Nekromanti Jag har ocksa gjort ett stridssystem.

Majorna

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
53
Location
Osakert
Eller inte riktigt men jag har borjat fundera pa ett, vi kan kalla det "Lost eden".

Forst lite kort, om varfor jag stavar sa konstigt

Jag har inte tillgang till ett svenskt tangentbord (och far inte andra installningarna). Hoppas ni orkar lasa anda. :gremsuck:

Sen lite kort om varlden...

Det ar framtiden men man slass med narstridsvapen av typen "rostigt jarnror med rostig spik" och bar rustningar typ "rostigt bildack och rostiga plat". Avstandsvapen ar av typen " rostig kaststen" och "vassad trapinne"

Sen lite langt om stridssystemet...

Vanliga kortlekar anvands
Tva minst tva lekar bor anvandas, troligtvis sa kravs ungefar 5 lekar.

Ta bort alla kort over tio

Varje person har ett visst antal kort
· Latt utrustning ger fler kort
· Personer med mycket kondition far fler kort
· mm

Dessa kort kallas for manover kort och anvands for att bedomma hur utmattad en rollperson ar. Utmattning ar viktigt nar man gor nogonting som tar lang tid ex en jakt, en strid, springa ett maraton lopp osv.

Alla personer samt vissa foremal och doda ting har en visst antal fardigheter
Dessa inkluderar ex klattra, anfall, forsvar, Rorlighet, akrobatik osv
Dessa ligger nogonstans mellan 1 och 10 ibland mer.

Nar man vill gora nogot som kraver kondition sa drar man ett kort ar det under fardighets vardet sa lyckas man ar det over sa misslyckas man. Nar man lyckas med nogot far man fortsatta tills man misslyckas, korten ligger da kvar och dessa fungerar som straffkort for nasta handling. (se modifikationer for mer info)

Det ar upptill spelledaren nar man maste dra manoverkort(minska konditionen), men som riktlinje kan sagas att om handlingen uppfyller alla dess kriterier maste man anvanda ett kort.
· Aktiviteten maste vara rimligt fysiskt pafrestande
· Det finns en rimlig chans att man kan misslyckas med detta
· Den tar ungefar 2 sec

Nar nogon exempelvis forsoker att gora nogot som inte innefattas av detta I stridens hetta ex byta vapen, ta upp en svamp fran marken osv sa drar man kort fran “allt I allo hogen” och jamfor detta med lamplig fardighet ofta stresstalighet eller liknande.

Spelhjalpmedel

Ett stridsformular som man placerar straffkort I, ex for avstand, storlek, position, att man ar radd osv. I mitten placeras manover korten

Modifikationer

Spelet anvander sig av korten som modifikation det laggs med valoren upp, om kortet man drar for att lyckas med en handling ar lika med det som redan ligger dar hander nogot:
<ul type="square">
[*]Ar korten under hans fardighetsvarde misslyckas han
[*]Ar det over klantar han sig
[*]Drar han tva kort som ar lika dvs ligger det mer an tre kort av samma valor pa bordet fummlar han gravt.
[/list]

Dessa kort kallas straffkort

Passiv eller aktiv

I strid har kombattanterna tva olika roller vid varje handling antingen passiv eller aktiv. Nar en person forsoker sla nogon sa ar han aktiv och den som forsoker forsvara sig ar passiv.
Detta kan bli utfallen I ett sadant mote

Aktiv lyckas – passiv lyckas = Handlingen lyckas men den passiva lyckas ocksa dvs han tar ingen skada eller liknande. den aktive far fortsatta om han vill

Aktiv lyckas - passiv misslyckas = man lyckas och man far fortsatta

Aktiv misslyckas – passiv lyckas = man misslyckas och man far ej fortsatta, den passive valjer da om han direkt vill bli aktiv och lata alla straff kort ligga kvar for bada sidor. Detta maste goras omedelbart efter att man har fastslagit att det blev (aktiv)misslyckat – Passiv(lyckat)Den passive kan valja att folja upp dvs ta fordel av att den aktive ar trott.

Aktiv misslyckas - passiv misslyckas = man misslyckas och far ej fortsatta

Saledes byter man person som ar aktiv nar:

Bade den aktive och den passive misslyckas

Nar den aktive valjer att “vila”

Nar den aktive misslyckas och den passive lyckas men han valjer att “vila” dvs han valjer att inte folja upp.

