Björn den gode
Swashbuckler
För ett tag sedan så postades en länk till IGBA och jag blev jättenyfiken. 20 nyutkomna spel som var så bra att de blivit nominerade i en av fyra kategorier (mest innovativa, bästa illustrationer, bästa regler, bästa setting) och några även i kategorin årets spel. Bara independently published spel 'indie' kan nomineras och man utesluter även spel från som domarna har gjort.
Men 20 spel är ju rätt många att kolla upp, och när jag nu gjort det så tänkte jag att någon mer kanske blir intresserad om man i en snabb översikt kan hitta till något speciellt spel som verkar intressant. Jag orkar dock varken köpa eller läsa 20 spel, och som vi vet så blir ju en recension ändå bara subjektivt om man läser spelet så istället så har jag endast utgått från spelens egna reklamtexter, vilket kanske gör recensionerna något begränsade men ändå, kanske kommer någon göra en riktig recension efter att ha fått en bra ingång.
Eftersom kategorierna för nomineringar inte säger så mycket så har jag gjort en egen indelning men återigen för överblicken skull så hamnar spelen per kategori i egna inlägg här under. Här är i vart fall indelningen. Och en länk till IGBA-sidan där ni kan hitta länkar vidare till de olika spelen: https://www.igdnonline.com/groundbreakers
OSRig-Fantasy
Mazes
Dark Designs in Verdigris
Lorn song of the Bachelor
Annan Fantasy
Humblewood
Afterlife: Wandering Souls
Companion's Tale
The great soul train robbery
Rymden
Battlelords of the 23rd Century
Free spacer
Return to the Stars
Skräck
An Elegy from the Hive Witches
Sleepaway
Quietus
Bluebirds bride - (tarot of servants)
Solospel
Variations on your body
Cat's dream
Savior
Övriga
If I Were a Lich, Man
The great american novel
Balikbayan: Returning home
Men 20 spel är ju rätt många att kolla upp, och när jag nu gjort det så tänkte jag att någon mer kanske blir intresserad om man i en snabb översikt kan hitta till något speciellt spel som verkar intressant. Jag orkar dock varken köpa eller läsa 20 spel, och som vi vet så blir ju en recension ändå bara subjektivt om man läser spelet så istället så har jag endast utgått från spelens egna reklamtexter, vilket kanske gör recensionerna något begränsade men ändå, kanske kommer någon göra en riktig recension efter att ha fått en bra ingång.
Eftersom kategorierna för nomineringar inte säger så mycket så har jag gjort en egen indelning men återigen för överblicken skull så hamnar spelen per kategori i egna inlägg här under. Här är i vart fall indelningen. Och en länk till IGBA-sidan där ni kan hitta länkar vidare till de olika spelen: https://www.igdnonline.com/groundbreakers
OSRig-Fantasy
Mazes
Dark Designs in Verdigris
Lorn song of the Bachelor
Annan Fantasy
Humblewood
Afterlife: Wandering Souls
Companion's Tale
The great soul train robbery
Rymden
Battlelords of the 23rd Century
Free spacer