Nekromanti Jag hittar inga slott! Hjälp mig är du snäll.

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har sökt på internet efter kartor/ritningar över medeltida slott som jag kan använda i fantasyrollspel, men jag hittar bara massa larviga fotografier, inte alls några skalenliga ritningar. Kan någon hjälpa mig att hitta några bra slott som jag kan använda till fantasyrollspel?

Tack på förhand!

/Henrik

Organ

Out of time, out of mind
Är det "riktiga" slott du är ute efter (dvs. sådana som finns/har funnits eller "korrekta" sådana som skulle kunna finnas/funnits) eller fantasyvarianten? Om det är den senare du är intresserad av kan du alltid kolla in wizards of the coasts hemsida (www.wizards.com) och kolla in deras kartarkiv ("map of the week" kallar de det om jag inte minns fel). Planritningar över riktiga slott vet jag tyvärr inte var man kan hitta.

/Anders

Pom

Swashbuckler
Böcker om arkitekturhistoria och om feodalism brukar ha en hel del sådana. Låna på bibban och fotokopiera för privat icke-kommersiellt bruk. :gremsmile:

Sedan hittade jag i och för sig genast en del när jag sökte bilder med sökorden "castle" och "floorplans".

Edit: ändrade ett illa pinsamt stavfel

Eagle

Swordsman
Hej!

Bra idé. Floorplans var ett nyckelord jag inte använde mig av, det kanske fungerar.

Eagle

Swordsman
Jo de hade ett ordentligt slott, men det såg lite konstigt ut. För övrigt så har de ju många fina kartor på allt möjligt, men kanske ändå mest tempellabyrinter och grottkomplex.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
DoD Gigant har borgar

Försök hitta ett begagnat ex av Drakar och Demoner Gigant som har kvar borgritningarna. Köp/sälj-forum finns nog hos www.sverok.se

quisling

Warrior
Detta är en länk till en planritning över ett slott. Från sidan kan du komma till andra borgar som dels visas dels med foton, dels med planritningar (det är i Wales borgarna en gång stått). Med dessa är det ganska enkelt att rekonstruera borgar för rollspelsbruk. Med skalenligheten kan det dock vara si och så.

Arfert

Facit
HARN och dess supplement har massor med bra borgar om man är ute efter "tidig" fantasymedeltid, motsvarande år 1000-1200 sisådär. Och så finns det en bra liten borg på lucka 12 (Dunbar), egentligen till Saga, men det funkar till det mesta ;-) )