God45;n276726 said:
Hade jag kört detta hade jag gjort det med karaktärer som hade ett par värden på minst 90% och en hög värden på minst 70%. Det blir inte strid ofta här, men blir det en är det fucking bad omedelbart och i ditt ansikte. Jag hade också rekommenderar minst 2 magiker i en grupp på 4 eller 5 karaktärer.
Jao, men så är det bra att ha en lärd man (för att forska i Vindarnas tempel eller vad det nu heter) och en smygare är alltid bra, Och du lär behöva minst två tanks, så det kräver nog en rätt stor grupp. Vi körde det på tre RP så vitt jag minns, kanske hade någon inhyrd hjälp också antar att SL fuskade rätt mycket.
Överlag är det ett problem med de här äventyren att det inte är så tydligt hur många och hur bra rollfigurer konstruktörerna/utgivaren tänker sig är lämpligt. Levelystem har sina fördelar jämför med BRP här, det är enkelt att skriva på utsidan av en modul på vilken nivå utmaningen ligger. TSR var bra på det, men inte Äventyrsspel.
Här finns en skönhetsfläck till och med på
Ärans Väg.
Döda skogen är förr "alla typer av rollpersoner av varierande erfarenhetsgrad", även "nyskapade".
Maktens portar "är avpassat för 4-6 erfarna rollpersoner" som "bör ha minst tre färdigheter på 90-100% och fem på 60-80%". Och "i gruppen bör ingå minst två dugliga magiker". Jag har mycket svårt att tro att nyskapade rollfigurer kan höja sig så mycket på att bara spela igenom
Döda skogen. Och om man inte hade med några magiker, vad gör man då? Ja, man får SL så klart modda äventyret, men det hade varit schysst om Del 1 räckte för att en noob ska bli bra nog för att klara Del 2.
Överlag upplever jag att
Maktens portar liksom många andra DoD-äventyr har väldigt hårda motståndare. Går det verkligen att klara de här äventyren med rollfigurer som är annat än mycket erfarna?