Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Äventyr

Världsbyggare
Igår har jag spelat Star Wars Unlimited. Jag har tidigare spelat mycket Magic (framförallt online), och även en hel del Pokémon med mina barn. andra spel jag provat på är Yu-Gi-Oh, Buffy TCG, Star Wars CCG och Star Trek CCG av Decipher, m.fl. Jag måste säga att jag tycker Unlimited står sig bra som CCG om jag ser till de spel jag spelat tidigare. Jag gillar mekaniken att du använder dina vanliga kort som energier. På det viset får du aldrig manatorsk, vilket egentligen är min enda invändning mot Magic, även om det tack och lov händer sällan. Det kan dock bli svettigt att välja vilket kort som ska gå till energireserven och vilket som ska användas för spel, men du står aldrig utan energier. Jag var dock inte helt förtjust i Bounty-konceptet, men jag kanske bara inte har fått till tänket där. Noteras ska också att jag bara har spelat med startlekarna från de släppta seten.

En invändning kan vara tänket med boosters. Något jag uppskattar mycket med LCG är att du inte behöver köpa mängder med boosters. Du köper ett uppgraderingspack och så har du korten. Även om du i vissa fall behöver dubletter av någon expansion så är det en försumlig kostnad jämfört med att köpa ett antal boosterboxes, även om det är ett nöje att öppna boosters. En gång i tiden, efter de första Magic-expansionerna, lade jag ner det spelandet då behovet av nya boosters från nya set hela tiden var påträngande för att kunna hävda sig i spelandet. (Bara för att några år senare trilla dit på HeroClix och Star Wars Miniatures...)

Spelet är relativt snabbspelat (det beror förstås på hur lång betänketid spelarna behöver). Du och motståndaren kör även varannan action, ytterligare något som skiljer mot Magic. Det gör att du snabbare han möta nya hot och taktiker - om du har korten för det. Nästa steg blir att börja bygga egna lekar, något jag ser fram emot.

Hundenilunden82

Warrior
Spelade karak igår med ett av syskonbarnen hens far och min far när jag under eftermiddag och kvällen besökte familjen.

Karak är en dungeonbuilder/basher riktad mot yngre personer.

Spelet har väldigt enkla regler och är nybörjarvänligt och ganska förlåtande i det att man inte kan dö och bli eliminerad ur spel.

På sin tur drar man en dungeonbricka ur en påse och placerar någonstans I dungeon där det går ansluta den och sedan utforskar man dungeonen och slåss mot monster och letar vapen,skatter och magiska pergament.

När man fått x antal skatter och ens karaktär är mäktig nog och draken uppenbarat sig i spel så är det dags att försöka besegra draken och bli karaks mästare.

Det finns även lite andra spelmekaniker så som att varje karaktär har 2 specialförmågor och att man kan bli drabbad av karaks förbannelse vilken gör att man inte kan använda sina specialförmågor innan man besegrat en mumie och därigenom kan förflytta karaks förbannelse till en annan spelare.

Hundenilunden82

Warrior
Kom på att jag även spelade bokstavsbataljen med syskonbarnet och min mor och far.

I bokstavsbataljen har man en spelplan med en mängd bokstavsbrickor utlagda motståndaren/motståndarlaget drar sedan ett kort med en kategori tex svenska lövträd.

Man skall sedan på tid bokstavera så många lövträd man kan och för varje gång en bokstav förekommer i ett träds namn får man flytta bokstaven närmare sin planhalva och lyckas man få en bokstav över kanten på sin planhalva räknas den som en poäng och först till 10 poäng vinner. Man får inte upprepa samma träd två gånger och säger man gran så accepteras gran och inte granen eller granarna eller granträdet

Om man som exempel säger bok så får man flytta b,o och k mot sin planhalva om man sedan säger björk får man utöver j,ö,r flytta b och k ytterligare en gång säger man nästa gång ek så har man nu flyttat k 3 steg närmare kanten på sin planhalva osv.

Ivan NWG

Warrior
Anyone who would be interested in playing some hex wargames over VASSAL?

I have a pretty large collection, mostly ww1 and ww2, and is happy to teach someone. Been teaching a couple of my friends to play ASL starter kit but we could start with something a little lighter :)

We'd need to work around time zone differences obviously.

Christoffer

It's all pig.

I have a pretty large collection, mostly ww1 and ww2, and is happy to teach someone. Been teaching a couple of my friends to play ASL starter kit but we could start with something a little lighter :)

We'd need to work around time zone differences obviously.
I do. Love vassal and play a bunch of games there. Only async at the moment, exchanging logs over discord. I'm not one that's heavily into tactical stuff but if you're up for something on a different scale...

Christoffer

It's all pig.
Spelade gamla klassikern Rose King här igår, fortfarande jävla bra och perfekt litet tyskt för två.

guldfink

Hero
Jag och brorsan bekantade oss med War of the Ring i går under tiden som resten av våra familjer kollade på Mello i samma rum. Inte svinbra förutsättningar för någon, men spelet verkar ganska kul. Det tar lång tid att sätta upp och har en del regler att sätta sig in i, men för mig bidrar det bara till en maffig överväldigande känsla. Varken jag (som de fria folken) eller min bror (som skuggan) hade hunnit läsa reglerna tillräckligt noga för att ha någon strategi. Det skapade en del stämningsfulla överraskningar som att Boromir föll i High pass och örnarna attackerade nazgulerna efter att de senare intagit Minas Tirith.

Ivan NWG

Warrior
Jag och brorsan bekantade oss med War of the Ring i går under tiden som resten av våra familjer kollade på Mello i samma rum. Inte svinbra förutsättningar för någon, men spelet verkar ganska kul. Det tar lång tid att sätta upp och har en del regler att sätta sig in i, men för mig bidrar det bara till en maffig överväldigande känsla. Varken jag (som de fria folken) eller min bror (som skuggan) hade hunnit läsa reglerna tillräckligt noga för att ha någon strategi. Det skapade en del stämningsfulla överraskningar som att Boromir föll i High pass och örnarna attackerade nazgulerna efter att de senare intagit Minas Tirith.
we play War of the RIng once a year and while it is such a bother to set up and remember all the special conditions that apply to everything, it is easily one of the most memorable games of all year. Something about it just creates a story.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Igår spelades ett parti Arcs. Spel av Cole Wehrle. Det var väldigt svängigt i ledning och vem som vann, och även om jag uppskattar spelet till någon grad så var det ingen av mina motspelare som gjorde det. Slumpaspekterna verkar helt klart vara en "acquired taste". Men hoppas på att hitta tillräckligt många spelare som inte hatar det för att testa legacyvarianten någon gång.

Jag skulle vara på någon gång, och brukar spela med @Christoffer ibland. Hade nog gått att få till spel på flera när det passar alla!