Igår har jag spelat Star Wars Unlimited. Jag har tidigare spelat mycket Magic (framförallt online), och även en hel del Pokémon med mina barn. andra spel jag provat på är Yu-Gi-Oh, Buffy TCG, Star Wars CCG och Star Trek CCG av Decipher, m.fl. Jag måste säga att jag tycker Unlimited står sig bra som CCG om jag ser till de spel jag spelat tidigare. Jag gillar mekaniken att du använder dina vanliga kort som energier. På det viset får du aldrig manatorsk, vilket egentligen är min enda invändning mot Magic, även om det tack och lov händer sällan. Det kan dock bli svettigt att välja vilket kort som ska gå till energireserven och vilket som ska användas för spel, men du står aldrig utan energier. Jag var dock inte helt förtjust i Bounty-konceptet, men jag kanske bara inte har fått till tänket där. Noteras ska också att jag bara har spelat med startlekarna från de släppta seten.
En invändning kan vara tänket med boosters. Något jag uppskattar mycket med LCG är att du inte behöver köpa mängder med boosters. Du köper ett uppgraderingspack och så har du korten. Även om du i vissa fall behöver dubletter av någon expansion så är det en försumlig kostnad jämfört med att köpa ett antal boosterboxes, även om det är ett nöje att öppna boosters. En gång i tiden, efter de första Magic-expansionerna, lade jag ner det spelandet då behovet av nya boosters från nya set hela tiden var påträngande för att kunna hävda sig i spelandet. (Bara för att några år senare trilla dit på HeroClix och Star Wars Miniatures...)
Spelet är relativt snabbspelat (det beror förstås på hur lång betänketid spelarna behöver). Du och motståndaren kör även varannan action, ytterligare något som skiljer mot Magic. Det gör att du snabbare han möta nya hot och taktiker - om du har korten för det. Nästa steg blir att börja bygga egna lekar, något jag ser fram emot.
En invändning kan vara tänket med boosters. Något jag uppskattar mycket med LCG är att du inte behöver köpa mängder med boosters. Du köper ett uppgraderingspack och så har du korten. Även om du i vissa fall behöver dubletter av någon expansion så är det en försumlig kostnad jämfört med att köpa ett antal boosterboxes, även om det är ett nöje att öppna boosters. En gång i tiden, efter de första Magic-expansionerna, lade jag ner det spelandet då behovet av nya boosters från nya set hela tiden var påträngande för att kunna hävda sig i spelandet. (Bara för att några år senare trilla dit på HeroClix och Star Wars Miniatures...)
Spelet är relativt snabbspelat (det beror förstås på hur lång betänketid spelarna behöver). Du och motståndaren kör även varannan action, ytterligare något som skiljer mot Magic. Det gör att du snabbare han möta nya hot och taktiker - om du har korten för det. Nästa steg blir att börja bygga egna lekar, något jag ser fram emot.