Nekromanti Jag har också beslutsångest

Storuggla

Champion
Tja. Hmm. Å ena sidan vill jag säga Commando, eftersom det bara måste innehålla en mekanik för att någon är en förrädare. Men samtidigt saknar vi ett bronsålderslir på svenska, svärd och trolldom eller ej.

Nä, det blir nog Commando. För då får man smyga och panga och ha sig.

Storuggla, borde dela ut oscars

Genesis

Ni dés ni maître
Trådkapning!!!!

Jag tycker också Commando låter bäst. Vi har ju faktiskt Haragada från Kaleidioskop när det gäller Sword & Sorcery på svenska. Commandospelet låter intressant.

Arfert

Facit
Då blir det Commando !!

Och givetvis bör man ha med en förrädare, i alla fall vid enkvälls-lir, kanske inte i kampanjer. Om man nu ska ha kampanjer överhuvudtaget.

Storuggla

Champion
Om man lirar kampanjer kanske man ska tona ner på uppdragen, man kanske inte ska spränga kanonerna på Navarone då utan kidnappa en tysk officer och knycka kartor från en stab och ta sig hem igen. SKa man köra ett enkvällslir är det mer do-or-die som gäller så klart!

Storuggla, agua seriosa

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
2. Ur. Här tänker jag mig ett "historiskt" (nåja) fantasyspel inspirerat av Homeros fast i en mesopotamisk setting. Och med Sword & Sorcery-inslag. Gudar som går på jorden, nästan övermänskliga hjältar med bronsspjut och stridsvagnar. Finn ju inte så mycket S&S på svenska.
Här faller min röst helt klart.

Big Marco

Läskig
Först tänkte jag Commando men insåg hur trista och begränsade just militära rollspel oftast är - se Twilight 2000 som exempel, och de tog ändå friheter med militärismen. Det blir väldigt ofta metaspel och upprepningar, och strid-strid-strid och lite strid.

Men ett mer trad-rollspel (typ DoD anno -84) med fokus på S&S skulle diggas. Mycket! Därför faller min röst, kanske oväntat, på Ur.

Arfert

Facit
Nu håller jag även på med Haragada Classic, som är Haragada-settingen (nån slags arab/conan-S&S) men med enkla, mer oldschool-aktiga regler.

Vilket kanske också är det du eftersöker? eller är det nåt annat som lockar extra med Ur?

fan va svårt det blev nu... kanske ska köra haragada classic här i "utmaningen"...

Ram

Skev
P&S verkar ganska intressant och är det som jag hoppas mest på att få se mer utav. Gillar spegel/metafor-konceptet och hoppas att det får stor plats i spelet. Varför spelledarlöst föresten? Byt namn också, bittert att En garde! redan är använt.

Titanic går jag inte igång alls på. Tråkkaka med tråkig sås på.

Utpost har stor potential och kan bli hur bra som helst, men jag ser också en stor geggpotential i det.

Christoffer

It's all pig.
Ok, tråden har redan blivit snodd en gång så passar på att göra detsamma. Så, jag velar mellan två spel för utmaningen, säg vilket jag bör försöka slutföra...

Best Days of our Lives: Var med i Genesis förra utmaning, mobbade ungdomar som slåss mot sina plågoandar.

Här finns mer information.

I brist på bättre namn, och dålig fantasi, så får nästa förslag heta Last Days of our Lives: Ett spel om vad vi egentligen är villiga att offra för vår världs existens. I inledningen skapar spelare och spelledare en katastrof, det kan vara monster eller rymdinvasion, eller miljökatastrof eller något annat. Exakt hur begränsat det här behöver vara vette fåglarna. Det får visa sig. Katastrofen skall hota jordens existens. Spelarna tar rollen av individer som på ett eller annat sätt sitter på nyckelpositioner för att motverka katastrofen. Spelet centreras kring dessa karaktärers kamp för att rädda vår planet och vilka offer de är villiga att göra för att åstadkomma detta. Spelet är tänkt att ha två nivåer, en mikronivå där karaktärernas konflikter spelas ut, men som i sin tur påverkar en metanivå där själva kampen om jorden avgörs. Saker som rusat genom mitt huvud är såklart massa katastroffilmer, Burning Empires, Cthulhu-monster och sovande gudar. Spelet har funnits på ett idéstadie ett bra tag, men känner att nu kanske tiden är kommen då det borde bli mer på riktigt. Eller?

Genesis

Ni dés ni maître
Eftersom "vad är du beredd att offra för x"-konceptet är så otroligt vanligt i indiespel (mitt eget Utpost kommer ju till och med att baseras på det), så röstar jag på BDoOL.

Djäklar, vilken cool förkortning.

Sodivra

Champion
Genesis said:
Arvidos said:
Jag kommer aldrig kunna acceptera Titanics skrotning!

AAAAAAALDRIIIIIIIIIG!!!!!

Det är vår plikt att sudda gränserna mellan rollspel och lek, för att öppna upp och visa vår underbara hobby!
Jag tror inte att det kommer att skrotas. Men det passar sig inte riktigt för utmaningen, i alla fall. Jag har ju redan ett speltestbart system. Jag måste bara fixa ett soundtrack. Det är mycket möjligt att Titanic också kommer att se dagens ljus.
Ja, jag tänker faktiskt likadant.

Kan vi inte träffas någon dag och diskutera gruppsykologi inför ditt projekt? Det är min favoritpsykologi. Fast som konsult kanske du redan är insatt i teorierna?

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos said:
Kan vi inte träffas någon dag och diskutera gruppsykologi inför ditt projekt? Det är min favoritpsykologi. Fast som konsult kanske du redan är insatt i teorierna?
Nä, jag har läst en kurs i Tekniskt ledarskap. Det är allt. Men regelsystemet till Utpost konstrueras i rasande fart, så vill du diskutera gruppsykologi så borde det ske ganska snart. Jag har ju snart en speltestbar version. :gremsmile:

Arfert

Facit
Efter att ha diskuterat med min spelgrupp (med bland annat krank, jarl och eksem) och funderat på det som Marco skrev här, så kom jag fram till att jag ska ställa upp med en utvecklad version av Fjärran dalar... med kampanjen uppdaterad något mer åt S&S-hållet...

...dels för att jag redan kommit en bit där (andra har ju redan tjuvstartat), dels för att det är precis det som bl.a. Marco med flera efterlyst... Vill man köra andra världskriget så funkar ju PW bra till det. (man kan ju skriva ihop nån lämplig tilläggsregel för hur det där med förrädare i gruppen ska fungera).

Arfert

Facit
...kanske till och med slår ihop det med haragada classic, om det funkar med settingen, vi får se...