Nekromanti Jag hatar mac

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Ja du är absolut coolare om du kör Mac, det har ingen ifrågasatt. Det är ett universiellt faktum. :gremgrin:

Sen har jag svårt för fula prylar, och windows är fult. Överlastat med en massa skräp man inte behöver.
Beror lite på vad man menar att man "behöver"... Själv tycker jag ju typ likadant om alla operativsystem; både Ubuntu, OSX, XP och Vista kommer alla med en jädra massa skräp från grunden. Det är bara att inse - vill man ha ett rent och snyggt system får man bygga det från grunden.

Sedan när, förresten, blev det fult att ha opt-in-lösningar? Jag tycker mig minnas nån tidigare Windowsversion där man åtminstone i begränsad mån fick välja vad man skulle installera, och jag vet att åtminstone de versioner av Debian linux jag testade hade en del såna möjligheter. Varför får man inte völja till/välja bort saker under installationer längre? Varför finns det ingen "avancerat"- knapp så man kan välja bort grejer? I Windows till exempel finns det väl ingen vettig människa som haft någon glädje av Windows Movie Maker?

(med reservation för att jag inte installerat OSX på hundra år och endast installerat Vista en gång, så funktionerna jag letar efter kan finnas i andra vistaversioner eller i OSX)

Liksom, Opti-In är en Bra Sak (TM). Att låta varje användare själv välja exakt vilka verktyg denna anser sig behöva samtidifgt som man också erbjuder en standarduppsättning borde väl vara optimalt?

Sedan är det givetvis coolast att köra open source, om inte annat av moraliska skäl samt att det faktiskt är typ det enda sättet att verkligen vara "alternativ". Macanvändare är ju bara så alternativa som den livsstil Apple säljer dem tillåter dem att vara. Kör man Open Source är man fri att vara hur alternativ som helst =)

//Krank, som brukar använda Ubuntus alternative-install-CD och bara installera ett bassystem och sedan lägga in X-windows och annat manuellt

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Sedan är det givetvis coolast att köra open source, om inte annat av moraliska skäl samt att det faktiskt är typ det enda sättet att verkligen vara "alternativ". Macanvändare är ju bara så alternativa som den livsstil Apple säljer dem tillåter dem att vara. Kör man Open Source är man fri att vara hur alternativ som helst =)
Bortsett från att man måste ha skägg. Min hud klarar inte av det där med skägg så att köra *nix är helt omöjligt för mig :gremfrown:

Snow

Swashbuckler
Hata på du.
Precis, jag vet att väldigt få andra har de problemen som jag har. Men det gör det inte roligare för mig. Jag har bara problem med min mac och jag hatar den.

Snow

Swashbuckler
Firmware update

Firmware update. Så står det i rutan. Det var ett tag sen nu men macen har varit avstängd när jag har semester. Tror ni inte att jag är läskunnig?

Och givetvis installerar jag den, i fåfängt hopp om att den ska fixa mer än den sabbar.

Och givetvis, hade det bara varit fel på min dator hade jag inte fått dessa updateringar som ändrar felen lite slumpmässigt.

Snow

Swashbuckler
Summa summarum

Som Seter sa: Hata på du. Och det gör jag. Jag hade verkligen inte förväntat mig att jag skulle övertyga någon, eller att någon skulle klara upp missförstånd åt mig.

Det är ju bra att någon kör mac och är nöjd med det. Jag är övertygad om att jag blir nöjd med min nästa dator, som kommer att köra windows.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Firmware update

Snow said:
Firmware update. Så står det i rutan. Det var ett tag sen nu men macen har varit avstängd när jag har semester. Tror ni inte att jag är läskunnig?
"Läskunnig" är inte samma sak som "missuppfattar aldrig hur datorer fungerar". Tro mig, jag supportar mängder av läskunniga personer med deras datorer. Oftast, i majoriteten av fallen, är det inte datorn det är fel på.

Men det händer.

På din beskrivning verkar det som att FirmWare-uppdateringen inte genomförs korrekt, annars ska inte datorn behöva flera stycken så som du beskriver. Min egen MacBook Pro har fått en vad jag minns, men jag har varit med om att varit tvungen att upprepa FirmWare-uppdateringar på andra datorer som jag fixat innan de fungerat, så att säga.

Vilken FirmWare är det som är den senaste du var tvungen att uppdatera till?

Jag kan kolla den mot min MacBook Pro som jag skriver detta på. Vilken systemversion har du, förresten? 10.5.4?