Forst…

Forst ger den spelare som anser att han kan bestraffa en annan spelare kort for detta och som placerar dem dar de passar. I detta skede kan bestraffningar kan ges for, skrammas(tex nar man moter en litet monster), provocera(nar man vill reta monstret), langt avstand, overaskning, position, “litenhet” osv

glommer spelaren bort att gora detta och beskriva hur han gor detta sa raknas bestraffningarna ej. (Mer om de individuella grejerna nogon annan gang)

Efter det….

Alla spelare samt spelledare har tva kort av olika typ (taget fran de tva eller fler lekar man har), ett av dem representerar att man vill vara aggresiv(ex rott) det andra att man vill vara icke aggresiv(ex blatt). Aggresiva handlingar ar handlingar som innebar att man forsoker att narma sig sin motstandare eller attackera honom. Icke aggresiva handlingar menas att man inte ror sig narmare sin motstandare.
Inspiration stulen fran Riddle of Steel , tack!

Sen visar man upp sitt valda kort, dock ej valoren
Forst sager de som har valt ett passivt kort vad de vill gora och gor detta (mer om detta senare).

Det ar det aggresivt sa sager man vem man vill ha som mal eller rora sig narmare.

Spelarna sager alltid forst sen spelledaren.

Har tva stycken valt varandra att attackera, sa far de
- Antingen fortsatta anfalla
- Far de gora ett “kyckling race” dvs de far valja om de istallet vill gora en parad.
- Spelarna sager alltid forst sen spelledaren.

Om bada valjer att anfalla lagger man upp korten samtidigt och avgor sedan vad som hande dvs vem som gjorde illa vem och hur mycket, detta anses handa samtidigt.

Om en valde att vara en kyckling och parera far han anda lagga upp sitt anfallskort detta raknas som bestraffning sen tar han ett nytt kort vilket representerar undvika/parad.

Ar bada passiva sa far man gora andra saker ex provocera, sen gor man om valet mellan kort.

Harald halvhjartad har mott ett troll och overkommit sin radsla for trollet, han valjer att vara aggresiv

Traff omrade

Innan man attackerar sager man vars man vill traffa.

Om attacken lyckas dvs (aktiv) lyckad attack - (passiv)misslyckat forsvar, sa traffar man den valda kroppsdelen.

Eventuell regel:

Negativ effekt: innebar att man raknar uppat ex en person har 5 I forsvar och drar ett kort pa 9 da har han 4 I negativ effekt ignorera ev straffkort.
Om den forsvarande spelaren har en negativ effekt pa mindre eller lika med 1 dvs kortets varde ar samma varde som sin forsvar eller 1 mer far han forflytta skadan ett steg nogonstans. Ex fran huvud till arm eller fran arm till brostkorg osv. Vid fummel forsvinner denna mojlighet. (Inspiration stulen fran nogon har pa forumet tillkannage dig sa du far cred)

Skada

Positiv effekt: skillnaden mellan rollpersonens aktualla fardighet och kortets varde, ignorera alla eventuella straffkort

Skadan blir:
Positiva effekten av anfallarens anfall + vapenskadan + (plus styrke modifikation (vilket endast raknas for vissa tex tva hands svard +ev annan mod) (rustning + talighet) dras fran forsvararens manoverkort hog och blir skada. (All sadan info klumpas ihop pa rollformularet sa att det I praktiken blir skada minus skydd.)

I – 3 skada = skrama och man bohover inte bry sig noge mer. man lagger dock ett kort som straffkort och varar saledes endast for nasta handling. Man kan fa flera skramor.

Ar skadan 4-6 ar det en temporar skada, korten placeras I temporar skada rutan och anvands som straff kort anda tills de tar slut, ett kort at gangen blir straffkort. Man kan ha flera temporara skador.

Ar skadan 7- 10 ar det en allvarlig skada korten placeras I allvarlig skada och tva av korten blir straffkort. Man kan ha flera allvarliga skador.

11-uppat dodlig skada man tappar huvudet och dor. Ar traffen I brostkorgen, I en arm eller ben sa ar den kroppsdelen forstord for att man skall kunna fortsatta slass eller gora nogonting annat sa kravs det ett lyckat drag mot Psykologi med minus tre I modifikation om man lyckas sa far man anda behalla dessa tre kort som straff kort.

Nar konditionen (manover korten) tar slut borjar hogen fyllas upp igen med 1-5 varje runda (beroende pa ens kondition) upp till ens ursprungliga antal manoverkort - totala skador (ej skramor).

Om man valjer att sta over den runda man ar tankt att vara aktiv, och inte dra nogot kort ur sin manoverkort(kondition) sa far man 1-5 kort per runda beroende pa ens kondition,“vila”. Man kan dock gora andra andra handlingar som ej anvander sig av kondition, ex “skrika –Hjalp mig (valfritt svarord) till sina kamrater”. Man far forsvara sig som vanligt, detta kostar dock kondition(manoverkort) som vanligt.

