Nekromanti Jag kom att tänka på...

Blasphemy

Swashbuckler
Evil is a point of view

Som flera redan skrivit nedan så är den vanliga rollpersonen omoralisk och drar sig inte att utföra de mest avskyvärda handlingar i "godhetens", "Erfarenhetens(XP)", och det heliga "Pengabegärets(innebär även magiska föremål) namn".
Men visst går det att göra intressanta "onda" rollpersoner. Vad man vill undvika är en Jason som går in på ett världshus och dödar och våldtager alla. Att en sådan rollperson skulle leva under en lång tid är föga troligt.
Men att rollpersonen är en kultist till en dunkel religion vars mål är skrämmande för de flesta får troligtvis inte honom att känna sig diabolisk. Man bör istället skapa rollpersoner med starka drivande krafter och åsikter (exempelvis att alla Daak kyrkor skall brännas, och religionen skall utplånas från Mundanas yta). Trots fundementalistiska åsikter och kanske en hög grad av galenskap så borde detta inte göra rollpersonen fullkomligt dum i huvudet (om man svurit att förgöra Daak religionen så rusar en intelligent person INTE till närmaste kyrka och tuttar på, då får han stora problem eftersom det knappast går obemärkt förbi. Att istället skapa allianser (hur bräckliga de än må vara) med fiender till Daak och försöka få upp de missnöjdas röster i samhället för att slutligen få nog makt att ta strid emot religionen är nog ett smartare tillvägagångssätt).
Exemplet nedan om den som rusar in på världshuset och hackar vilt är ju skrämmande.. skrämmande på dåligt rollspelande.. låter mer som en flumm grej.. För vad var egenteligens hans motiv med det hela?. Räknar han med att han skall komma undan med det.
Nä det kan vara kul att spela rollpersoner som går emot den vanliga strömmen av heroiska och goda Herkules (Tänker på serien på TV 3 och inte den mytologiska Herkules som inte var särskilt god) typer som slår ner skurkar tanklöst i ondskans namn.
Men som sagt, rollpersonens personlighet och ideologi förklarar det mesta. Sedan är det ju omvärlden som bedömer om han är ond eller god.

Only dead fish float with the stream.

Idmur

Veteran
Del är fruktansvärt lamt att spela ond. Jag lovar er...
Det ända som kan vare roligt är att spela ett oseriöst svartfolksäventyr någon gång i bland, men då endast med en Rese el dyl och ett gäng svartnissar. Då kan man få sig ett riktigt gott skratt vill jag lova...

Hoppas att Sindlast håller med...

Xenu

Veteran
Prövat att spela GODA svartfolk el odöda ngn gång?

Tex ett gäng snälla nekromantiker som försöker skydda en bunt oskyldiga spöken från de elaka animister som förföljer dem?

Xenu

Veteran
Re: Antihjältar

>>Rollpersonerna brukar ändå ofta vara tämligen dubiösa ur moralisk synvinkel. <<

Jo, tyvärr.

>>1) Rollpersonerna tvekar inte att slå ihjäl någon, med enda motiveringen att "han är ju ond, juh!". Om någon anfaller så är han ond och förtjänar att slås ihjäl, oavsett andra omständigheter.<<

En bra SL bör göra sitt bästa för att näpsa sådana tendenser. Låt även de värsta skurkar ha anhöriga som tar väldigt illa vid sig om man tar kol på dem, och ju onödigare dråpet var desto fler tillfällen bör "hjältarna" få att äta upp det.

>>2) "Minimalt med våld" eller "återhållsamhet" är fraser som inte finns i rollpersonernas vokabulär.<<

Vanligt, men det är långtifrån alltid så.

>>3) Rollpersonerna förväntar sig belöning efter genomfört uppdrag. Uppdrag accepteras från i princip vem som helst, speciellt mystiska äldre män på värdshus. Ingen bakgrundskoll genomförs.<<

Bleah, jag har alltid hatat sånt. Men om SL inte har något annat på lager bör man kanske ändå spela med. En gång var jag på ett uppdrag som de andra rollpersonerna struntade fullständigt i - de ansåg sig inte ha någon anledning att bry sig om den gaggige gubben på värdshuset, så de gjorde annat i stället. En timmes speltid gick åt till att smeden i gruppen diskuterade smideskonst med bysmeden, och när jag äntligen hittat en ledtråd som fick de andra intresserade så var det dags att avbryta och gå hem.