/M

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Summa summarum

krank said:
Öh ... vafan? Ett: "Moraliska skäl" har aldrig haft något att göra med coolhet. Det är fan inte coolt att vara moralisk. Liksom, vem är coolast av Vader och Luke? Två: Att köra Linux och liknande är nördigt. Och folk kan trycka upp sin "nerd pride" i ansiktet på mig hur mycket de vill, men nördigt är fortfarande anti-coolt. Mac är trendigt. Folk med svart polotröja som dricker latte på caféer och designar saker kör OSX. Folk med finnar i ansiktet som programmerar både som arbete och hobby och spelar D&D med sina finniga kompisar i sin mammas källare kör Linux. Och grå människor i grå kostymer som ser på "På spåret" och roar sig genom att på fredagkvällen gå på MacDonalds kör Windows.

(Förresten så är det inte, och har aldrig varit, coolt att vara alternativ på riktigt. Då är man konstig. Cool är man om man är alternativ inom accepterade ramar och tillsammans med en grupp människor som är alternativa på samma sätt.)

krank

Går ondskans ärenden

Genesis said:
Öh ... vafan? Ett: "Moraliska skäl" har aldrig haft något att göra med coolhet. Det är fan inte coolt att vara moralisk. Liksom, vem är coolast av Vader och Luke?
Det beror lite på; Vader är inte cool för att han är omoralisk utan för att han är... äh, jag tycker egentligen inte att vader är tuff alls, så i valet mellan Vader och Luke blir svaret i mitt fall "Mu".

Genesis said:
Två: Att köra Linux och liknande är nördigt. Och folk kan trycka upp sin "nerd pride" i ansiktet på mig hur mycket de vill, men nördigt är fortfarande anti-coolt. Mac är trendigt. Folk med svart polotröja som dricker latte på caféer och designar saker kör OSX. Folk med finnar i ansiktet som programmerar både som arbete och hobby och spelar D&D med sina finniga kompisar i sin mammas källare kör Linux. Och grå människor i grå kostymer som ser på "På spåret" och roar sig genom att på fredagkvällen gå på MacDonalds kör Windows.
Att ha mac signalerar inte coolhet utom för andra macanvändare - för oss andra signalerar det att ta sig själv på för stort allvar, inbilla sig vara cool, samt att man har för mycket pengar för sitt eget bästa.

Genesis said:
(Förresten så är det inte, och har aldrig varit, coolt att vara alternativ på riktigt. Då är man konstig. Cool är man om man är alternativ inom accepterade ramar och tillsammans med en grupp människor som är alternativa på samma sätt.)
Jag håller inte med. Alls. Cool är man om man är alternativ på riktigt. Låtsasalternativa är såna man pekar och skrattar åt för att de är så fåniga i sina små bubblor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

krank said:
Att ha mac signalerar inte coolhet utom för andra macanvändare - för oss andra signalerar det att ta sig själv på för stort allvar, inbilla sig vara cool, samt att man har för mycket pengar för sitt eget bästa.
Komiskt. Du kan ju fråga folk på forumet hur väl det stämmer på mig. :gremgrin:

/M

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet

Genesis said:
krank said:
Öh ... vafan? Ett: "Moraliska skäl" har aldrig haft något att göra med coolhet. Det är fan inte coolt att vara moralisk. Liksom, vem är coolast av Vader och Luke? Två: Att köra Linux och liknande är nördigt. Och folk kan trycka upp sin "nerd pride" i ansiktet på mig hur mycket de vill, men nördigt är fortfarande anti-coolt. Mac är trendigt. Folk med svart polotröja som dricker latte på caféer och designar saker kör OSX. Folk med finnar i ansiktet som programmerar både som arbete och hobby och spelar D&D med sina finniga kompisar i sin mammas källare kör Linux. Och grå människor i grå kostymer som ser på "På spåret" och roar sig genom att på fredagkvällen gå på MacDonalds kör Windows.

2008 kommer bli känt som året latten kom till Karlskoga :gremsmile:.

Tippar

Christian

ripperdoc

Myrmidon
Se detta som ett allmänt svar i tråden:

Först - alltid i datordiskussioner här drar folk fram sina anekdotiska bevis. Vilket inte är konstigt, det finns inte mycket annat att gå på. Men jag tycker att mångfalden av dessa bevis visar väldigt tydligt att det knappt finns några gemensamma nämnare alls när vi pratar om datorer. En person har aldrig haft fel med (insert datamodell här), en annan har bara haft fel. Man behöver inte ens leta länge. Så att säga något allmängiltigt som att "så är det alltid med Mac..." (om nu någon sagt det) vore helt taget ur luften.

För det andra - och här bryter jag genast mot mitt eget påbud - så får jag intyga med egna anekdotiska bevis att exakt alla datorer, oavsett märke, krånglar (jag har testat rätt många!). Med undantaget att jag inte ännu prövat Mac (och just därför blir mitt nästa datorköp garanterat en Mac - kanske, kanske är det datorn som funkar nästan hela tiden...). Skillnaden mellan Linux och Windows är att när något går fel i Linux så kan man inte laga det :gremsmile:

För det tredje - jag tror att en normalt funtad person anser att Mac har bra design. Jag tror bara jag sett en person säga motsatsen, och det är krank. Massor av folk, även de som ogillar Mac, säger att den är snygg. Gå in i en Apple-butik och se folks ansiktsuttryck, och jämför sedan med folks ansiktsuttryck i en PC-säljande affär...

