Nekromanti Jag må va blind men jag smiskar apan bäst av alla

Flurtis

Hero
jag utmanar er... Ge mig så många exempel ni kan på saker som endast kan upppfattas som rena nackdelar respektive fördelar på en person. Kriteriet är alltså att Nackdelen inte ska kunna gå att vända till sin fördel någonsin, och vice versa.

Tillexempel: Blind, som nackdel funkar inte för du kan alltid kompensera med högre hörsel.

Rik, som fördel funkar inte för man kan alltid kompensera med Fåfäng och egoistiskt samt snål.

Fet kompenseras med Tung/stark

Stum kompenseras med jäkligt bra fingerfärdighet

Jag utmanar er att ta hål på tesen. Ge mig en nackdel där det är omöjligt att hitta en fördel. Alternativt vice versa.

//Flurtis, utmanar dig!!

Pilzefrau

hon/henne
Re: Jag må va blind men jag smiskar apan bäst av a

Misstänker att det går, men du får allt ta och hitta på ösningarna själv eller erkänna dig besegrad! Jag tänker iaf inte hjälpa dig peta hål detta mitt förslag:
Odöd.

Dessutom funderar jag på frågeställlningen, mend "vända till en fördel" menar du alltså "hitta på en fördel som kompenserar upp det så att det inte gör något"?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Jag tänkte också på nåt åt det hållet men... jag skulle nog dra till med "döende" snarare än odöd. Det senare tycker jag väl absolut kan ha sina fördelar. Beroende på hur man ser det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Kronisk depression är inte vidare funktionellt. Diverse fysiska handikapp -- inte blindhet, förlamning och liknande, för de kan ge sympatipoäng i sociala situationer, utan sådana som inte märks särskilt mycket men kan ge problem. Pröva med olika former av tarmsjukdomar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Döende" kan nog utnyttjas i vissa situationer -- jag tänker framför allt på att motstå hot och liknande om man redan förlikat sig med att man kommer att dö. Den typen av rollperson skulle kunna bli enormt badass om den spelades rätt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Det finns ingenting negativt som inte kan tolkas som positivt på något sätt. Och vice versa.

Den enes bröd och allt sådant där. Rekommenderar starkt skriften Dissoi Logoi som vidareskolar oss alla i den konsten. :gremwink: Mao. jag tror nog inte jag kan komma på något som man inte kan finna något positivt med.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

En annan idé: viljesvag. I de flesta spel med fritt definierade egenskaper är "viljestark" och liknande riktigt dryga, i och med att de kan användas i stort sett varenda situation där rollpersonen måste pressa sig själv (och om den inte måste det, vad är det då för intressant med att slå?). Att ge upp lätt, inte orka med press och liknande är däremot en nackdel i väldigt många situationer, och en som är svår att vända till något positivt (och även om det kanske går, så är den här typen av karaktär någon som helt enkelt inte orkar).

Alla mina förslag är att se som utmaningar att motbevisa mig, förresten.

Robert Jonsson

Viljesvaga personer får ofta överseende från sin omvärld. De sätts inte samma krav på dem som andra och folk har överseende med dem för att slippa få utbrott från dem när något går emot dem. På så vis kan de få enklare "vardag" än andra.

(Jag låter bli ditt exempel för tarmsjukdomar, för så fort jag uttalar mig om sjukdomar utan timmars research så blir det fel... :gremtongue: )

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det går ju alltid att vrida till situationen så man får en fördel av de mest grava handikapp. Vissa saker är däremot svårare att dra nytta av än andra, till exempel:

Förlamad från nacken och nedåt
Koma

Fast de är lite svårspelade.

Men det finns en nackdel som det verkligen är svårt att komma på ett positivt användningsområde för:

Korkad

/tobias

Robert Jonsson

Korkad är väl inte svårt att hitta på ett positivt användningsområde för? Det är så alla goda äventyr startas på. "Öppna inte Pandoras box, för då sker hemska saker... Okej... *tänker* Sa han att jag skulle öppna lådan? Okej'rå...* :gremwink:

Förlamad - du slipper motionera. :gremtongue:

Koma är lite svårare, men man slipper se alla hemskheter som sker i vardagen och i världen?

Mogger

Hipsteranka

jag utmanar er... Ge mig så många exempel ni kan på saker som endast kan upppfattas som rena nackdelar respektive fördelar på en person. Kriteriet är alltså att Nackdelen inte ska kunna gå att vända till sin fördel någonsin, och vice versa.
Varför? Jag tycker att en av poängerna med rollspel är att få situationer inte är öppna för tolkning. När det krockar blir det coolt.

Är problemet att du vill regelsätta fördelarna utan att behöva ta eventuella nackdelar i åtanke, typ "men vafan, jag som är så tjock, jag borde ju få +3 i skada!"

