Nekromanti jag ork inte tänka så jag ber om hjälp

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
För länga länge nej inte SÅ länge sen men under 80 talet så spelade jag DoD Expert friskt en magisk formel som jag uppfan och lät en av spelarnas fiende använda friskt tills spelarna lyckades stjäla den *suck*
Var Mjuknande metal.
Denna hemska formel gjorde metall mjuk och böjbar som tyg eller rep det får även en viss elastitet.
när formeln slutande fungera så stelnade metallen i den form den ligger ( så har man ett svärd se till att det ligger/hänger rakt )
Med denna hemska besvärjelse gjorde att spelarna förlorade väldigt många metalprylar ( ringbrynjor och rustningar vart skrot nästan direkt, en Rinbrynja löses upp i enskilda ringar av brynjans tyngd när varje ring blir böjbar som tyg/rep. )
Fast när spelarna lärde sig använda den formel dröjde det inte länge tills de gjorde ståltråd den lärde en av dom sig att sticka och vips hade de en tröja gjort av mitrilltråd mjuk som tyg skyddar som pansar *suck*

Och nu i morse bläddrade jag i mina gamla DoD papper och gissa vilken besvärjelse jag hittade *ler*
Vad jag nu undrar är HUR skulle den formeln se ut i Eon ?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Låter som man kan göra en ny effekt inom termotropi. Man kan ju kräva antal filament i förhållande till mängden metall. Ska man vara dryg kan man också öka (eller minska) svårighetsgraden för vissa metaller. Vår SL har alla böcker så jag kanske har missat någon befintlig effekt som fungerar i det syftet. Glöm i så fall vad jag skrivit. /images/icons/smile.gif

C
 
G

Guest

Guest
På vilket sätt kan en formel som ska forma metall använda sig av termotropi? Man ska väl inte hetta upp metallen till ett par tusen grader innan man börjar forma!?

Geotropi skulle nog funka lite bättre...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det fungerar kanske bättre om man ska ta i den. Däremot använder smeder värme när de formar metall. Att metallen blir varm begränsar ju användanet lite vilket vill spelledare kanske tycker är bra. Å andra sidan är det nog inte så skönt om ens harnesk blir mycket varm och rinnande...

C
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag mistänker att det borde vara Geotropi kanske även lite Ataxatropi för att göra det osanorlika sannorlikt.. *hmm* tja

Är ganska säker att det inte finns någon färdig effekt för denna formel men det borde finnas ids inte själv skriva men vill gärna se en för tänk möjligheterna!

Krugg Kraggbarbar komm springande ner för kullen med sin skinande dvärg gjorda rinbrynja och stora svärd mot de mesiga magikerna som stod nere med en röst som åska bölade han: "Dööö svaga kjoltyg till trollgubbar"
Magikerna å andra sidan tittade förvånat upp deras ledare kastade Metall som tyg formeln och började sen att dra sina små värjor och stridstavar.
Krugg kände hur ringbrynjan plötsligt utan förklaring började att rinna av hans kropp han såg att ringbrynjans ringar plötsligt hade rättat ut sig och ring efter ring lossnade men det var inte det värsta hans stora vackra gulle svärd var slak som ett gigantiskt bit av tungt tyg. Magikerna stod med sina vapen och hånlog åt den obepansrade och obeväpnade Barbaren som stod och såg på sitt svärd samtidigt som han bad om att få lite "Viagara"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-12-09 16:18.</EM></FONT></P>
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
vad sägs om ett alkemiskt recept?
1 magnetud för varje kilo metall kanske?
sen behöver du givetvis ett nytt recept för att återge mettalen sin hårdhet.


du kan ju pröva att kombinera detta med effekten animera föremål.


Tearlach: som gärna ser mer alkemi.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tearlach on 2000-12-09 16:29.</EM></FONT></P>
 

Skrynkelberg

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
20
...särskilt när ett harnesk för att bli "rinnande" måste hettas upp till ett par tusen grader. Inom kort är det i stället personen med harnesket på som blir rinnande.

Jag tyckeer att besvärjelsen är lite väl mäktig. Smälter man någons harnesk får han ena jädriga brännskador.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag tyckeer att besvärjelsen är lite väl mäktig. Smälter man någons harnesk får han ena jädriga brännskador.

Det tycker jag är en smaksak. Enligt Eons regler kan en besvärjelse bara göra Ob1T6 i skada per filament. Då tycker jag inte den är mäktigare än termoeffekten "explosion" som gör sådan skada i lika många kroppsdelar som filament. Sedan tycker jag det verkar ganska logiskt att man kan höja temperaturen ganska högt hos föremål utan att göra det så snabbt att de exploderar. Det är ju självklart upp till SL att balansera effekten. Eftersom jag inte har några större planer på att införa denna effekt i vår grupp överlåter jag balanseringen till de intresserade. För er andra är detta bara svammel /images/icons/smile.gif

C
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Meningen ursprunligt med besvärjelsen är att den gör Metall MJUK utan att metallen blir VARM.
så den blir inte några tusen grader.

För att fixa den så behövs en ny EFFEKT till Eon magi denna effekt ska göra så att filament ?Geotropi? gör ?1Kg? metall mjukt som tyg typ.. ids inte vidare formulera.. *ler*
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"För att fixa den så behövs en ny EFFEKT till Eon magi denna effekt ska göra så att filament ?Geotropi? gör ?1Kg? metall mjukt som tyg typ.. ids inte vidare formulera.. *ler*"

Jag misstänker att effekten "Mjukna metall" eller vad den skall heta, kan finnas som Ataxatropi...där finns ju t.ex. Animera Föremål

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Om man får fram effekten "Mjukna Metall" borde man kunna få fram en besvärjelse likt "forma föremål" från DoD. Den skulle kunna innehålla "Mjukna Metall" och "Animera Föremål". Då borde man kunna styra formen hos föremålet i fråga. Eller?

C
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Nej nej, hatten!

Det ska vara: Jag ork int' tänka.

vad gäller din förfrågan, vad säger du om någonting i den här stilen:

<HR>Mjuk metall
Gör metall muk som tyg.
<HR>
Så länge det bara är du som SL som ska använda den, så behövs det väl inte så mycket till regler, tycker du? Hade du tänkt dig att spelarna skulle använda den, så blir det ju i och för sig andra bullar.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Nej nej, hatten!

Jag för min del tycker att den idén är ganska cool !! bara man inte gör den permanent så.... För då blir det nästa koboltvarning på den

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Ringbrynja

en Rinbrynja löses upp i enskilda ringar av brynjans tyngd när varje ring blir böjbar som tyg/rep.
Är det bara jag som har tänkt på att en medeltida ringbrynja oftast har ihopnitade länkar? (Vissa smidde hälften av ringarna hela, men det hör inte hit.)
Hur kan sådana ringar "rinna" av en person?

/Cernael san - gör ringbrynja som kan "rinna"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ringbrynja

Aaa Cernael i och med att varje ring blir som en ring ring gjord av tyg mjuk men fortfarnade har samma tyngd som stål så kommer ringarna ändra form och när alla ringarn i ringbrynjan har ändrat form så blir rustningen oanvändbar det är stor chans att dess hals blir så flexibel att den rinner ner mot midjan.

ringarna kommer ända form från <blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> O <p><hr></blockquote><p> till en mera <blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>[] <p><hr></blockquote><p>Även nitar är av metal därmed finns chansen att nitarna rammlar UR hålen i ringarna. ( nitarna blir mjuka och kan glida ur )
 
Top