Nekromanti Jag har ett problem...

Olle Linge

Snigel
... som jag tänkte att någon vis människa kanske kunde hjälpa mig med. Inte för att jag tror att det går att lösa direkt, men det finns säkert någon som har bra råd. Nog gafflat, till problemet:

Jag hag mycket kreativitet, ambition och fantasi. Det resulterar i att jag skriver en hel massa, funderar tio gånger mer och älskar att hitta på världar, äventyr, rollpersoner eller vad som helst. Jag kan sitta i timmar med bakgrundshistorior eller spendera lång tid på att skriva en introduktionsnovell till ett land någonstans i en spelvärld...

So far, so good. Problemet är bara att min inspiration och motivation hoppar för snabbt. Med snabbt menar jag kanske ett par månader, ibland mer. Jag har inga problem att koncentrera mig och jag kan få ur mig väldigt mycket väldigt snabbt om jag känner att jag är motiverad, och det gör jag nästan jämt. Men det ger inget att ha tjugo halvfärdiga projekt, tio halvskrivna äventyer och ett femtiotal rollpersoner jag aldrig kommer spela med. Ett par månader räcker inte för att göra det jag vill.

För att ta ett exempel. Jag har pillat på en "fantasy"-värld seriöst i kanske ett halvår från och till. Jag har skrivit kanske 100 sidor allt som allt, och då ska ni veta att det ligger många, många timmars planering och strukturering backom dessa sidor. Jag tycker fortfarande projektet är bra och det har alla chanser att bli något bra. Men jag har ingen lust längre. Andra saker lockar. Jag har plöjt ganska mycket science fiction på sistone och är nu väldigt inne på det istället.

Men hej! Om några månader är jag där igen. Jag sitter med mitt utstuderade rymdimperium där varje liten konspirationsaspekt finns utformat i mitt huvud. Sedan läser jag något annat, eller ser något annat eller vad som helst. Och så var det borta igen.

Det här är inget nytt problem egentligen, och jag har gjort två saker för att försöka åtgärda det, med varierande framgång. För det första har jag försökt göra så att delarna i sig get något. Om jag inte göra klart allt, ska i alla fall delar av det jag gör vara firstående. Detta har fungerat ganska bra och saker känns inte lika bortkastade som de gjorde tidigare. Vägen är viktigare än målet, så att säga. För det andra så försökte jag med nämna "fantasy"-projekt att strukturera och planera. Jag gick alltså -inte- i fällan att kasta mig över en allför stor kaka och upptäcka att det inte gick ner i halsen halvvägs. Planeringsarbetet var bra och hjälpte mig oerhört mycket, jag har lärt för livet.

Men nu sitter jag ändå här igen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har så mycket idéer och skaparlust i mig att det bullar ut genom öronen. Ska jag vräka ned allt i ännu ett misslyckat projekt eller vad ska jag göra?

Skriv kortare saker, säger någon. Ja, men ju större de är, desto mer ger de mig.Jag antar att jag innerst inne letar efter mitt livsprojekt, någon jag kan hålla på med i många år. Kommer jag hitta det bara jag fiskar tillräckligt länge? Kommer jag aldrig hitta det? FInne det ens i teorin? Kort sagt: vad ska jag göra?

Jag är oerhört tacksam för all hjläp, alla reflektoner eller tips.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ingen lösning

Kommer jag aldrig hitta det? FInne det ens i teorin? Kort sagt: vad ska jag göra?
Det finns tyvärr ingen briljant lösning på ditt problem. Den enda lösningen är att bita ihop och jobba. Ibland måste man skriva tråkiga bitar och mindre inspirerande bitar om man vill bli klar med sina projekt. Du kanske ska testa att lägga dem åt sidan ett tag och vänta tills entusiasmen återkommer?

Och det är bara ett problem om du har bestämt dig för att göra något du vill visa upp för andra. För att göra det krävs det disciplin. Om du bara gillar att skapa saker och har roligt medan du gör det är det väl inget problem att det aldrig blir färdigt?

/tobias

Troberg

Sinister eater
Jag har en lösning...

Trobergs Dogmautmaning 2004!

Om ett par månader kommer nästa dogmautmaning att starta. Reglerna i korthet går ut på att skriva ett spelbart rollspel på max två A4-sidor (plus två till för fyra karaktärsblad). Vissa andra regler finns också, de kommer att beskrivas närmare vid starten och kommer i allt väsentligt att vara samma som förra året.

Fördelen med det lilla formatet är att man ger kreativiteten en chans mot latheten och mot andra ideer. Du kan få något färdigt med ganska liten insats. Detta kan du sedan börja spela, testa och förbättra, vilket om spelet är bra borde ge dig tillräckligt med inspiration för att utveckla det till något stort. Dessutom testar du på ett spel som är i ett skede när det faktiskt fortfarande är tänkbart att införa ändringar.

