Nekromanti Jag har en fråga (spoiler varning)

tiger9

Veteran
Jag undrar om Xinu kulterna håller på och skapar vandöda i någon större utsträckning, då jag hade tänkt starta en kampanj där rollpersonerna ska försöka stoppa Xinu kulternas upprustning inför det kommande mörkret.

Tack på förhand.

Duddmannen

Hero
Jag har vissa svar (fortfarande spoilervarning)

Enkelt svar: Ja, förmodligen.

Lite mer komplext svar: Det är ju så att Xinu-kulterna till stor del har med döden och framförallt nekrotropi att göra. Därför är det säkert så att många av kultens anhängare är nekromantiker och att dessa därför skapar många odöda för att tjäna kulten och Xinu.

Men en annan viktig aspekt är Xinu-kultens styre, de inkarnater av Xinu som håller på ett lite annorlunda spel, bakom kulisserna så att säga. Det är inte en armé av odöda som egentligen är deras främsta mål, snarare en armé av vanligt folk. De politiska intriger som Xinu-anhängarna försöker styra handlar mycket mer om geografisk, ekonomisk och därmed politisk makt snarare än ren styrka. Visst kommer de att ha nytta av odöda och visst kan det till och med tänkas att de uppmuntrar sina anhängare att syssla med skapandet av en odöd armé. Men detta är och förblir bara ETT av deras medel för att nå sina verkliga mål.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Jag har en fråga (SPOILER)

Mja, det kan kanske tänkas, men jag tror snarare att det rör sig om inflytande, makt och intrigerande när Xinus inkarnater förbereder prinsens ankomst. Ta till exempel L'meas i Thalamur. Just nu har ordnat det så fiffigt att Igar Augus mot sin vilja tänker anfalla Consaber, och därmed sätter hon i princip fyra riken ur spel - Consaber, Thalamur, Pereine och Colonan. Kanske även Alarinn, och möjligen det mot mörkret så starkt kämpande Tokon. Finurligt.

Samma med Damarien. Ett krig på Asharina är säkerligen i antågande, efter Damariens (Ariandras) massiva upprustande. Ariandra kan med minsta vink få hnnes make Thamas Vitfjäder att dra ut i fält med hela Mundana om det så skulle vara. Men i det här fallet räcker det nog med resten av bara Asharina. Bravo.

Zaral Zargon har starkt inflytande i Melorion och kan nog fixa lite där han också. Kalian Tasis är inflytelserik i Jargien, och om han verkligen skulle vilja kunde han nog köpa Jargiens krigsmakt, eller med mutor sabba rikets organisation totalt.

Mandagor däremot vet jag inte riktigt vad han är till för. Stora arkipelagen är inget viktigt område och kommer knappast att kämpa länge mot ett anstormande mörker. Tycker nog att de borde ha någon i Västlanden i stället. Men men, Xinus vägar äro outgrundliga...

-Hjalle

tiger9

Veteran

Tack för alla svar.

Jag har ännu en fråga:
På vilken sida står Dibuk i det annalkande mörkret?

Hjalle

Swashbuckler

Skulle tro Mörkret, även om det blir typiskt. De är trots 'ondingar' för att göra det enkelt för sig. Men, de har nog även de sin egen agenda.

-Hjalle

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Jag undrar om Xinu kulterna håller på och skapar vandöda i någon större utsträckning, då jag hade tänkt starta en kampanj där rollpersonerna ska försöka stoppa Xinu kulternas upprustning inför det kommande mörkret.

Tack på förhand."

Vill du att dom ska göra det? För i sådana fall så är det klart att det ska vara så.

Men visst. Xinukultister lär väl knappast vara för kräsmagade för att inte pyssla med vandöda. Några religiösa skäl kan jag inte heller tänka på, då trons främsta förkämpar/vapen är högre vandöda (helmgastarna). Dessutom verkar xinukultisterna ganska så pragmatiska av sig när det kommer till att bekämpa krig, så dom har nog inga andra moraliska knussler hellre.

Vandöda på
/Naug

Wictor

Warrior

Men Dibuk har väl redan hyfsat många anhängare och är väl ganska starkt förankrad. Är inte han något av en joker i det hela?

Rygar

Veteran

samtidigt är väl Dibuk en gud, alltså en av de nu regerande gudarna, alltså "god"... eller är jag ute och cyklar mer än vanligt?

Lev väl!

Marukusu

Hero

Jag skulle vilja klassa Dibuk som en neutral gudom. Alla, onda som goda dör ju någon gång, så Dibuk är väl mer en sån Gud som sprider sjukdomar och skapar krig bara för att gynna sig själv. När jag är SL (och alltså ofelbar, haha) så kommer Dibuk att ställa sig neutral under Mörkret (när det väl kommer).

MMFGD,AH!!!VH
Marukusu, som f.ö. just nu, ryss som jag är, lyssnar på Katjosja