Nekromanti Jag påtade ihop ett rollformulär

Björn Wärmedal

Björning Wheel
1) Jag blir nyfiken på hur ditt encumbrance-system funkar. Det ser ut som att rollformuläret hjälper till där.
2) Har Age, Gender och Looks någon mekanisk betydelse? Annars skulle jag baka ihop dem till en enda Description.

Snyggt som tusan är det!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tack för feedbacken!

Utrustningssystemet är ett typiskt modernt "räkna grejer snarare än kilon"-system. Möjligen hade jag velat ha en ruta för småsaker också, men då skulle jag antagligen behöva lägga magibiten på ett annat formulär. Ålder kan ha inverkan under långvariga kampanjer. Kön finns där dels för att spelvärldens namn inte ger några ledtrådar till detta, dels för att vissa kulturer har unika könskategorier.

ceruleanfive

Bläckfisk
Skoj! Ser informativt och användbart ut.

Jag hade nog varit lite djärvare med att kontrastera rubriker. Just nu kan jag tänka mig att ett ifyllt formulär blir knepigt att hitta i. Kanske om cellbakgrunden var svart istället för grå och rubriktexterna vita? Jag hade nog även centrerat dem vertikalt.

Typsnittet i loggan är aningen otydligt, kan jag känna. "r" ser ut ganska mycket som "s", "R" ser lite ut som "B" och "a" ser ut som "o" eller "d".

Avståndet i "Carrying Capacity" och "Affects" är lite väl litet, läste det först som "Carrying Capacity Affects", snarare än som två spalter.

Sen brukar en viktig grej för mig vara att dispositionen följer ganska väl hur man faktiskt kronologiskt skapar rollpersonen. Jag har ingen koll på reglerna i det här fallet, så det är bara en allmän kommentar från min sida.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Svarte Faraonen;n294835 said:
Möjligen hade jag velat ha en ruta för småsaker också, men då skulle jag antagligen behöva lägga magibiten på ett annat formulär.
Kommer alla rollpersoner ha magi? Annars avskyr jag rollformulär som "slösar" utrymme på sånt bara några rollpersoner behöver. Bättre med ett separat magiformulär i så fall, och fokusera på det alla rollpersoner behöver (så som ruta för småsaker).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
ceruleanfive;n294843 said:
Skoj! Ser informativt och användbart ut.

Jag hade nog varit lite djärvare med att kontrastera rubriker. Just nu kan jag tänka mig att ett ifyllt formulär blir knepigt att hitta i. Kanske om cellbakgrunden var svart istället för grå och rubriktexterna vita? Jag hade nog även centrerat dem vertikalt.

Typsnittet i loggan är aningen otydligt, kan jag känna. "r" ser ut ganska mycket som "s", "R" ser lite ut som "B" och "a" ser ut som "o" eller "d".

Avståndet i "Carrying Capacity" och "Affects" är lite väl litet, läste det först som "Carrying Capacity Affects", snarare än som två spalter.

Sen brukar en viktig grej för mig vara att dispositionen följer ganska väl hur man faktiskt kronologiskt skapar rollpersonen. Jag har ingen koll på reglerna i det här fallet, så det är bara en allmän kommentar från min sida.
Tack! Ska testa att slänga ihop en variant med svarta rubriker också. "Loggan" (eller, ja, namnet på spelet, för någon designad logga är det inte) har problem, det är jag medveten om. Typsnittet i fråga kräver en hel del joxande för att vara användbart.

Om jag jämför dispositionen med rollpersonsskapandet så funkar det huvudsakligen. Det är "Urge" som kanske borde ligga lite senare, men den är praktisk att klämma in där den ligger.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rymdhamster;n294845 said:
Kommer alla rollpersoner ha magi? Annars avskyr jag rollformulär som "slösar" utrymme på sånt bara några rollpersoner behöver. Bättre med ett separat magiformulär i så fall, och fokusera på det alla rollpersoner behöver (så som ruta för småsaker).
Alla kommer att ha tillgång till folkmagi, medan andra former av trolldom är förbehållet dedikerade magiker.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett potentiellt bekymmer med lösningen att ha ett eget magiformulär är att det inte alls känns som om det skulle krävas ett helt extraformulär för det, utan jag hade blivit tvungen att fylla ut det med ovidkommande detaljer. Har ni några idéer på hur det skulle kunna lösas?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Svarte Faraonen;n294851 said:
Ett potentiellt bekymmer med lösningen att ha ett eget magiformulär är att det inte alls känns som om det skulle krävas ett helt extraformulär för det, utan jag hade blivit tvungen att fylla ut det med ovidkommande detaljer. Har ni några idéer på hur det skulle kunna lösas?
Genom att fältet för ”småsaker” har en rubrik i stil med ”Notes, Spells and Folk Magic” ????

da_bohz

Swordsman
Svarte Faraonen;n294851 said:
Separata småkort för magier? En magi per kort alltså.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Något jag kom ihåg att jag gillar är sådana där silhuetter som funkar som stöd för att rita rollpersonen. Någon som vet var man hitta en schysst androgyn sådan som inte kostar pengar att använda?