Eller inte riktigt men jag har borjat fundera pa ett, vi kan kalla det "Lost eden".
Forst lite kort, om varfor jag stavar sa konstigt
Jag har inte tillgang till ett svenskt tangentbord (och far inte andra installningarna). Hoppas ni orkar lasa anda.
Sen lite kort om varlden...
Det ar framtiden men man slass med narstridsvapen av typen "rostigt jarnror med rostig spik" och bar rustningar typ "rostigt bildack och rostiga plat". Avstandsvapen ar av typen " rostig kaststen" och "vassad trapinne"
Sen lite langt om stridssystemet...
Vanliga kortlekar anvands
Tva minst tva lekar bor anvandas, troligtvis sa kravs ungefar 5 lekar.
Ta bort alla kort over tio
Varje person har ett visst antal kort
· Latt utrustning ger fler kort
· Personer med mycket kondition far fler kort
· mm
Dessa kort kallas for manover kort och anvands for att bedomma hur utmattad en rollperson ar. Utmattning ar viktigt nar man gor nogonting som tar lang tid ex en jakt, en strid, springa ett maraton lopp osv.
Alla personer samt vissa foremal och doda ting har en visst antal fardigheter
Dessa inkluderar ex klattra, anfall, forsvar, Rorlighet, akrobatik osv
Dessa ligger nogonstans mellan 1 och 10 ibland mer.
Nar man vill gora nogot som kraver kondition sa drar man ett kort ar det under fardighets vardet sa lyckas man ar det over sa misslyckas man. Nar man lyckas med nogot far man fortsatta tills man misslyckas, korten ligger da kvar och dessa fungerar som straffkort for nasta handling. (se modifikationer for mer info)
Det ar upptill spelledaren nar man maste dra manoverkort(minska konditionen), men som riktlinje kan sagas att om handlingen uppfyller alla dess kriterier maste man anvanda ett kort.
· Aktiviteten maste vara rimligt fysiskt pafrestande
· Det finns en rimlig chans att man kan misslyckas med detta
· Den tar ungefar 2 sec
Nar nogon exempelvis forsoker att gora nogot som inte innefattas av detta I stridens hetta ex byta vapen, ta upp en svamp fran marken osv sa drar man kort fran “allt I allo hogen” och jamfor detta med lamplig fardighet ofta stresstalighet eller liknande.
Spelhjalpmedel
Ett stridsformular som man placerar straffkort I, ex for avstand, storlek, position, att man ar radd osv. I mitten placeras manover korten
Modifikationer
Spelet anvander sig av korten som modifikation det laggs med valoren upp, om kortet man drar for att lyckas med en handling ar lika med det som redan ligger dar hander nogot:
<ul type="square">
[*]Ar korten under hans fardighetsvarde misslyckas han
[*]Ar det over klantar han sig
[*]Drar han tva kort som ar lika dvs ligger det mer an tre kort av samma valor pa bordet fummlar han gravt.
[/list]
Dessa kort kallas straffkort
Passiv eller aktiv
I strid har kombattanterna tva olika roller vid varje handling antingen passiv eller aktiv. Nar en person forsoker sla nogon sa ar han aktiv och den som forsoker forsvara sig ar passiv.
Detta kan bli utfallen I ett sadant mote
Aktiv lyckas – passiv lyckas = Handlingen lyckas men den passiva lyckas ocksa dvs han tar ingen skada eller liknande. den aktive far fortsatta om han vill
Aktiv lyckas - passiv misslyckas = man lyckas och man far fortsatta
Aktiv misslyckas – passiv lyckas = man misslyckas och man far ej fortsatta, den passive valjer da om han direkt vill bli aktiv och lata alla straff kort ligga kvar for bada sidor. Detta maste goras omedelbart efter att man har fastslagit att det blev (aktiv)misslyckat – Passiv(lyckat)Den passive kan valja att folja upp dvs ta fordel av att den aktive ar trott.
Aktiv misslyckas - passiv misslyckas = man misslyckas och far ej fortsatta
Saledes byter man person som ar aktiv nar:
Bade den aktive och den passive misslyckas
Nar den aktive valjer att “vila”
Nar den aktive misslyckas och den passive lyckas men han valjer att “vila” dvs han valjer att inte folja upp.
Forst…
Forst ger den spelare som anser att han kan bestraffa en annan spelare kort for detta och som placerar dem dar de passar. I detta skede kan bestraffningar kan ges for, skrammas(tex nar man moter en litet monster), provocera(nar man vill reta monstret), langt avstand, overaskning, position, “litenhet” osv
glommer spelaren bort att gora detta och beskriva hur han gor detta sa raknas bestraffningarna ej. (Mer om de individuella grejerna nogon annan gang)
Efter det….
