Nekromanti Jag och Eon

William_Besario

Warrior
Det kändes plötsligt som om jag borde skriva vad jag tycker om EON. Eon var det första rollspelet jag spelade, tillika spellede därför så har det ju en lite speciell roll i mitt hjärta, men nu när jag spelat och SLat i typ 3år så inser jag ju vilekn smörja Eon egentligen är ( Bortsett från det krilel skrivit ). Allt är bara trams, har ni t.ex. läst Jarla?Värre skitmodul torde var svår att hitta på denna jord, fullspäckad med klicheer, dumma interna skämt, fula bilder och total orealism. Dvärgar som åker båt på floden, en mystisk eremit med goda kontakter med vättarna, två dumam tvillingar, en fet överjarl med mera... Om man sedan tittar på Asharien å Soldarn så... ujujuj, hur akn sådana ytepytte änder överleva? det är ju förfan liak befolknignstätt som sibirien ju! Om man sen tittar lite på Soldarns riddarromtiska bjäfs så får man lätt den uppfattningen att det mesta av konstruktrens inspiration kommer frn någon Eddings bok. Och sen reglerna är ju ett kapitel för sig, en helt vanlig jäkal strid tar ju TIMMAR!!!!!

Såja, nu är det ju iaf. bättre än DoD och D&D 3e så det fins ju inte mycket annat å väla på.

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"

Oceanliner

Warrior
Letar man bara efter fel så hittar man inget annat

...Det finns betydligt fler saker som är orealistiska och koboldiska i Eon än dem du har nämnt. Men som helhet tycker jag att Eon är ett mycket bra rollspel, inget perfekt dock för det perfekta rollspelet är lika omöjligt att skapa som en evighetsmaskin.

Ialla fall så undrar jag om du har hittat något bättre rollspel och isåfall vilket...jamenar det är ju aldrig försent att byta.

Jag frågar mig vad du vill säga med detta inlägget, kommer inte på nåt konkret :)...men nu ska jag berätta vad jag vill säga med detta...

[color:purple]JO! Alla saker du pekar på som är fel och galet med Eon, om man ställde dem till rätta så att säga vore det inte ett ganska hyfsat rollspel då?</font color=purple>

Befolkningstätheten i Asharien och Soldarn borde gå att modifiera, tiodubbla befolkningen eller varför inte tjugodubbla den...
Jarla modulen tycker jag är rätt hyfsad. Men den fyller inte mina syften egentligen. Jag är ute efter ett mer jordnära fantasyrollspel som bygger på realism inte gamla klicheer.

Sedan har vi det FAKTUM att eons strider tar TIMMAR! Jo fasen vad rätt du har, jag vill därför göra om Eons regelsystem nästan helt därför att det jag gillar med rollspelet messt är världen. Finns det något annnat rollspel som har en bättre och mer realistisk värld än Mundana så berätta vilket.

//Jonas

Ögat

Hero
Du och rollspel

Det kändes plötsligt som om jag borde skriva vad jag tycker om EON
Vad trevligt att du kände det!

Kanske står förklaringen till dina klagomål (om jag lyckades dechiffrera dem rätt) att finna i det faktum att Eon är en fantasi. Och i fantasins värld är det inte konstigt om en överjarl är fet: betänk att han lika gärna kunde varit en drake, demon eller tarmtomte, eller att en dvärg åker båt: i vissa spel åker han zeppelinare eller helikopter. Om detta är dina största problem i denna smörja, skall du vara glad över att du inte började spela rollspel för fyra år sedan.
Och tänk om inspirationen kommer från Eddings? Tja, det vore i varje fall mer originellt att sno därifrån än från allas vår favorittrilogi...

Men förallandel, tveka inte att posta ett nytt meddelande av samma sort när du plötsligt känner dig manad att skiva om något nytt.

vänligen
// Olav

Ymir

Liten kantbaron
Re: Du och Eon

Jarla är en bra och välskriven modul. Befolkningstätheten är lätt att modifiera (jag anser för övrigt inte att man skall ange några befolkningssiffor överhuvudtaget, totalt oväsentligt), likaså Soldarn, som stör mest för att det inte riktigt passar in, och har 1100-tal när resten av Mundana snarare är på 1400-tals nivå. (Eddings är för övrigt inte riddarromantik, imho, däremot den bästa fantasy jag läst). Eons regelsystem är det bästa jag någonsin stött på.

Har du bättre klagomål (och fler, framför allt, de du specificerade var då inte särskilt många) får du gärna framföra dem, annars blir min kommentar typ: Intressepil.

- Ymir, som egentligen tänkt sluta ge sig in i totala smakdiskussioner, och är hjärtligt trött på folk som hatar Eon utan några bra argument för saken.

Fredrik O

Veteran
Och du William !

Om du nu skulle vara så inbilskt korkad att skriva ett till inlägg i den här andan, när det väldigt länge har stått väldigt klart att de flesta här betackar sig för sådana barnsliga tilltag. Så kan du väl vara så hemskt jäkla vänlig att kolla igenom ditt inlägg innan du postar det.

Där fanns för sjuttsingen fler bokstavsmissar och andra språkliga fel i den texten än vad min fyraåriga kusin skulle kunna åstadkomma.

Snäpp upp dig, valp!

G

Guest

Guest
:Cþ

åh! språkpålisen! kan inte fatta vaffö alla ska hålla på å klaga på stavningen hel jävla tiden¡ har du problem med att läsa det då eller? är du lite trög i hjärnan kanske? lite läsförståelse problem? stackars liten! min ettåriga syssling kan läsa bättre än dig! hmm? vad jag försöker säga är att om du inte kan läsa vad han skriver så fråga.