För det fjärde - ja, Mac:ar är dyra och helt klart dyrare än en PC med motsvarande spec. Apple vill att det ska vara lite premium med en Mac. Det gör att det finns massor med folk som gärna vilar ögonen på en Apple-produkt, men som aldrig köper dem, eftersom det inte är värt det. För egen del så betalar jag gärna några extra tusenlappar för en chans att få en användarvänlig dator (och det återstår att se om jag blir lurad...).

För det femte - tyvärr kan jag inte ge Mac-support, men jag kan reda ut det rent språkliga för dem som ev inte visste: firmware innebär oftast uppdatering av kretsars interna programvara och inte av operativsystemet (ex. uppdatera en CD-läsares interna programvara). Sådana uppdateringar ska ske mycket sällan oavsett datormodell. Antingen har Apple valt ett dåligt namn för skärmmeddelandet, eller så är det som Magnus säger att du får samma firmware om och om igen...

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Skillnaden mellan Linux och Windows är att när något går fel i Linux så kan man inte laga det :gremsmile:
Tvärtom, menar du väl. Om nåt går fel i Windows måste du generellt installera om hela skiten, om du inte är jäkligt hajj med återställningskonsollen. I Linux har du betydligt större möjligheter att ta bort/lägga till/reparera exnskillda system. Windows är en monolit, i Linux är allting separata system, vilket gör allting oerhört mycket mer lättmeckat.

ripperdoc

Myrmidon
Ja, i teorin. Prexis så. Men i praktiken, nej. Eller snarare är det så här, i Windows kan man på ett eller annat sätt arbeta sig runt ett problem (om vi undantar de mer katastrofala, men det är inte sådana jag irriterar mig på, de är sällsynta på både Windows ohc Linux). I Linux krävs det timmar av forumskrälande för att ha en chans. Gör ett test och se hur många obesvarade supportfrågor det finns där ute på Linuxforumen - såvida man inte fått ett väldigt välkänt fel är man rökt.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
såvida man inte fått ett väldigt välkänt fel
Eller helt enkelt råkar äga en hjärna, lite tålamod, och förmågan att tänka efter lite.

Seriöst, i windows går det inte att fixa vissa grejer. I Linux visst, det är lite kräligt ibland - men det går. Jag skrev aldrig att det var enkelt i Linux. Bara att det gick.

Jag vet inte hur många gånger jag bara suckat och sagt: "näru, det här får jag inte bort. Du får installera om Windows och försöka rädda det som räddas kan". Jag har aldrig sagt, eller känt, detsamma med Linux. (OK OK, kan teoretiskt sett ha att göra med att få använder linux och att även jag tog tid på mig att se ljuset och suttit med windows i 10 år och Linux i 2... Men ändå!)

Jag har råkat ut för både lätta och svåra fel i både windows och linux. I Windows, eftersom jag är perfektionist, så har det slutat med att jag installerar om hela operativet, antagligen med någon form av fix inpatchad redan i installationsprogrammet för att förhindra problemet i framtiden. I Linux har jag meckat lite med några configfiler, apt-get purge:at några paket som verkade krångla, och så /etc/init.d/nånting restart:at och så har det funkat.

//Krank, som är med datorproblem som han är med sårskorpor - det går bara inte att inte pilla på dem eller "arbeta sig runt dem"; vet man att de finns där måste de åtgärdas, om det så ska ta veckor...

Arfert

Facit

korrekt trendspaning. Folk med coola jobb har mac: fotografer, regissörer, filmproducenter, fotografer, journalister, designers osv... revisorer, fastighetsmäklare och it-tekniker har windows.

krank

Går ondskans ärenden
Magnus Seter said:
Fast...

Sätt ihop en hackintosh, installera OSX på den, och mät skillnaden. Det finns väldigt, väldigt många exempel på nätet, och de flesta säger samma sak: Samma prestanda i hårdvaran, samma operativsystem, men mer fräs för pengarna på PC-hårdvaran.

Laptops tänker jag iofs inte uttala mig om eftersom laptops generellt sätts ihop av utvecklingsstörda chimpanser med korvfingrar. Jag hatar laptops i allmänhet med kraften hos tusen solar. Återkom och prata laptops med mig när de äntligen kommit sig för att standardisera komponenterna så att man faktiskt kan sköta underhåll och komponentuppgradering själv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Fast ...

Om du snor en Mac så blir den oändligt mycket billigare än din Hackintosh. Och båda sätten är ju olagliga, i enlighet med vad du tidigare påpekat, så det går väl på ett ut?

/M