Alla spelare samt spelledare har tva kort av olika typ (taget fran de tva eller fler lekar man har), ett av dem representerar att man vill vara aggresiv(ex rott) det andra att man vill vara icke aggresiv(ex blatt). Aggresiva handlingar ar handlingar som innebar att man forsoker att narma sig sin motstandare eller attackera honom. Icke aggresiva handlingar menas att man inte ror sig narmare sin motstandare.
Inspiration stulen fran Riddle of Steel , tack!
Sen visar man upp sitt valda kort, dock ej valoren
Forst sager de som har valt ett passivt kort vad de vill gora och gor detta (mer om detta senare).
Det ar det aggresivt sa sager man vem man vill ha som mal eller rora sig narmare.
Spelarna sager alltid forst sen spelledaren.
Har tva stycken valt varandra att attackera, sa far de
- Antingen fortsatta anfalla
- Far de gora ett “kyckling race” dvs de far valja om de istallet vill gora en parad.
- Spelarna sager alltid forst sen spelledaren.
Om bada valjer att anfalla lagger man upp korten samtidigt och avgor sedan vad som hande dvs vem som gjorde illa vem och hur mycket, detta anses handa samtidigt.
Om en valde att vara en kyckling och parera far han anda lagga upp sitt anfallskort detta raknas som bestraffning sen tar han ett nytt kort vilket representerar undvika/parad.
Ar bada passiva sa far man gora andra saker ex provocera, sen gor man om valet mellan kort.
Harald halvhjartad har mott ett troll och overkommit sin radsla for trollet, han valjer att vara aggresiv
Traff omrade
Innan man attackerar sager man vars man vill traffa.
Om attacken lyckas dvs (aktiv) lyckad attack - (passiv)misslyckat forsvar, sa traffar man den valda kroppsdelen.
Eventuell regel:
Negativ effekt: innebar att man raknar uppat ex en person har 5 I forsvar och drar ett kort pa 9 da har han 4 I negativ effekt ignorera ev straffkort.
Om den forsvarande spelaren har en negativ effekt pa mindre eller lika med 1 dvs kortets varde ar samma varde som sin forsvar eller 1 mer far han forflytta skadan ett steg nogonstans. Ex fran huvud till arm eller fran arm till brostkorg osv. Vid fummel forsvinner denna mojlighet. (Inspiration stulen fran nogon har pa forumet tillkannage dig sa du far cred)
Skada
Positiv effekt: skillnaden mellan rollpersonens aktualla fardighet och kortets varde, ignorera alla eventuella straffkort
Skadan blir:
Positiva effekten av anfallarens anfall + vapenskadan + (plus styrke modifikation (vilket endast raknas for vissa tex tva hands svard +ev annan mod) (rustning + talighet) dras fran forsvararens manoverkort hog och blir skada. (All sadan info klumpas ihop pa rollformularet sa att det I praktiken blir skada minus skydd.)
I – 3 skada = skrama och man bohover inte bry sig noge mer. man lagger dock ett kort som straffkort och varar saledes endast for nasta handling. Man kan fa flera skramor.
Ar skadan 4-6 ar det en temporar skada, korten placeras I temporar skada rutan och anvands som straff kort anda tills de tar slut, ett kort at gangen blir straffkort. Man kan ha flera temporara skador.
Ar skadan 7- 10 ar det en allvarlig skada korten placeras I allvarlig skada och tva av korten blir straffkort. Man kan ha flera allvarliga skador.
11-uppat dodlig skada man tappar huvudet och dor. Ar traffen I brostkorgen, I en arm eller ben sa ar den kroppsdelen forstord for att man skall kunna fortsatta slass eller gora nogonting annat sa kravs det ett lyckat drag mot Psykologi med minus tre I modifikation om man lyckas sa far man anda behalla dessa tre kort som straff kort.
Nar konditionen (manover korten) tar slut borjar hogen fyllas upp igen med 1-5 varje runda (beroende pa ens kondition) upp till ens ursprungliga antal manoverkort - totala skador (ej skramor).
Om man valjer att sta over den runda man ar tankt att vara aktiv, och inte dra nogot kort ur sin manoverkort(kondition) sa far man 1-5 kort per runda beroende pa ens kondition,“vila”. Man kan dock gora andra andra handlingar som ej anvander sig av kondition, ex “skrika –Hjalp mig (valfritt svarord) till sina kamrater”. Man far forsvara sig som vanligt, detta kostar dock kondition(manoverkort) som vanligt.
Om konditionen tar slut, kan man fortfarande forsvara sig med sin nodpott vilket ar ca 5 kort beroende pa ens vilja. Dessa kort kan man dock ej gora nogonting annat an passiva manovrar med, forutom en “sista chansen handling” vilket kostar alla kort och innebar att man drog en etta.
Sa ja, hoppas nogon orkade lasa det dar.
Os alla kommenterar och hemskheter ni kan komma pa
over systemet (och mig, garna personliga sadana)!
