Man behöver inte hålla med, men har man inte något mer kreativt än ett brett bittert dissande att famlägga kan man slå tangentbordet i ansiktet på sig själv och dra någon annanstans. Misantropia eller något... :gremwink:

Kör er grej, skriv om era idéer och de spel ni tycker är balla, vad folk än säger. Skit i dem, det finns alltid en liten grupp likasinnade att ha en kul diskussion med i alla fall.
WRNU är ju till för att man skall kunna främja sitt rollspelande, och då skall inte folk behöva känna sig bortskuffade av de som bara orkar klaga över allt annat.

Jag spelar nästan bara DoD (och har typ alltid gjort), speciellt nu eftersom jag numera spelar så sällan. Så jag orkar inte plugga in alla andra spel jag har för att typ lira möjligtvis en gång i månaden. Så vi kör med gruppen atkuella favoritspel, och som alltid varit det, för det håller alltid för oss.
Många anser att DoD är förlegat skit och att gamla BRP-spel har system som liknar koskit. Jag älskar det, jag ser en charm och ett slags kulturvärde i det, samt att jag främst älskar det enkla upplägget och den typiska fantasyn, och det är ju så lätt att modifiera själv åt alla håll och kanter.
Jag har blivit dissad av denna anledning ett par gånger. Någon som kort kommer in och slänger ur sig vilket skit Äventyrsspels gamla system är, när jag har några idéer till detta. Man varför bry dig?
Jag låter de inläggen vara, och svarar bara på de inlägg som kommer från hjälpsamma och entusiastiska likasinnade som gynnar ämnet. Visst kan man bli förbannad och skriva något jäkligt tillbaka ibland, men det är ju bara mänskligt.

...Så, jag säger bara det: Allt jävla bittert och elakt dissande är inget annat än meningslöst och verkar faktiskt göra folk ledsna. Så kan man inte bara lägga av?
Nej, det kommer alltid finnas gnälliga rövskallar på alla forum som älskar att klanka ned på vad andra gör.
Så: Känn ingen feghet, skriv om vad ni vill och svara bara på de schyssta inläggen. Alla fegisar, kom tillbaks! :gremwink: :gremlaugh:

Nightowl

Champion

En fördel med att skriva ett inlägg är att du få ner det på papper samtidigt som du förklarar det för andra.
Jo, men det jag behöver förklara för att få ett svar jag har nytta av är varför regeln finns, exakt vad jag vill uppnå, blablabla.

Inte hur regeln funkar (dvs skriva på ett sätt så man får en vettig regeltext).

traditionella regellösningar på forumet är okonventionella och då brukar det ofta uppstå diskussion kring regelns funktion och existens snarare än kring regelns utformning
Precis. Fast som jag velat hävda hela tiden är mitt största problem min egen perception av situationen.

Erik

MrG

Swashbuckler
Asch, då kan du missa massa coolt, för en del gråzonsaker hamnar lätt där (som spelledarstuff som inte är helt makarkoscher).

Och när det gäller komentarena över dissandet är det tyvärr en av nackdelarna här, vissa tycker väldigt mycket om att dissa, eller i alla fall uttrycka sig väldigt kraftigt... Men man får ta det med en stor nypa salt och bara skaka av sig det :gremcool:

-Gunnar (är ibland amivalent till forumet)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag skulle vilja passa på att tacka Nightowl för ett strålande inlägg. Sedan det här inlägget har tydligen flera av oss som kände oss fega vågat kliva ut ur garderoben, du inspirerade oss att våga helt enkelt.

Det var ett tag sedan jag såg så många kreativa trådar om rollspel i makarforumet som inte nödvändigtvis behandlade något forge-igt. Överlag tycker jag att stämningen på makarforumet av olika anledningar blev trevligare efter det här inlägget... Kanske bara är jag som inbillar mig, dock.

Klart är iaf att nattugglan skrev något som behövde skrivas, och för det ska han ha eloge.