Räcker det inte isf med att säga att fördelar i Gangster kan aldrig användas till något dåligt och nackdelar kan aldrig användas till något bra?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

I Dying Earth är en av de sex taktikerna för försvar mot övertalning att man helt enkelt är så korkad att den som försöker övertala en blir frustrerad, tvingas upprepa triviala punkter, och till sist ger upp.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

flurtis said:

Tillexempel: Blind, som nackdel funkar inte för du kan alltid kompensera med högre hörsel.

Rik, som fördel funkar inte för man kan alltid kompensera med Fåfäng och egoistiskt samt snål.

Fet kompenseras med Tung/stark

Stum kompenseras med jäkligt bra fingerfärdighet

Jag utmanar er att ta hål på tesen. Ge mig en nackdel där det är omöjligt att hitta en fördel. Alternativt vice versa.

Lätt:

Man får inte nädvändigtvis bra hörsel bara för att man blir blind - Bra Hörsel är en separat fördel.

man blir inte nödvändigtvis fåfäng etc bara för att man är rik - det är separata nackdelar.

Förstår du hur jeg menar? Det du gör är inte att vända på för/nackdelar, utan att genom att lägga till ytterligare nack/fördelar för att "kompensera". I ett vettigt poängbaserat system skulle man med andra ord kanske köpa Rik för 6 poäng och sedan Snål och Fåfäng som 3-poängs nackdelar. plus minus noll, men fördelen i sig är fortfarande en fördel.

Man blir inte stark bara för att man är tjock, och man blir inte fingerfärdig bara för att man är stum. Återigen, separata egenskaper.

Så jag anser att tesen är väldigt full av hål. Visst finns det nackdelar som också är fördelar och vice versa, men dina exempel är åtminstone skitdåliga.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att du är väl kreativ i din tolkning av de olika nackdelarna och fördelarna. Hur stumhet kan förbättra ens fingerfärdighet har jag svårt att förstå. Dessutom är det fullt möjligt att vara fet utan att vara särskilt stark eller rik utan att vara fåfäng eller snål.

Om jag skulle ha ett system med aspekter så skulle jag dessutom inkludera en liten klargörande beskrivning av varje aspekt och gärna spetsa till dem. Hellre "Allt jag rör blir till guld!", "Fruktansvärt vanställd" och "Depraverad tjockis" än "Rik", "Ful" och "Fet". Likt Måns ser jag heller ingen fördel med att ha renodlade för- eller nackdelar.

Sist men inte minst så undrar jag vad syftet med denna utmaning är? Håller du på att designa ett eget spel? Har du just upptäckt "fria egenskaper"? Eller behöver du kanske hjälp med att skapa en rollperson?

Flurtis

Hero
Förklaring

Haha kul att läsa alla svar här. Nu tänker jag inte gå in och motargumentera alla teorier nedanför ty detta var bara ett experiment. Jag funderar på att slå ihop Nackdelar och Fördelar i Gangster (arbetsnamn) till en och samma sak, utmärkande drag. Min ambition är att få till någorlunda balanserade utmärkande drag som både tillför något till karaktären och som framstår som ett intressant val för en bred grupp spelare.

Det jag ville se var dels hur ni omedvetet motiverar vad som egentligen är en fördel respektive nackdel, och dels få lite exempel på vilka "utmärkande drag" som man bör undvika.

Det var intressant att se hur många av er hade helt olika syn på vad som var nackdel respektive fördel. Många tog en mer "Optningsmässig synpungt" medans andra letade mer efter gestaltnings fördelar respektive nackdelar.

//Flurtis, lurig :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Förklaring

Okej, vi utökar nackdelen: viljesvag och gnällig. En sådan karaktär har nog svårt att väcka sympati hos de flesta av sina medmänniskor.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Förklaring

Här är några nackdelar:
× Pratglad
× Positiv
× Präst
× Antik fiol

Här är några fördelar:
× Girig
× Absintdrickare
× Kreativ blockering
× Känslokall

/Han som har upptäckt att om man säger "fördel" så tolkar man automatiskt ordet som något bra, medan om det heter "nackdel" så tolkar man ordet på sämsta möjliga sätt

Anders Åstrand

Swordsman

Bobby Magikern said:
"Döende" kan nog utnyttjas i vissa situationer -- jag tänker framför allt på att motstå hot och liknande om man redan förlikat sig med att man kommer att dö. Den typen av rollperson skulle kunna bli enormt badass om den spelades rätt.
Kolla bara på Doc Holiday i Tombstone. Det skulle vara en sjukt bra rollspelsgubbe just för att han är Döende.

Surukai

Warrior

Jag är nog helt på kranks linje. Om jag skulle bli blind imorgon skulle jag inte automatiskt få bra känsel eller hörsel även om blinda ofta har det.

Hjärndöd är lite variant på koma antar jag.

Zire

Swashbuckler

Jag håller med, fördelen med att vara blind är inte att man har bra hörsel. Fördelen med att vara blind är att man slipper se.

Det finns något bevis inom datavetenskap om att det inte existerar någon lösning som är universellt bättre än någon annan. Känns som att det skulle kunna jämföras med det här ämnet. Alla egenskaper är bäde positiva och negativa, beroende på situationen.