Om konditionen tar slut, kan man fortfarande forsvara sig med sin nodpott vilket ar ca 5 kort beroende pa ens vilja. Dessa kort kan man dock ej gora nogonting annat an passiva manovrar med, forutom en “sista chansen handling” vilket kostar alla kort och innebar att man drog en etta.

Sa ja, hoppas nogon orkade lasa det dar.

Os alla kommenterar och hemskheter ni kan komma pa
over systemet (och mig, garna personliga sadana)!
 

Majorna

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
53
Location
Osakert
Tankar och forkortad variant av systemet

Tanken ar:
<ul type="square">
[*]att det inte skall bli ping pong slagsmal
[*]att spelarna skall kunna gora en langre serie av grejer
[*]att man latt skall kunna anvanda andra fardigheter samt omgivningen till att paverka sin motstandare. Darfor bor det vara latt att ge modifikationer.
[*]att det skall bli spannande och att inte alla strider skall sluta med att nogon dor. utan kanske att man ber om nad eller flyr.
[*]att det skall vara enkelt och hyfsat realistiskt
[/list]

Forkortad variant:

Vanliga kortlekar anvands, ta bort alla kort over tio

Varje person har ett visst antal kort som representerar hur mycket de orkar. nar man vill gora nogot dras ett kort ar kortet under fardihetsvardet lyckas man.

Nar man lyckas med nogot far man fortsatta tills man misslyckas (ex fortsatta puckla pa trollet), men korten ligger da kvar och dessa fungerar som straffkort. Detta innebar att drar man ett lika kort som ar under fardighetsvardet sa misslyckas man ar det over sa fummlar man.
Bade den attackerande och den forsvarande spelaren drar kort. Om den attackerande misslyckas men den forsvarande lyckas sa far den forsvarande utnyttja detta lage och attackera tillbaka direkt vilket betyder att man maste lata straffkorten ligga kvar.

I borjan av striden ger man varandra straffkort for att man har langre vapen, for att man overaskar den andra osv.

Initiativ
alla har tva kort (fran olika lekar olika farg) ett som representerar aggresiv och ett som representerar icke aggresiv.

Sen visar man upp sitt valda kort, dock ej valoren
Forst sager de som har valt ett passivt kort vad de vill gora och gor detta (mer om detta senare).

Det ar det aggresivt sa sager man vem man vill ha som mal eller rora sig narmare.

Har tva stycken valt varandra att attackera, sa far de valja om de istallet vill gora en parad. isafall raknas laggs anda anfallskortet upp och det raknas som bestraffning.

Innan man attackerar sager man vars man vill traffa.
Om attacken lyckas dvs (aktiv) lyckad attack - (passiv)misslyckat forsvar, sa traffar man den valda kroppsdelen.

Skadan blir:
Positiva effekten av anfallarens anfall + vapenskadan + (plus styrke modifikation (vilket endast raknas for vissa tex tva hands svard +ev annan mod) (rustning + talighet) dras fran forsvararens manoverkort hog och blir skada. sen far man en av fyra typer av skada, skrama, temporar skada, allvarlig skada och dodlig detta avgor bla hur manga av korten som blir straffkort.

Nar konditionen (korten) tar slut borjar hogen fyllas upp igen med 1-5 varje runda (beroende pa ens kondition) upp till ens ursprungliga antal manoverkort - totala skador (ej skramor). forutsatt att man valjer att sta over den runda man ar tankt att vara aktiv,

Om konditionen tar slut, kan man fortfarande forsvara sig med sin nodpott vilket ar ca 5 kort beroende pa ens vilja. Dessa kort kan aven anvandas till en "sista chansen handling” vilket kostar alla kort och innebar att man drog en etta.

Spelhjalpmedel

Ett stridsformular som man placerar straffkort I, ex for avstand, storlek, position, att man ar radd osv. I mitten placeras manover korten.


Tror ni att det kan uppfylla "mina tankar" (se borjan av inlagget)?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,071
Location
Nordnordost
Re: Tankar och forkortad variant av systemet

Samla ihop några polare och speltesta med riktiga kort. Jag tycker att det verkar omständigt, men det kanske visar sig funka bra när man väl är på plats. Om man inte får kika på sina kort i förväg, vad är fördelen mot att använda 10-sidiga tärningar?
 