Azagthoth

Myrmidon
Re: :Cþ

Jag håller med om vad du säger, men inte sättet du säger det på. Vårda språket och håll en trevligare ton. Tack.

G

Guest

Guest
:Cþ[OT]

äh. lägg av nu! vårda språket! vad är det för jävla dumheter? visst man ska inte vara elak men att vårda språket? låter som något en moral tant skulle kuna säga. dumheter säger jag. spelar ingen roll säger jag. jag menar hur många här är kristna igentligen? någon promille eller nått... :C) så dom ligger i en sådan minioritet att dom inte kan klaga på att jag hädar. föresten är inte det deras jävla problem. fast det förstås den här diskussionen ska nog hållas på forum.rollspel.nu forumet... :C) nå shit ass samma.

Azagthoth

Myrmidon
Re: :Cþ[OT]

Ja, vårda språket. Håll god ton. Annars sparkar jag ut dig från forumen med dunder och brak. Så enkelt är det. Sedan får du kalla mig moraltant hur mycket du vill.

Krille

Super Moderator
Språkvård [OT]

"äh. lägg av nu! vårda språket! vad är det för jävla dumheter?"

Ett trevligt språk låter trevligare och ger trevligare stämning. Det har inte något med kristna moraltanter eller hädelse att göra, utan med att det här är ett forum där vi vill trivas, inte få en kasse svordomar levererade rakt upp i näsborren.

G

Guest

Guest

vaddå låter trevligare?!!! hur låter inte det här:
"inte få en kasse svordomar levererade rakt upp i näsborren."

eller är ni på forumet så äkligt fascistska(bestämmaraktiga,kontrollanter) att ni annser att ni och ingen annan bestämmer vad som är trevligt och inte!!!

Azagthoth

Myrmidon

Ja, eftersom vi (med det menar jag vi redaktörer som driver sidan) faktiskt har lagt ut privata pengar för att förmedla en gratistjänst till våra användare så anser vi att vi har rätt att sätta nivån. Du har passerat den. Anpassa dig eller diskutera någon annanstans.

G

Guest

Guest

håpp. så trevligt... inte. personligen tycker jag att ni kan ta lite insperation från flashback forumet.

Azagthoth

Myrmidon

Det kommer vi inte att göra. Trivs du inte är du välkommen att gå, så enkelt är det.

Att du sedan kan tycka att ha någon form av trevlig ton inte är trevligt övergår mitt förstånd.

Krille

Super Moderator
Sten i glashus

"eller är ni på forumet så äkligt fascistska(bestämmaraktiga,kontrollanter) att ni annser att ni och ingen annan bestämmer vad som är trevligt och inte!!!"

Än sen? Det gör ju du också - du anser ju att det är trevligt med lite svordomar. Således tar du dig rätten att bestämma vad som är trevligt eller inte, och minst en person går det ut över.

Sten i glashus, någon?

G

Guest

Guest

nej. jag anser inte att jag har rätt att bestämma vad som är trevligt eller inte. jag annser att det är upp till var och en. jag sade inte att man inte får tycka att saker och ting är trevliga/otrevliga jag tycker bara att ni är för [ ] fascitska som tycker att ni kan bestämma vad jag ska tycka. huum. hoppas du förstår bättre vad jag menade nu.

Krille

Super Moderator
Re: :Cþ

"jag tycker bara att ni är för [ ] fascitska som tycker att ni kan bestämma vad jag ska tycka."

Inte riktigt. Vi kan aldrig bestämma vad folk ska tycka. Vad vi däremot kan bestämma är vilka riktlinjer folk ska hålla sig inom när de besöker www.rollspel.nu. Antingen följer man riktlinjerna, eller så drar man härifrån, eller så får man ta smällarna. Så enkelt är det.

I övrigt håller jag med Azagthoth - hur sjutton kan ett otrevligt uppträdande vara trevligare än ett trevligt uppträdande?

G

Guest

Guest

"Att du sedan kan tycka att ha någon form av trevlig ton inte är trevligt övergår mitt förstånd."

huum? jag tycker att det är otrevligt med en massa människor som istället för att säga vad dom tycker rent ut ska hålla på och lägga in en massa undermedelanden.

"Trivs du inte är du välkommen att gå, så enkelt är det."

tack. det var snällt sagt... personligen tolkar jag det som att ni villa att jag ska sticka... det är inte trevligt och du har ändå inte använt några svordomar. och jag blev ändå sårad(rent hypotetiskt).
om vi inte flyttar den här disskusionen tilll forum.rollspel.nu forumet så täönker inte jag vara med mer...

G

Guest

Guest

"Så enkelt är det."
nej!!! så enkelt är det inte! hur många tror du följer riktlinjerna?! hur många tror du ens har läst reglerna?! om alla som inte följer riktlinjerna hade blivit kickade hade det bara blivit några adminar å moderatorer kvar efter som ni inte kan bli kickade...

"I övrigt håller jag med Azagthoth - hur sjutton kan ett otrevligt uppträdande vara trevligare än ett trevligt
uppträdande?"[/i]
därför att det är uppriktigt och för att jag menade att det otrevliga uppträdandet inte är ett ottrevligt uppträdande för alla. hur många tror du allvarligt talat blir arga för att jag svär? när jag gör det IRL så bryr sig inte en ända! för utom våran kristna matematiklärare.
forum.rollspel.nu forumet.