God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,678
Jag tänker helt enkelt läsa igenom alla äventyr på Scenariobiblioteket (http://www.scenariobiblioteket.se) och recensera dem. Om jag är osäker på ett äventyrs kvalitet och känner att det behöver test spelas kommer jag göra det. Nu börjar vi!
Scenario: Vinterskogens Hemlighet
Till: Drakar och demoner
Författare: Magnus Seter
Det här scenariot är det första äventyret till sjätteupplagan av Drakar och Demoner och på många sätt är det precis vad man väntar sig från ett Drakar och Demoner äventyr. Det finns en lång och invecklad bakgrund med flera lager av historia som har format äventyrsplatsen, det finns ett kraftigt fokus på stämning, det finns direkta uppmaningar att fokusera på rollspelande över strid (och extra regler som tillexempel gör det svårare att slåss i snö som stärker det) och det finns en övergripande gåta för äventyrarna att finna.
Äventyret handlar om en skog där det varit vinter i fem år och inte blir vår. Karaktärerna kommer till skogen och måste lösa gåtan med varför det är så, vilket inte är det lättaste. För i skogen finns också en hel uppsättning spelledarpersoner, troll, häxor, älvor och halv-gudar skapade med uråldrig magi. Att lista ut vems fel hela grejen är blir nog svårare än man kan tro och sedan måste man lösa det hela också.
Äventyret har många referenser och populärkulturella nickningar som jag gillar. Att en sektion tillexempel heter Flickan och Kråkan är ganska coolt och hjälper till att sätta stämningen. Äventyret låter också spelarna göra vad de vill men visar konsekvenserna. Vill du lämna den lilla flickan ensam i trollskogen? Då blir hon äten av vargar och du kommer få se resultatet, din fega skurk!
Boken förutsätter sällan att spelare ska göra något särskilt och ger ofta förslag på hur spelledaren kan reagera på olika handlingar.
Det värsta med äventyret är hur erfarenhetspoäng delas ut. Här kan spelare få avdrag för att de gjort "idiot grejer" eller för att de "förstört sagostämningen" vilket inte bara är orättvist men känns som ett resultat av dåligt spelledande om det händer.
Det blir inte bättre än så här när det kommer till Drakar och Demoner men jag drar en halv poäng för erfarenhets systemet och en halv poäng till för att scenariot så hårt driver på för att få en stämning som hade uppståt ändå och därför tar bort vissa val för spelarna. 4 av 5.
Scenario: Vinterskogens Hemlighet
Till: Drakar och demoner
Författare: Magnus Seter
Det här scenariot är det första äventyret till sjätteupplagan av Drakar och Demoner och på många sätt är det precis vad man väntar sig från ett Drakar och Demoner äventyr. Det finns en lång och invecklad bakgrund med flera lager av historia som har format äventyrsplatsen, det finns ett kraftigt fokus på stämning, det finns direkta uppmaningar att fokusera på rollspelande över strid (och extra regler som tillexempel gör det svårare att slåss i snö som stärker det) och det finns en övergripande gåta för äventyrarna att finna.
Äventyret handlar om en skog där det varit vinter i fem år och inte blir vår. Karaktärerna kommer till skogen och måste lösa gåtan med varför det är så, vilket inte är det lättaste. För i skogen finns också en hel uppsättning spelledarpersoner, troll, häxor, älvor och halv-gudar skapade med uråldrig magi. Att lista ut vems fel hela grejen är blir nog svårare än man kan tro och sedan måste man lösa det hela också.
Äventyret har många referenser och populärkulturella nickningar som jag gillar. Att en sektion tillexempel heter Flickan och Kråkan är ganska coolt och hjälper till att sätta stämningen. Äventyret låter också spelarna göra vad de vill men visar konsekvenserna. Vill du lämna den lilla flickan ensam i trollskogen? Då blir hon äten av vargar och du kommer få se resultatet, din fega skurk!
Boken förutsätter sällan att spelare ska göra något särskilt och ger ofta förslag på hur spelledaren kan reagera på olika handlingar.
Det värsta med äventyret är hur erfarenhetspoäng delas ut. Här kan spelare få avdrag för att de gjort "idiot grejer" eller för att de "förstört sagostämningen" vilket inte bara är orättvist men känns som ett resultat av dåligt spelledande om det händer.
Det blir inte bättre än så här när det kommer till Drakar och Demoner men jag drar en halv poäng för erfarenhets systemet och en halv poäng till för att scenariot så hårt driver på för att få en stämning som hade uppståt ändå och därför tar bort vissa val för spelarna. 4 av 5.