Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Organ

Out of time, out of mind
Det finns redan trådar där vi pratar om vad vi spelat för både rollspel och datorspel. Något motsvarande för bräd- och sällskapsspel och liknande finns det däremot inte. Det ska det bli ändring på! I den här tråden berättar vi om alla andra typer av spel som vi spelat nyligen.

Organ

Out of time, out of mind
Jag spelade Powergrid i helgen. Det är en klassiker som jag faktiskt bara spelat en gång tidigare för säkert tio år sedan. Då blev jag inte imponerad. Så lite motvilligt lät jag mig övertalas att spela ett parti igen. Jag vet inte vad skillnaden var men den här gången hade jag betydligt roligare. Kanske för att vi lyssnade på Kraftwerk under hela partiet.

Khan

Kondottiär
Jag har läst in mig på Förbjudna Ön. Verkar lite simpelt, men kul. Hann inte spela igår, men det står på att göra-listan. Frågade för ett tag sedan här på forumet om bra samarbetsspel, och det här var ett av det som nämndes.

1738568081217.png

Organ

Out of time, out of mind
Jag har läst in mig på Förbjudna Ön. Verkar lite simpelt, men kul. Hann inte spela igår, men det står på att göra-listan. Frågade för ett tag sedan här på forumet om bra samarbetsspel, och det här var ett av det som nämndes.

View attachment 22380
Jag har inte spelat det men däremot uppföljaren Forbidden Desert. Det ska om jag förstått det hela korrekt ha samma mekanik men ett lite annorlunda tema då det, som namnet antyder, utspelas i en öken under en sandstorm där ledtrådar, skatter och spelare riskerar att begravas i sanden, istället för det ovan som bekant utspelas på en sjunkande ö.

Girighet

Warrior

View attachment 22380
Jag spelar det ibland med mina barn. Är enkel mekanik men kan vara svårt att klara på de svårare "nivåerna"

Ram

Skev
Jag plockade fram mitt gamla Star wars X-wing v1 i helgen. Var många år sedan. Det är fortfarande ett helt grymt spel och det är hur kul som helst att köra lite pew pew och garva åt att motståndaren åker upp på asteroider. :)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
För två helger sen spelade jag Talisman (Äventyrsspels) med mina yngsta barn och min guddotter (alla tonåringar).

Det är ju ett av de tre stora (tillsammans med Drakborgen och Gangster), och fortfarande lika roligt som i slutet på 80-talet.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

cogitare

Swashbuckler
Vi spelar brädspel med relativ frekvens (målet är en gång i veckan och blir nog av iaf varannan vecka).

Några favoriter:
- Dune Imperium Uprising
- Blood bowl team manager
- Unfathomable
- Chaos in the Old World
- Robinson Crusoe
- Lords of Waterdeep
- Descent (senaste utgåvan där man spelar mot en app)
- Gloomhaven

Vi har spelat många många fler så jag kommer säkert inte ihåg flera som jag tyckt varit bra :)

Cog.

Khan

Kondottiär
Jag har spelat ett TON Oware i telefonen i det senaste. Det tog ett tag att hitta en app med bra AI, men nu har det gått fart i spelet. För den som inte vet vad det är, är Oware alltså en av många varianter inom spelfamiljen Mancala. De flesta svenskar känner bara till det rätt kassa Kalaha, där förstaspelaren vinner c:a fyra gånger av fem.

Oware är långt mer jämnfördelat, har knepigare taktiker, och är bra nog att ha internationella turneringar och så vidare. Ingen vet hur länge det spelats, men kvalificerade gissningar är på skitlänge. Minst sedan början av 1800-talet.

1738764881462.png

Sjukt kul spel. Nu ska jag bara se om jag kan lära mig Bao la Kiswahili och hitta bräde och app. Kanske @Ymir skulle vara intresserad av att spela IRL någon gång?

Last edited:

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag har spelat ett TON Oware i telefonen i det senaste. Det tog ett tag att hitta en app med bra AI, men nu har det gått fart i spelet. För den som inte vet vad det är, är Oware alltså en av många varianter inom spelfamiljen Mancala. De flesta svenskar känner bara till det rätt kassa Kalaha, där förstaspelaren vinner c:a fyra gånger av fem.

Oware är långt mer jämnfördelat, har knepigare taktiker, och är bra nog att ha internationella turneringar och så vidare. Ingen vet hur länge det spelats, men kvalificerade gissningar är på skitlänge. Minst sedan början av 1800-talet.