Forst lite kort, om varfor jag stavar sa konstigt
Jag har inte tillgang till ett svenskt tangentbord (och far inte andra installningarna). Hoppas ni orkar lasa anda.
Sen lite kort om varlden...
Det ar framtiden men man slass med narstridsvapen av typen "rostigt jarnror med rostig spik" och bar rustningar typ "rostigt bildack och rostiga plat". Avstandsvapen ar av typen " rostig kaststen" och "vassad trapinne"
Sen lite langt om stridssystemet...
Vanliga kortlekar anvands
Tva minst tva lekar bor anvandas, troligtvis sa kravs ungefar 5 lekar.
Ta bort alla kort over tio
Varje person har ett visst antal kort
· Latt utrustning ger fler kort
· Personer med mycket kondition far fler kort
· mm
Dessa kort kallas for manover kort och anvands for att bedomma hur utmattad en rollperson ar. Utmattning ar viktigt nar man gor nogonting som tar lang tid ex en jakt, en strid, springa ett maraton lopp osv.
Alla personer samt vissa foremal och doda ting har en visst antal fardigheter
Dessa inkluderar ex klattra, anfall, forsvar, Rorlighet, akrobatik osv
Dessa ligger nogonstans mellan 1 och 10 ibland mer.
Nar man vill gora nogot som kraver kondition sa drar man ett kort ar det under fardighets vardet sa lyckas man ar det over sa misslyckas man. Nar man lyckas med nogot far man fortsatta tills man misslyckas, korten ligger da kvar och dessa fungerar som straffkort for nasta handling. (se modifikationer for mer info)
Det ar upptill spelledaren nar man maste dra manoverkort(minska konditionen), men som riktlinje kan sagas att om handlingen uppfyller alla dess kriterier maste man anvanda ett kort.
· Aktiviteten maste vara rimligt fysiskt pafrestande
· Det finns en rimlig chans att man kan misslyckas med detta
· Den tar ungefar 2 sec
Nar nogon exempelvis forsoker att gora nogot som inte innefattas av detta I stridens hetta ex byta vapen, ta upp en svamp fran marken osv sa drar man kort fran “allt I allo hogen” och jamfor detta med lamplig fardighet ofta stresstalighet eller liknande.
Spelhjalpmedel
Ett stridsformular som man placerar straffkort I, ex for avstand, storlek, position, att man ar radd osv. I mitten placeras manover korten
Modifikationer
Spelet anvander sig av korten som modifikation det laggs med valoren upp, om kortet man drar for att lyckas med en handling ar lika med det som redan ligger dar hander nogot:
<ul type="square">
[*]Ar korten under hans fardighetsvarde misslyckas han
[*]Ar det over klantar han sig
[*]Drar han tva kort som ar lika dvs ligger det mer an tre kort av samma valor pa bordet fummlar han gravt.
[/list]
Dessa kort kallas straffkort
Passiv eller aktiv
I strid har kombattanterna tva olika roller vid varje handling antingen passiv eller aktiv. Nar en person forsoker sla nogon sa ar han aktiv och den som forsoker forsvara sig ar passiv.
Detta kan bli utfallen I ett sadant mote
Aktiv lyckas – passiv lyckas = Handlingen lyckas men den passiva lyckas ocksa dvs han tar ingen skada eller liknande. den aktive far fortsatta om han vill
Aktiv lyckas - passiv misslyckas = man lyckas och man far fortsatta
Aktiv misslyckas – passiv lyckas = man misslyckas och man far ej fortsatta, den passive valjer da om han direkt vill bli aktiv och lata alla straff kort ligga kvar for bada sidor. Detta maste goras omedelbart efter att man har fastslagit att det blev (aktiv)misslyckat – Passiv(lyckat)Den passive kan valja att folja upp dvs ta fordel av att den aktive ar trott.
Aktiv misslyckas - passiv misslyckas = man misslyckas och far ej fortsatta
Saledes byter man person som ar aktiv nar:
Bade den aktive och den passive misslyckas
Nar den aktive valjer att “vila”
Nar den aktive misslyckas och den passive lyckas men han valjer att “vila” dvs han valjer att inte folja upp.
Forst…
Forst ger den spelare som anser att han kan bestraffa en annan spelare kort for detta och som placerar dem dar de passar. I detta skede kan bestraffningar kan ges for, skrammas(tex nar man moter en litet monster), provocera(nar man vill reta monstret), langt avstand, overaskning, position, “litenhet” osv
glommer spelaren bort att gora detta och beskriva hur han gor detta sa raknas bestraffningarna ej. (Mer om de individuella grejerna nogon annan gang)
Efter det….
