Nekromanti Jag saknar HALiBot! Återkalla den?

solvebring

Superhero
Ja, det gör jag. Jag saknar HALiBot! Antar förövrigt att botarna försvann av den anledningen att Gardener hostade och skötte dem, vilket upphörde i och med att han slutade på forumet.

De övriga botarna (om nu inte de scripten låg i HALiBot s a s?) kanske inte var så mycket att ha eftersom det mest rörde sig om en massa trams, med den HALiBot som Gardener byggt upp hade bra, användbara funktioner, som !google <sökord>, !wikipedia <sökord>, våra termer och citat, !tell <användarnamn>, tärningsimulator Osv. Osv.

Så, tekniker och bättre vetande redaktörer (än underteknad): Skulle vi inte kunna få forumets käre HALiBot tillbaka igen? Kanske kunde man få lov att överta den från Gardener eller något sådant?

Matolo

Warrior
!tell och !term var riktigt bekvämt.
Långt innan de försvann saknade jag möjligheten att hålla koll på lådan via Pidgin.

Det vore skoj att se något liknande igen.

solvebring

Superhero
Mahlex said:
Långt innan de försvann saknade jag möjligheten att hålla koll på lådan via Pidgin.

Det vore skoj att se något liknande igen.
Ja, det var när det förband sig med Jabber. Det var inte heller så dumt, nej.

solvebring

Superhero
krank said:
Senast jag kollade var källkoden öppen.
Okej, det är så det funkar. Hade ingen aning om det. Trodde att kan använt ett basscript och sedan lagt till saker själv. Nåväl, jag har iaf nämnt botarna för Gard på G+. Han frågade om de fortfarande fanns kvar på vilket jag svarade nej. Vi får se om han säger något om det. Vi snackar nämligen allmänt så samtalet rör inte botarna specifikt, men samtidigt kan jag tänka att det intresserar honom.

solvebring

Superhero
Gard har svarat nu. Han skriver följande:
Gardener said:
För att drifta botarna krävs möjligheten att köra en python-daemon. Behöver inte vara på samma server som forumet, men det blir effektivare.
Egentligen krävs det lite kodändring för att slå av jabber-chat-stödet, alternativt behvös det en ny jabber-server.

Koden för HALiBot finns tillgänglig på https://github.com/ollej/shoutbridge

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Personligen slipper jag gärna boten. Men that's just me.
Jag tycker att vi kan vara selektiva med vad vi startar upp. XAMPP-kopplingen så att man kan hålla koll på praten via Jabber gillar jag. !tell och !seen var också användbara. Däremot alla dessa citatgrejer och sånt slipper jag gärna. Turligt nog är boten skriven med en pluginstruktur; så att ta bort det man inte vill lär vara en pyttegrej i sammanhanget.

solvebring

Superhero
krank said:
Arfert said:
Jag tycker att vi kan vara selektiva med vad vi startar upp. XAMPP-kopplingen så att man kan hålla koll på praten via Jabber gillar jag. !tell och !seen var också användbara. Däremot alla dessa citatgrejer och sånt slipper jag gärna. Turligt nog är boten skriven med en pluginstruktur; så att ta bort det man inte vill lär vara en pyttegrej i sammanhanget.
Sådana här tycka-till-snack är skitbra. Det gillar jag. Nu har inte redaktionen, med tekniker, inte snackat ihop sig angående botarna, så ingen vet ju om de kommer att dyka upp igen, men om - ja, då är jag helt med på linjen att bruka dem för nytta före nöje. Kort sagt vill även jag förespråka funktioner man har nytta av.

!tell är bra, !seen är bra. Frågan är dock om !term och detta är någon bra idé. Det blir sällan komplett. !citat är kul, men onödigt. Dock kanske man kunde skaffa en !rpg <spelnamn> och få en liten beskrivning av olika titlar?

/solvebring som spånar för nöjes skull. Som sagt, det här är bara idéer, ingenting är spikat på något sätt.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Alla åsikter är ju viktiga (även om det nu inte finns något sagt i projektet annat än min önskan och förfrågan). Så, får man fråga varför du gärna slipper?

Xyas

Swashbuckler
solvebring said:
Frågan är dock om !term och detta är någon bra idé.
Måste det vara komplett, det som finns har väl ett värde?

solvebring said:
!citat är kul, men onödigt.
Räcker det inte att något är kul för att det ska få finnas?

Alltså jag ser gärna att någon som vill ha bort grejerna säger mer än "jag tycker det ska bort". Jag förstår inte varför man ska ägna tid åt att ta bort sånt som någon ägnat tid åt att fixa dit.

Men det kanske slöar ned sidan något otroligt med en citat-funktion eller kräver en massa programmerande. Vad vet jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
xyas said:
solvebring said:

solvebring said:
!citat är kul, men onödigt.
Räcker det inte att något är kul för att det ska få finnas?

Alltså jag ser gärna att någon som vill ha bort grejerna säger mer än "jag tycker det ska bort". Jag förstår inte varför man ska ägna tid åt att ta bort sånt som någon ägnat tid åt att fixa dit.

Men det kanske slöar ned sidan något otroligt med en citat-funktion eller kräver en massa programmerande. Vad vet jag.
Det jag har emot de där grejerna är främst att praten stundtals känns helt nerlusad med poänglösa citat från hoa-hoa och samtal med låtsaspsykologer. Jag upplever att de delarna av botten aktivt försvårar kommunikation, vilket jag ändå ser som hela poängen med praten.

solvebring

Superhero
xyas said:
solvebring said:
Nej, men om vi säger så här så finns det långt bättre ändamål för detta. Exempelvis en wiki eller ett klistrat inlägg med alla kända termer etc.

Man kan inte skriva hur mycket som helst på varje term eftersom en bot ska spotta ut skiten i vrållådan, någon måste granska och godkänna alla tillägg osv. Kort sagt, det kommer att krävas arbete för att få det komplett och det finns helt enkelt mer passande former för detta.

Vad gäller det som är skoj och kul... Tja, jag tycker också att vissa citat är kul, att Hoa-Hoa-citaten var en skön grej osv. Fast ska jag vara seriös, så går jag helt i linje med kranks ord. Småpraten är en chatt, den är till för att främja användarnas kommunikation - det är för mig det främsta ändamålet.

/solvebring som själv var inne på kulgrejer först, men som har tänkt efter en gång till.