Som vuxen har man andra saker att fokusera på och man är helt enkelt för upptagen för att dagdrömma.
Man kan inte sitta och fantisera om hober och alver hela dagarna när man skall få ihop till amorteringen på huset och maten och avbetalningen på billånet och pengar till barnens nöjen och den där semesterresan i juli och dessutom så gick den förbaskade värmepannan sönder och det kommer kosta 25 lakan och lille Olle har varit utåttagerande i skolan och Lisas betyg är under all kritik och dessutom har dom börjat varsla på jobbet
Det finns inte tid för att dagdrömma i vuxenvärlden
Det är tvärtom för mig. Det är när alla vuxna måsten håller på att göra mig tokig av stress som jag behöver fantisera och drömma mig bort till andra världar och tider.Som vuxen har man andra saker att fokusera på och man är helt enkelt för upptagen för att dagdrömma.
Man kan inte sitta och fantisera om hober och alver hela dagarna när man skall få ihop till amorteringen på huset och maten och avbetalningen på billånet och pengar till barnens nöjen och den där semesterresan i juli och dessutom så gick den förbaskade värmepannan sönder och det kommer kosta 25 lakan och lille Olle har varit utåttagerande i skolan och Lisas betyg är under all kritik och dessutom har dom börjat varsla på jobbet
Det finns inte tid för att dagdrömma i vuxenvärlden
Det som är så intressant med det där är att han, duktig författare som han är, lyckas klä vår välrd i en otroligt vacker språkdräkt. Jag kan inte låta bli att lyssna på det där och tänka "Ja, vår värld är verkligen fascinerande. Vem behöver fantasy när vi har allt detta?". Jag har lite samma problem med Lovecraft-citatet ovan. Både Lovecraft och Martin låter som människor som förlorat förmågan att fascineras av världen. Det känns som att något dött inom dem. När jag växte upp fann jag fantasyböcker spännande, men vet ni vad? Sedan upptäckte jag vår egen värld, och det finns liksom inget i Westeros som kan tävla med Västerås. På allvar. Vår värld är så mångfacetterad, så spännande, så djup, så vacker, så full av sorg och hat och kärlek och glädje. Vi har flygmaskiner som dånar genom himlen och metallburar som rullar över gatorna, framdrivna av små explosioner som kommer av förbränningen av organismer som dog för miljoner år sedan. Kan en drake jämföras med detta? Vi har djupa konflikter grundade i årtusenden av religion, kultur, geografi och historia. Kan tronkriget i En sång av is och eld jämföras med palestinakonflikten?
Jag behöver det jag med men det är svårt att få tiden att sitta ned och bara drömma mig bort då vuxenvärldens måsten gör sig påminda hela tiden , tvätten blir liksom inte tvättad och maten blir inte lagad om jag sätter mig ned och drömmer mig bort en hel dag .Det är tvärtom för mig. Det är när alla vuxna måsten håller på att göra mig tokig av stress som jag behöver fantisera och drömma mig bort till andra världar och tider.
Nä, men jag drömmer mig bort medan jag tvättar tvätt och medan jag lagar mat. Det gör sådana sysslor mycket roligareJag behöver det jag med men det är svårt att få tiden att sitta ned och bara drömma mig bort då vuxenvärldens måsten gör sig påminda hela tiden , tvätten blir liksom inte tvättad och maten blir inte lagad om jag sätter mig ned och drömmer mig bort en hel dag .
Många har nog delvis tappat den förmågan då de konstant multitaskar med att lyssna på radio/podd/tv m.m. när de gör den typen av saker numera.Nä, men jag drömmer mig bort medan jag tvättar tvätt och medan jag lagar mat. Det gör sådana sysslor mycket roligare
Fantiserar folk alltså inte medan de lyssnar på grejer?Många har nog delvis tappat den förmågan då de konstant multitaskar med att lyssna på radio/podd/tv m.m. när de gör den typen av saker numera.
Känns inte som att det har så mycket med känslor att göra. Fiktiva världar har ju också känslor. De känns till och med som något som är ganska lätt att föra över mellan världar. Att du tycker att verkligheten är tråkig har väl rimligtvis mer att göra med att du är så bekant med den. Hade du varit uppväxt på 1200-talet hade du funnit vår värld betydligt mer fascinerande, misstänker jag? Som sagt, den är ju full av komplexitet som inte har så mycket med känslor att göra.Däremot kan verkligheten såklart aldrig mäta sig med det som finns i mitt huvud. Verkligheten är oftast rätt tråkig, om jag ska vara helt ärlig. Kanske hade jag uppskattat den mer om jag gillade, och kände, känslor lite mer? Och typ… var intresserad av folk?
Samma här - min mediekonsumtion kännetecknas av att jag gillar plot och miljö men inte folk. Relationsdramer utgår, liksom.Däremot kan verkligheten såklart aldrig mäta sig med det som finns i mitt huvud. Verkligheten är oftast rätt tråkig, om jag ska vara helt ärlig. Kanske hade jag uppskattat den mer om jag gillade, och kände, känslor lite mer? Och typ… var intresserad av folk?
Jag är som @krank beskriver, jag fantiserar medan jag lyssnar också. Lyssnar jag på en podd om Tolkiens Midgård drömmer jag mig bort dit, lyssnar jag på en podd om historia vandrar fantasierna till den epok som avsnittet beskriver o.s.v. För mig kan det rentav vara så ibland att poddar och radioprogram gör fantasierna bättre.Många har nog delvis tappat den förmågan då de konstant multitaskar med att lyssna på radio/podd/tv m.m. när de gör den typen av saker numera.
Jag har upptäckt att jag inte klarar krävande ljudböcker. China Miéville i ljudbok funkar liksom inte, eller Steven Erikson. Men det är perfekt att läsa om något i ljudbok, eller ta något som inte är fullt så krävande.…för mig är det iofs huvudskälet till att jag inte pallar poddar eller ljudböcker. Max 3-4 minuter in har jag tappat tråden för att jag glidit iväg i tanken till något helt annat.
Ja, så är det såklart för de allra flesta rollspelare. Jag hade en jäkla röta att jag läste fantasy när jag växte upp, för annars hade jag ju inte kunnat bli rollspelare. Man blir ju bara rollspelare om man gillar fantasy och/eller scifi. Så jag vet såklart att jag är i en otroligt liten minoritet här.Ska någon spela en kassörska på Konsum är det för att zombieapokalypsen inträffar första halvtimmen.
Jag håller med helt och fullt. Jag konsumerar väldiga mängder facklitteratur samt att jag fortfarande fascineras av min omgivning, var jag än befinner mig. Min nyfikenhet och kunskapshunger är nog starkare än vad den har varit tidigare, vad jag kan minnas.När jag växte upp fann jag fantasyböcker spännande, men vet ni vad? Sedan upptäckte jag vår egen värld, och det finns liksom inget i Westeros som kan tävla med Västerås. På allvar.