Alla spelare samt spelledare har tva kort av olika typ (taget fran de tva eller fler lekar man har), ett av dem representerar att man vill vara aggresiv(ex rott) det andra att man vill vara icke aggresiv(ex blatt). Aggresiva handlingar ar handlingar som innebar att man forsoker att narma sig sin motstandare eller attackera honom. Icke aggresiva handlingar menas att man inte ror sig narmare sin motstandare.
Inspiration stulen fran Riddle of Steel , tack!
Sen visar man upp sitt valda kort, dock ej valoren
Forst sager de som har valt ett passivt kort vad de vill gora och gor detta (mer om detta senare).
Det ar det aggresivt sa sager man vem man vill ha som mal eller rora sig narmare.
Spelarna sager alltid forst sen spelledaren.
Har tva stycken valt varandra att attackera, sa far de
- Antingen fortsatta anfalla
- Far de gora ett “kyckling race” dvs de far valja om de istallet vill gora en parad.
- Spelarna sager alltid forst sen spelledaren.
Om bada valjer att anfalla lagger man upp korten samtidigt och avgor sedan vad som hande dvs vem som gjorde illa vem och hur mycket, detta anses handa samtidigt.
Om en valde att vara en kyckling och parera far han anda lagga upp sitt anfallskort detta raknas som bestraffning sen tar han ett nytt kort vilket representerar undvika/parad.
Ar bada passiva sa far man gora andra saker ex provocera, sen gor man om valet mellan kort.
Harald halvhjartad har mott ett troll och overkommit sin radsla for trollet, han valjer att vara aggresiv
Traff omrade
Innan man attackerar sager man vars man vill traffa.
Om attacken lyckas dvs (aktiv) lyckad attack - (passiv)misslyckat forsvar, sa traffar man den valda kroppsdelen.
Eventuell regel:
Negativ effekt: innebar att man raknar uppat ex en person har 5 I forsvar och drar ett kort pa 9 da har han 4 I negativ effekt ignorera ev straffkort.
Om den forsvarande spelaren har en negativ effekt pa mindre eller lika med 1 dvs kortets varde ar samma varde som sin forsvar eller 1 mer far han forflytta skadan ett steg nogonstans. Ex fran huvud till arm eller fran arm till brostkorg osv. Vid fummel forsvinner denna mojlighet. (Inspiration stulen fran nogon har pa forumet tillkannage dig sa du far cred)
Skada
Positiv effekt: skillnaden mellan rollpersonens aktualla fardighet och kortets varde, ignorera alla eventuella straffkort
Skadan blir:
Positiva effekten av anfallarens anfall + vapenskadan + (plus styrke modifikation (vilket endast raknas for vissa tex tva hands svard +ev annan mod) (rustning + talighet) dras fran forsvararens manoverkort hog och blir skada. (All sadan info klumpas ihop pa rollformularet sa att det I praktiken blir skada minus skydd.)
I – 3 skada = skrama och man bohover inte bry sig noge mer. man lagger dock ett kort som straffkort och varar saledes endast for nasta handling. Man kan fa flera skramor.
Ar skadan 4-6 ar det en temporar skada, korten placeras I temporar skada rutan och anvands som straff kort anda tills de tar slut, ett kort at gangen blir straffkort. Man kan ha flera temporara skador.
Ar skadan 7- 10 ar det en allvarlig skada korten placeras I allvarlig skada och tva av korten blir straffkort. Man kan ha flera allvarliga skador.
11-uppat dodlig skada man tappar huvudet och dor. Ar traffen I brostkorgen, I en arm eller ben sa ar den kroppsdelen forstord for att man skall kunna fortsatta slass eller gora nogonting annat sa kravs det ett lyckat drag mot Psykologi med minus tre I modifikation om man lyckas sa far man anda behalla dessa tre kort som straff kort.
Nar konditionen (manover korten) tar slut borjar hogen fyllas upp igen med 1-5 varje runda (beroende pa ens kondition) upp till ens ursprungliga antal manoverkort - totala skador (ej skramor).
Om man valjer att sta over den runda man ar tankt att vara aktiv, och inte dra nogot kort ur sin manoverkort(kondition) sa far man 1-5 kort per runda beroende pa ens kondition,“vila”. Man kan dock gora andra andra handlingar som ej anvander sig av kondition, ex “skrika –Hjalp mig (valfritt svarord) till sina kamrater”. Man far forsvara sig som vanligt, detta kostar dock kondition(manoverkort) som vanligt.
Om konditionen tar slut, kan man fortfarande forsvara sig med sin nodpott vilket ar ca 5 kort beroende pa ens vilja. Dessa kort kan man dock ej gora nogonting annat an passiva manovrar med, forutom en “sista chansen handling” vilket kostar alla kort och innebar att man drog en etta.
Sa ja, hoppas nogon orkade lasa det dar.
Os alla kommenterar och hemskheter ni kan komma pa
over systemet (och mig, garna personliga sadana)!