Majorna

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
53
Location
Osakert
svar och exempel

Fordelen ar att man inte behover syssla med bokforing under striden, att man kan halla reda pa kondition, att man inte behover minst 30 t10 och att det ar lattare att se om man drar lika (vilket gor det snabbare), dessutom kan spelarna slanga straffkort tillvarandra vilket "kanns bra"
"-ha ha har far du din lurk, slanger 2 straffkort till nan for att man kastat sand i ogonen pa han"

Storsta risken som jag ser det ar att det kanns som kortspel samt att man behover mer plats pa bordet. Men jag vill garna hora vad ni ser for mer problem.

Hoppas att anledningen till att det verkar krangligt ar att jag ar sa dalig pa forklara :gremlaugh:, jag ska ge ett exempel istallet…

Innan fajten
Harald Halvhjartad, bevapnad med ett langsvard, moter ett troll med traklubba I en skogs glanta. Harald har 20 manoverkort(kondition) trollet har 15
Trollet har 3 I att skrammas, han ser med andra ord ganska skrammande ut.
Spelledaren: “Trollet skriker at dig sa att du kan se den forrakrigaren han at” han slanger 3 kort fran trollets hog till Harald, med valoren upp.

For att kunna valja ett aggresivt kort I initiativet mot nagon som man ar radd for, maste man anvanda ett kort till att overkomma sin radsla.

Spelaren: “Jag slar mig sjalv over brostet och skriker tillbaka med min galla rost”
Harald drar ett kort som visar 2( FV modig 5) och straffkorten visar 4,5 och 9 dvs han lyckas. Han kan valja om han vill anfalla under initiativet.

Initiativet
Harald valjer att vara aggresiv, (visar detta kort, ej valoren)
Trollet valjer ocksa att vara aggresiv, (visar samma sorts kort, ej valoren)
Speledaren: na ar du en kyckling eller man ”trollet lunkar mot dig med klubban I hogsta hugg, den ser ut att gora ont”

Fajten
Spelaren ar en kyckling och valjer att i sista stund forsvara sig.
Spelaren: “jag kastar mig at sidan nar han forsoker klubba till mig”
Bada lagger upp sitt anfalls kort, haralds visar 8, sen drar han ett nytt kort for undvika som visar 7, (FV 8 I undvika) och trollets kort visar 4 (FV 6 I attack) . Bada lyckas
Spelledaren: “trollets gigantiska traklubba smackar ner I marken bredvid dig, dammet yr och han vralar av besvikelse, du lyckas precis kasta dig undan” eftersom trollet lyckades far han fortsatta, “Han forsoker stampa dig till dodens dod”.
“Jag kastar mig at sidan igen” han drar 3 (FV 8)och inte kort varde 7 eller 8, lyckat!
Trollet drar ett kort for att som visar 4, eftersom det redan ligger ett kort framfor honom som visar fyra(hans klubb attack) misslyckas han. Eftersom harald lyckades och trollet misslyckades far han ta over rollen som aktiv utan att “vila” om han vill.

(nu har alltsa harald 8, 7 och 3 framfor sig trollet har 4 framfor sig, harald slanger sina kort men trollet behaller sin 4a, eftersom Harald valjer att attackera tillbaks omedelbart)
Spelaren: “ha nu har jag dig, jag hugger han I benet” han drar 2 (FV 6 I anfall) trollet drar 8 (FV 2 I undvika, vilket ar mer instinkt an fardighet)
Spelledaren: Trollet forsoker klumpigt kliva undan ditt svard men du hugger honom I lar flasket”

Skada
Harald gor 4 (effekten 6-2=4) + 4(vapenskada och sty mod) I skada trollet har 6 I naturligt skydd. Dvs skadan ar 8-6= 2. Trollet far bara en skrama I laret. trollet drar ytterligare 2 ifran sin kondition(manoverkorten).. Dessa flyttas en bit ifran och ett kort vands upp (valor 8) vilket symboliserar trollets chock over att ha blivit stucken. Nasta gang han gor nogot sa far han inte dra 8 da misslyckas han om 8 ar under FV och fummlar om det ar over FV.

Nu har harald dragit 5 av sina 20 manoverkort och han borjar bli lite orolig over att han kanske inte kommer att kunna skada trollet allvarligt innan han blir trott. (han misstanker dock att trollet ar ganska trott med, spelledarens hog ser tunn ut...)

Fortsatter fajten
Spelaren: Jag passar pa att krypa mellan benen pa trollet medans han fortfarande har ont. Jag skall hugga den jakeln I ryggen…

Han lyckas med detta och slanger ett straffkort till trollet eftersom han ar bakom honom, sen hugger han honom I ryggen.

Osv
 
Top