Nekromanti Jag hatar siffror

Rising

Vila i frid
Ha ha!

Jag antar att du blir lika irriterad som jag när man kommer över T20or som är "felkonstruerade" på så vis att sifferparen är fel. Min farmor hade en T6 som var felkonstruerad (5 var på andra sidan av 4 respektive 2/3, om jag minns rätt) som jag önskar att jag kunde ha fått efter att hon dog. Det stod märkligt nog ingenting i testamentet om denna besynnerliga tärning...

Det är dock ganska vanligt med T6:or som är "halvfelkonstruerade" på så vis att om 1 pekar uppåt och 2 pekar norrut så pekar 3 österut istället för västerut som det skall vara (eftersom vi läser från vänster till höger). Märkligt nog så är det inte många som bryr sig om sådana här jätteviktiga frågor.

Quan'talis

Swashbuckler
Wei wu wei

Om man applicerar lite taoism (eller eventuellt extrem lättja) på samma idé kan man lösa problemet genom att man använda en vanlig t6:a och läsa av sexan som en nolla. Det är ju inte helt olikt att läsa 0 som 10 på en t10, och det har ju rollspelare gjort utan problem ett tag nu.

Dessutom löser det Risings existentiella dilemma också, för när man räknar summorna av de motstående sidorna läser man förstås sexan som en sexa igen.

Simon

Swashbuckler
Re: Wei wu wei

Ahaaa! Förvisso väl tänkt - Ockham själv skulle blivit nöjd och glad.

Men man får ju inte det nattsvarta mörker som så väl representerar en nolla, eller ännu värre, en dubbelnolla. Sådeså!

Marcus J

Hero
Re: Meh!

Det röda ljuset har längre våglängd (har jag åtminstone för mig) än det vanliga och innehåller därför mindre energi a.k.a värme. Detta gör din ubåt mindre synlig för motståndarens värmekamera.