Beror lite på vad man menar att man "behöver"... Själv tycker jag ju typ likadant om alla operativsystem; både Ubuntu, OSX, XP och Vista kommer alla med en jädra massa skräp från grunden. Det är bara att inse - vill man ha ett rent och snyggt system får man bygga det från grunden.Arfert said:Ja du är absolut coolare om du kör Mac, det har ingen ifrågasatt. Det är ett universiellt faktum.
Sen har jag svårt för fula prylar, och windows är fult. Överlastat med en massa skräp man inte behöver.
Sedan när, förresten, blev det fult att ha opt-in-lösningar? Jag tycker mig minnas nån tidigare Windowsversion där man åtminstone i begränsad mån fick välja vad man skulle installera, och jag vet att åtminstone de versioner av Debian linux jag testade hade en del såna möjligheter. Varför får man inte völja till/välja bort saker under installationer längre? Varför finns det ingen "avancerat"- knapp så man kan välja bort grejer? I Windows till exempel finns det väl ingen vettig människa som haft någon glädje av Windows Movie Maker?
(med reservation för att jag inte installerat OSX på hundra år och endast installerat Vista en gång, så funktionerna jag letar efter kan finnas i andra vistaversioner eller i OSX)
Liksom, Opti-In är en Bra Sak (TM). Att låta varje användare själv välja exakt vilka verktyg denna anser sig behöva samtidifgt som man också erbjuder en standarduppsättning borde väl vara optimalt?
Sedan är det givetvis coolast att köra open source, om inte annat av moraliska skäl samt att det faktiskt är typ det enda sättet att verkligen vara "alternativ". Macanvändare är ju bara så alternativa som den livsstil Apple säljer dem tillåter dem att vara. Kör man Open Source är man fri att vara hur alternativ som helst =)
//Krank, som brukar använda Ubuntus alternative-install-CD och bara installera ett bassystem och sedan lägga in X-windows och annat manuellt