Jag har spelat (bräd-, sällskaps-, kort-, whatever-spel)

Hundenilunden82

Warrior
Spelade under gårdagen några parti Bang med familjen med varierande resultat.

Dom yngre familjemedlemmarna och vi i medelåldern greppade reglerna väldigt snabbt men dom äldre familjemedlemmarna hade svårt att förstå reglerna och att lära sig vad för effekter dom olika korten har och flowet i spelet avbröts av att man fick stoppa och förklara samma sak om och om igen.

Det uppstod även situationer där äldre medlemmar av familjen inte förstod sina roller i spelet , min mor kunde tex mitt i en spelomgång fråga jag är renegade vad betyder det. Men snälla lilla mor du skall inte öppet avslöja din roll inför alla , vi har ju gått igenom detta säkert tiotalet gånger att endast sheriffen har en öppen roll.

Det gick lite bättre efter att vi spelat några omgångar men reglerna satte sig aldrig riktigt för familjens äldre medlemmar.

Christoffer

It's all pig.
Spelade gamla Kreta med äldsta sonen, påminner om varför Stefan Dorra är ett jävla geni. Kreta är inte hans skarpaste kanske, men helt klart uppe där i närheten av storheter som Hellas.

Spelade Celles, litet minimalt krigsspel om Ardenneroffensiven, riktigt smart spel som jag tror kanske måste vara optimala introspelet för nybörjare inom den här världen. Men, även icke nybörjare blir glada av det.

Sen mer Nevsky, Plantagenet, Andean Abyss, Crusader Rex, Wilderness War, osv osv...

Tryggve

Veteran
I söndags så var vi några stycken som spelade Ostia. I korthet går det ut på att segla fartyg för att utforska områden, utöka sin flotta av fartyg samt att handla och expandera sin handel.

Det är rätt snyggt designat med en rätt intressant mekanik. Jag för min del tyckte att det var rätt mycket att hålla reda på (jag kom också sist :)). Men jag spelar det gärna igen. Det fungerade bra på 3 spelare.

Rangertheman

Myrmidon
Nördhäng Norrtälje visade upp Warhammer 40k: Kill Team på Spel & Sånt idag och då passade jag på att testa en kort match. Det är något som jag förmodligen hade kunnat bli beroende av, så jag försöker att inte överdosera 😃

Lirarn

Veteran
Spelade Heroquest med kidsen igår kväll. "Orchernas härläger". De gjorde rent hus och cashade in sina 100gm. En del snöpligheter men mycket skratt och stoj. Heroquest känns som en väldigt bra inkörsport till rollspel.

Khan

Kondottiär
Jag har spelat en massa Stone Age med ungen!

1741679101160.png

Ett av mina absoluta favoritspel i genren WP. Det blir bättre på tre-fyra snarare än två, men det är fortfarande sjukt kul även i duell. Rekommenderas till alla som vill träna på pluttifikationstabellen.

Rickard

Urverk speldesign
Ett av mina absoluta favoritspel i genren WP. Det blir bättre på tre-fyra snarare än två, men det är fortfarande sjukt kul även i duell. Rekommenderas till alla som vill träna på pluttifikationstabellen.
WP? Worker Placement?

Stone Age är fantastiskt. Man måste byta strategi mitt i spelet, vilket tyder på ett bra brädspel. Jag tycker att Terraforming Mars: The Dice Game har liknande kvaliteter, men det har jag bara spelat en gång.

Khan

Kondottiär
WP? Worker Placement?

Stone Age är fantastiskt. Man måste byta strategi mitt i spelet, vilket tyder på ett bra brädspel. Jag tycker att Terraforming Mars: The Dice Game har liknande kvaliteter, men det har jag bara spelat en gång.
WP = Worker Placement. Du har helt rätt. Och ja, det här att man måste anpassa sig efter motståndarna och ständigt ha en plan B i bakhuvudet om motståndarna gör oväntade saker är jättekul.

Har inte spelat något Terraforming Mars alls, vare sig standard eller tärningsversionen.

Vi spelade (ännu) en omgång av "Vampire: The Masquerade - Chapters" igår.

Väldigt ambitiöst spel, men tyvärr så är det så mycket konstigheter i reglerna/storyn att det förstör mycket av upplevelsen. Förutom reda buggar så är speldesignen märklig. Det finns många scenarion där det är bara story, men ändå så ska man ha figurer på att spelbräde. Det borde har funnits en bättre lösning, t.ex. varva rena story-scener utan figurer/bräde och scener där bräde/figurer faktiskt spelar roll. Just nu slösar man bara tid på att sätta upp brädet och hålla på med figurer i över hälften av scenerna.

Storyn innehåller också många hål och märkligheter. Val har ofta "osynliga" konsekvenser vilket gör valet ointressant. Man vet inte vad man väljer mellan egentligen.

Men, det är ändå kul att samlas och spela något annat än Sushi Go Party som snurrar här hemma (mycket bra spel, men det blir lite väl mycket)