Hur låter det?

Krille

Super Moderator
  • Sätt upp ett mål som du vill uppnå.
  • Varje gång du tänker "åvadcoolt, det här vill jag göra X av", tvinga dig att tänka "åvadcoolt, hur får jag in det i projektet?".
  • Med jämna mellanrum, lyft ur saker som du anser inte passar till den stora lådan "idéer att använda senare".
  • Upprepa tills du blir klar.

Olle Linge

Snigel
Det låter trevligt, men...

...det är kanske inte riktigt det jag är ute efter. Därmed inté sagt att jag inte kommer att ställa upp. Grejen är ju den att jag vill skriva stort, jag vill göra något som blir bra och något som jag kan pysslar med länge. Sedan är jag inte speciellt intresserad av regler och sådant längre, det är världen jag är ute efter, i alla fall med det jag avsåg i inlägget. Tack för tipset!

Olle Linge

Snigel
Re: Ingen lösning

Jo, det är faktiskt ett problem, även om mitt mål inte är att göra mig känd som fabulös skapare av världen X. Det är en känsla av att faktiskt komma någon vart, att kunna skapa något som kan stå själv, som... ja .. jag tror du förstår vad jag menar.

Jag har roligt, det är inga problem, men det känns som om jag skulle kunna ha roligare om det blev någonting av det ockås. Jag lägger saker jag inte har inspiration till på hyllan, men jag har gjort det så många gånger nu att det börjar bli.. ja... det börjar bli som jag beskrev i inlägget helt enkelt.

Olle Linge

Snigel
Jag antar att du alldeles för ofta tänker "åvadcoolt, det här vill jag göra X av", varpå du börjar göra det och tappar sugen.
Njae... inte direkt. Jag tänker faktiskt ganska mycket innan jag kastar mig över något. Jag är inte helt driven av mina begär så att säga. :gremgrin:

Det är inte så lätt att jag hoppar från närbesläktade saker, så som lite olika "raser" eller idéer på nationer, utan det hoppar från science-fiction, till fantasy, till bokskrivande och tillbaka igen. Det känns svårt att få det att passa. Just nu känner jag inte att fantasy är något jag alls vill hålla på med. Men å andra sidan har jag tyckt att det är det i ett par år. Jag känner mig själv för bra för att säga "Den här gången har jag säker rätt!".

I övrigt ska jag fundera på de tips du gav och speciellt det där med att strukturera upp avfallskvarnen tror jag är en mycket bra idén. Vem vet, min fantasi kanske är cyklisk? Om fem år är jag tillbaka där jag är nu och då är det ju guld att ha mass bra idéer :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Är jag för ung och dum, tro?

Kom just att tänka på en sak. Jag är 19 och har pysslat med att hitta på saker i den här stilen sedan jag gick på lågstadiet. Är det kanske så att jag är för ung? Måste jag testa fantasins många hörn innan jag kommer på vad det är jag verkligen tycker om? Eller är allt det där bara bull shit? Ni som är lite äldre här på forumet har säkert mycket visdom att dela med er av :gremsmile:

Warduke

Warrior
Okej, jag har samma problem som du, jag har dock istället olika intressen jag växlar mellan med några månaders mellanrum.

Min lösning är enkel. Låt det ta tid, jag har projekt som är 10 år gamla som inte är färdiga nu. Jag jobbar med dem när inspirationen kommer. Ibland blir nya projekt färdiga före gamla. Det spelar ingen som helst roll. Nån dag tar man åter upp ett gammalt projekt. Till slut blir de klara, eller så kommer man på att de inte är värda att slutfölja. Ibland kommer man på att man kan slå hop vissa projekt till ett.
Jag skriver ner alla mina tankar och idéer och utvecklar dem ibland beroende på tid och inspiration, även om nåt inte blir klart så blir det en del av ens idébank.

Man kan träna sin kreativitet genom att göra rutin av det, det vill säga skriva två timmar om dagen efter kvällsmaten och sådant.
Man kan också sätta en deadline för sig och tvinga sig själv att jobba. Inte roligt men saker blir gjorda.

Överhuvudtaget tror jag att det här är ett problem som alla kreativa personer har. Jag startade mitt spelledarfansin för att få utlopp för alla mina idéer, så gör inte jag nåt färdigt av dem så kan någon annan göra det. Dessutom har jag fått en deadline som tvingar mig att slutföra dem.

Johan K

Gammal & dryg
Knyt ihop säcken...

Jag har ett litet förslag på vad du kan göra medde projekten som du har skrivit & sådant. Kan du inte göra somså att du på nått sätt binder ihop några av dem & vipps så kanske du har ett eller flera spel & äventyr.
Hur låter detta ??

Troberg

Sinister eater
Det var inte riktigt så jag menade...

