Mogger
Hipsteranka
Du kan spela Burning Wheel utan att ha starka övertygelser från början. Eller hårt definierade starka åsikter. Det kan ju vara din RPs grej? Precis som att du i Solar System skulle kunna ha nihilistens klav eller något liknande. I sin grundform handlar det bara om att explicit berätta för övriga speldeltagare vad du är intresserad av.Jag läste nyligen Grognardia-intervjun med @Nässe och kom till biten om Burning Wheel. Han nämnde då hur hela spelet är gjort för att man ska kämpa för det man tror på och betala priset för det. Plötsligt slog det mig varför jag inte charmats av detta, eller av andra spel som lägger fokus på rollpersonens övertygelser. Jag tycker ju det spännande är att ta reda på vad rollpersonen till slut bestämmer sig för att tycka, inte att spela en person som är övertygad redan från början! Att hitta på starka åsikter för rollpersonen innan jag fått spela är rent utav något jag tycker är direkt tråkigt. Vilka spel finns det som är bättre lämpade för någon som helst antar en avvaktande hållning till rollpersonens övertygelser?
Men vi kan dra det ett varv till. Om du inte heller vill var delaktig i planerande av er kommande story (via din RP) och vara ett fullständigt oskrivet blad så är det nog få spel som bygger på någon slags Story Now-stance som funkar. Apocalypse World har redan nämnts där man har ersatt detta med Session Zero.