Re: mmm. Jag med.
Som en av skribenterna i Codex har jag haft tillfälle att tillföra saker till tidningen och även diskutera tidningen med mina medarbetare och Ola.. Fram till och med nummer 6 tycker jag att balansen mellan de olika delarna har varit bra. På grund av att det är meningen att tidningen ska gå med vinst så att Ola och de som jobbar "fast" på tidningen ska kunna försörja sig på den blir det tyvärr nödvändigt att ta in material som annonsörer vill se för att göra det värt att annonsera i tidningen.
Olas vision för tidningen kan man se i hans ledare och i "utfyllnadssvammelboxen" och där framgår att han vill göra Codex till "en bred rollspelstidning som tar upp allt om och omkring rollspelshobbyn". Den visionen har jag ingen problem med, det är när den möter den krassa verkligheten är att rollspelsdelen inte kan försörja Codex så att den blir stor nog att "nå ut till fler än den mest elitistiska kärnan". Codex just nu känns mer som om den är ute efter att locka nya köpare än ha kvar dem den har Och det är för mig självklart vartifrån de nya köparna ska komma. Titta på omslagen, ett rollspelsomslag, 2 samlarkortsomslag och 4 data- och tv-spelsomslag. Senaste numret speciellt med de två stora rubrikerna Final Fantasy IX och Vinn PS2 gör det speciellt klart.
Jag har valt att sluta jobba med Codex, mitt sista nummer blir nummer 8 (beroende lite på när Ola väljer att publicera mina sista artiklar), och nu kommer jag sälla mig till er läsares ranker och själv måla upp min önskecodex.
Rollspel. Artiklar om yrken, platser, sägner och legender, växter och djur, kulturer och historia, monster och magi med mera till alla de rollspel som tas upp här på forumet och även en del andra, store rollspel, som Call of Chtulhu, Vampire etc.
Får gärna utgöra majoriteten av materialet.
Film. Temartiklar och recensioner om filmer inom fantasy och science fiction.
Några sidor för temartiklarna, någon sida för recensioner.
Litteratur. Böcker och serier om ovanstående. En till 4 sidor är lagom.
Kortspel. Jag själv spelar väldigt lite men nog förtjänar de ett par sidor.
Data- och tv-spel. Javisst, säg en max 10 sidor med färdiga recensioner, inga förhandstittar som tar upp onödigt utrymme.
Figurspel. Resten av platsen.
Daniel "Warduke" Schenström