View attachment 22440

Sjukt kul spel. Nu ska jag bara se om jag kan lära mig Bao la Kiswahili och hitta bräde och app. Kanske @Ymir skulle vara intresserad av att spela IRL någon gång?
titta snabbt och kisa lite så ser du två baguetter med oliver

Hundenilunden82

Warrior
Spelade igår 0-100 med familjen

0-100 är ett quiz game där svaret alltid är en siffra mellan 0-100 och det gäller att få så låg differens som möjligt och den med sammanlagd lägst differens efter x antal frågor vinner.

Tex kan en fråga vara hur många Burger King restauranger fanns det i Malmö år 2020 och om man svarat 30 och rätt svar var 20 så får man differens på 10 och hade man svarat 25 så får man en differens på 5 osv.

Svarar man exakt rätt så får man räkna av 10 ifrån slutdifferensen. Detra får man göra var gång man gissar korrekt.

Detta spel funkar bra då det är pick up and play med extremt simpla regler och även om man inte har så bra koll så kan man alltid gissa på en siffra mellan 0 till 100 vilket gör att spelet funkar att spela med både yngre spelare som äldre som kanske har svårt för mer regeltunga spel.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vi har en återkommande spelkväll på jobbet var 3-4e vecka. I tisdags var vi fem spelare som testade Modern Art. Riktigt kul när alla började bjuda över varandra för att vinna de där värdefulla tavlorna. Spelet har funnits länge och givits ut i flera olika upplagor.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har just spelat Ave Caesar för första gången. Det är inget nytt spel. Det har funnits på svenska sedan 1989. Det är ett racingspel av samma typ som Heat och Flamme Rouge, dvs där man förflyttar sig runt en bana genom att spela ut förflyttningakort. Temat är, som alla nog redan listat ut, kapplöpning med häst och vagn på Cirkus Maximus i antikens Rom.

Det här är enklare än de nämnda spelen ovan men absolut inte mindre sofistikerat. Man har skalat bort de flesta av runt om-grejorna och gjort det mer strömlinjeformat och mer renodlat. Jag skulle säga att det i den form det har är mycket elegant och nästan minimalistiskt. Jag kommer definitivt plocka fram det igen.

Last edited:

Hundenilunden82

Warrior
Jag har just spelat Ave Caesar för första gången. Det är inget nytt spel. Det har funnits på svenska sedan 1989. Det är ett racingspel av samma typ som Heat och Flamme Rouge, dvs där man förflyttar sig runt en bana genom att spela ut förflyttningakort. Temat är, som alla nog redan listat ut, kapplöpning med häst och vagn på Cirkus Maximus i antikens Rom.

Det här är enklare än de nämnda spelen ovan men absolut inte mindre sofistikerat. Man har skalat bort de flesta av runt om-grejorna och gjort det mer strömlinjeformat och mer renodlat. Jag skulle säga att det i den form det har är mycket elegant och nästan lite minimalistiskt. Jag kommer definitivt plocka fram det igen.
Jag minns detta spel då det spelades en del under högstadiet då jag var kompis med två bröder som hade spelet.

Jag minns att det fanns nån regel att varje gång man gjort ett varv runt arenan skulle man ställa sig upp och säga Ave Caesar eller var det nått påhitt som bröderna själva lagt till spelet?

Organ

Out of time, out of mind
Jag minns att det fanns nån regel att varje gång man gjort ett varv runt arenan skulle man ställa sig upp och säga Ave Caesar eller var det nått påhitt som bröderna själva lagt till spelet?
Inget påhitt av brorsorna. En gång per lopp måste alla ekipage stanna till nedanför kejsarens loge och spelaren ska kasta ett mynt och säga ”AVE CEASAR!” med hög röst. Det kan bara ske under loppets första eller andra varv och det är en etablerad taktik att ställa sig i vägen för att försvåra eller rentav förhindra att motståndarna kommer in i fållan som leder till Ceasar då den som inte hyllar kejsaren någon gång under loppets gång diskas.

Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Jag har spelat Africana. Det är ett spel om expeditioner i Afrika under 1800-talet. Det har en lite Ticket to Ride-liknande spelmekanism men då med expeditioner istället för tåglinjer. Under dessa expeditioner förflyttar sig spelarna kors och tvärs över den afrikanska kontinenten och samlar på sig guld och artefakter.