Grejen är ju den att jag vill skriva stort, jag vill göra något som blir bra och något som jag kan pysslar med länge.
Se det som att det lilla formatet är ett steg på vägen, inte målet.

När du har ditt lilla spel och kan spela det så kommer inspirationen och motivationen att driva det vidare och att göra något större av det. Dra gärna igång en långkörarkampanj i spelet, det finns inte mycket som ger mer inspiration än så, fokuserad på spelet.

Du får så att säga något konkret att förtöja inspirationen i.

Olle Linge

Snigel
Mhm... kan stämma. Det ligger lite i linje med vad Krille sade också. Det gäller att spara på idéerna. Det kräver också att man tar lite större ansvar och verkligen skriver ned det man tycker är bra. Det kan tänkas att jag är för ambitiös och siktar för högt, väntar med att skriva för länge istället för att skriva ned idén direkt när jag fått den...

Olle Linge

Snigel
Då måste det vara en underlig säck...

Problemt i det fallet är att det rör sig om för olika saker. Hadet jag skrivit på fem stycken fantasy projekt samtidigt hade det ju fungerat. Men nu handlar det kanske om så skiljda saker som alver och interstellära resor och det finns inget jag avskyr mer än alver i rymden. :gremgrin:

Eh... skämt åt sido. Det är ett bra tips, men jag har inte tillräckligt många liknande projekt för att det ska ge något. Jag har snarare ett par mycket stora projekt.

Olle Linge

Snigel
Det får vi snart se...

Bra idé. Jag har faktiskt redan satt igång med just det, även om vi inte börjat spelat det än. Det återstår att se om det kan ge tillbaka inspirationen till det projektet. Det kanske det gör...

Krille

Super Moderator
Fullt möjligt

När jag var 23 så släppte jag mitt första egna rollspel, Trollvinter, och det var då någonstans som Neotech kom ut. Och handen på levern, det är knappast något som jag skulle vilja skriva idag.

Fast å andra sidan, författare har ju klämt ur sig en massa jox vid yngre ålder än 23, till och med här på forumet, så jag kan ju ha fel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har nästan samma problem...

Enda skillnaden är att jag inte skrivit något. Jag bara har en aldrig sinande källa av idéer, inspiration och kreativitet. Dessutom har kalendern tagit mycket tid nu, men jag har gjort färdigt något tack vare den.

Men som de flesta redan sagt, är det bra för idéer att vila, somna och om det vill sig riktigt illa, dö för alltid. Du kan också fundera på att sprida ut arbetet (om det nu är möjligt) till personer som tycker ditt projekt är intressant, men bara om de har samma ambitioner med det, för annars brukar det bli fel när man samarbetar med någon.

Och dogmautmaningen (OT: Kan man inte byta bort dogmat mot miniformat eller något sådant? Trooooobeeeerg! :gremlaugh: ) är en bra start för att slutföra. Till och med jag lyckades göra ett litet mediokert prjekt till förra utmaningen.

Hur som helst får jag önska lycka till och hoppas på att du kan göra klart något, med hjälp av tipsen du fått här.

Olle Linge

Snigel
Re: Jag har nästan samma problem...

Jadu, jag vet inte, jag missade ju att göra klart något till julkalenderna. :gremgrin: Det hade ju gått ganska fort. En annan grej kanske vore att ta ledigt då man har bra idéer och sedan skriva 24/7 i någon månad eller två. Då får man mycket gjort i alla fall. Nackdelen är ju att det blir inte lika kul sedan. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Dogma [OT]

Kan man inte byta bort dogmat mot miniformat eller något sådant? Trooooobeeeerg!
Nej, det hade inte varit dogmatiskt om jag ändrade mig. Dessutom gillar jag kopplingen till von Triers dogma-manifest.

Det är också mer än ett format, det är ett statement. Jag vill visa att det inte behöver vara krångligare än så här, att vem som helst kan göra ett rollspel med en liten insats.

Så, like it or not, dogma is here to stay.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är jag klok och förståndig?

Ni som är lite äldre här på forumet har säkert mycket visdom att dela med er av
Jag har följande visdom att dela med mig av, från en av vishetens stora källor -- TV-serien "Black Adder III":

Wellington: NEVER! There's only one way to win a campaign: shout, shout and shout again.
Black Adder: You don't think then that inspired leadership and tactical ability have anything to do with it?
Wellington: NO! It's all down to shouting. WAAGGHH!

Den visdomen kan även appliceras på skrivande. Gör bara följande ordbyten:
win a campaign = write a book/role-playing game
shout = work
inspired leadership = brilliance
tactical ability = inspiration
shouting = work

Det finns ingen hemlighet, bara jobb och disciplin. Geni och inspiration kan ersätta en del av jobbet, men inte allt.
Lycka till! :gremlaugh:

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag får väl överleva då... ;) [nt]

NT = No Text (Ingen text)