För att ett äventyr skall vara intressant behövs det någon bra anldning. Att äventyra för att bli rik känns väldigt mesigt IMHO.

>>4) "Ändamålen helgar medlen" är mer regel än undantag. Har rollpersonerna ett uppdrag tar de till alla tillgängliga medel och metoder som krävs för att utföra det, inklusive tortyr, hot, våld, gravskändning et cetera.<<

Mmmm, fler plottwists efterlyses! och då inte den gamla mesiga att uppdragsgivaren förråder en, utan hellre att uppdragsgivaren VERKLIGEN menar vad han säger, men rollpersonerna inser efter bitter erfarenhet och moget övervägande att de inte alls håller med honom.

>>5) Hämnd är bra för magen. Eller i alla fall självkänslan.<<

Ack ja. Men hämnd kan ju vara befogat ibland också...

>>6) Om någon rollperson någonsin säger "lämna inga vittnen" är det något moraliskt väldigt skevt med vad rollpersonerna sysslar med just nu.<<

Antagligen, men inte nödvändigtvis.

Helgonet

Veteran
Re: Evil is a point of view

Det finns ju faktiskt rollspel där rollpersonerna kanske inte är helt "goda" från början, som i Shadowrun och så. Där är det verkligen "a point of view" vad som är ont och gott det gäller bara att få spelarna att börja tänka på saken och inte se allt som svart och vitt.
Varför? är en fråga man ställer sig alltför sällan när man spelar.

Ex nihilo nihil fit

Sindlast

Veteran
Re: Prövat att spela GODA svartfolk el odöda ngn gång?

Hmm, faktiskt inte men det låter faktiskt rätt så roligt!! Tack för idén!!! Jag har dock spelat goda svartfolk samt en och annan god nekromantiker i standard äventyr...

Sodivra

Champion
Högeligen passande!

En sån trevlig ämnesrad! I DoD spelar vi svartfolk, och jag är en rätt ädel gammal orch. I EON (Med mig som SL) så har spelarna trillat ner i riket mellan dödsriket och det levande riket. (I deras första äventyr så lämnade dom liket av en död rollperson i ett område som var VÄLDIGT zombie-och-spöke-aktivt. IQ? Nej. Så nu ska han hämnas, hoho.. Dom får leta i detta land tills dom hittar ett bibliotek som sköts av ett gammalt spöke. (Ni vet såna där ögonglas man har i ett snöre.. Monokel tror jag det heter, man klämmer fast det framför ögat. Och så tappar man det lätt. Nå, detta spöke har samma problem, men det är hans öga som ploppar ut! /images/icons/wink.gif) Dom får veta varför dom är där. Plötsligt slits dom till den levande världen och står i nya ruttnande kroppar framför en magiker som säger "Nu ska ni lyda mig, odöda slavar!" Han tror nämligen att han väckt upp några vanliga gamla zombies.. (Tack för tipset, hatten! /images/icons/smile.gif)

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Sodivra

Champion
Re: Moraliska misstänkligheter

Ja, visst kommer dom hamna i trubbel, haha! Men vi körde äventyret inte i staden Nada, utan i en liten byhåla som hette.. Nada. /images/icons/wink.gifVid gränsen av Thalamur och Pereine. Och sedan så var det väl rätt befogat.. En rollperson är en tjuv och skådespelare som älskar att sno från Daak-kyrkan och lura folk (Och det gör han VERKLIGEN!) och en annan är en sån där arab.. kommer inte ihåg namnet.. som börjar utveckla ett intresse för att krossa hedniska kyrkor..

Sedan är en ateist, och den fjärde är tirak.

Sedan var det ju faktiskt rätt kul när dom lattjade med den stackars prästen, hihi!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Evil is a point of view

Varför? är en fråga man ställer sig alltför sällan när man spelar.

Nä, gör som Frank Black. Han undrar inte "hur" eller "när", utan "varför".

Nerosuferoth, medlem i Millenniumgruppen

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Nerosuferoth on 2001-01-13 02:36.</EM></FONT></P>