Karaktärsgenerator
Om en spelare behöver hjälp att skapa en karaktär kan de slå två sexsidiga tärningar på var och en av de följande tabellerna (eller välja fritt från dem). Detta ger tekniskt sett allt som strikt taget krävs för att börja spela, ytterligare detaljer kan läggas till av spelaren senare.
Magiska ras
1.1: Människa (Välj ett extra yrke istället).
1.2: Halfling.
1.3: Dvärg.
1.4: Orch.
1.5: Skogsalv.
1.6: Högalv.
2.1: Svartalv.
2.2: Gnom.
2.3: Vätte.
2.4: Robot
2.5: Cyborg.
2.6: Zombie.
3.1: Vampyr.
3.2: Varulv.
3.3: Troll.
3.4: Älva.
3.5: Demon.
3.6: Jätte.
4.1: Ängel.
4.2: Kentaur.
4.3: Sjöjungfru.
4.4: Drake.
4.5: Cyclop.
4.6: Satyr.
5.1: Kobold.
5.2: Ödleman.
5.3: Minotaur.
5.4: Harpya.
5.5: Halv-Alv.
5.6: Halv-Orch.
6.1: Gorgon.
6.2: Talande djur.
6.3: Trädperson.
6.4: Levande docka.
6.5: Gnoll.
6.6: Dhampir.
Yrke
1.1: Repslagare.
1.2: Advokat.
1.3: Byråkrat.
1.4: Läkare.
1.5: Snickare.
1.6: Biodlare.
2.1: Riddare.
2.2: Tjuv.
2.3: Barbar.
2.4: Skald.
2.5: Präst.
2.6: Lönnmördare.
3.1: Poet.
3.2: Dansare.
3.3: Prostituerad.
3.4: Akrobat.
3.5: Eldslukare.
3.6: Narr.
4.1: Illusionist.
4.2: Nekromantiker.
4.3: Druid.
4.4: Alkemist.
4.5: Storm Häxa.
4.6: Diabolist.
5.1: Rackare.
5.2: Fogde.
5.3: Legosoldat.
5.4: Pirat.
5.5: Lantmätare.
5.6: Garvare.
6.1: Prinsessa.
6.2: Tiggare.
6.3: Bonde.
6.4: Skräddare.
6.5: Blodsmagiker.
6.6: Diplomat.
Magisk pryl/kompis
1.1: Själaätande runsvärd.
1.2: Oförstörbar rustning.
1.3: Spjut som kan bli hur långt eller kort som helst.
1.4: Oändligt långt rep.
1.5: Flygande matta.
1.6: Osynlighetsring.
2.1: Flaska som alltid är fylld med dyrt vin.
2.2: En fruktansvärd mask som skrämmer monster.
2.3: En nål som själv syr saker.
2.4: En kristallkula som kan visa avlägsna platser.
2.5: En grupp enorma örnar som man kan flyga på.
2.6: Alltid brinnande fackla.
3.1: Sjumila skor.
3.2: Ett väldigt coolt bälte. Alla blir imponerade.
3.3: Stav som frammanar hagelstormar.
3.4: Lampa som ger ljus bara du kan se.
3.5: Bägare som kan hälla ut oändligt med vatten.
3.6: Tärningar som slår det ägaren vill.
4.1: Sked som mättar all hunger.
4.2: Omöjligt snabb häst.
4.3: Omöjligt stor hund.
4.4: Kollektiv inteligenta ekotrar.
4.5: Osårbar björn.
4.6: Tavla som blir skadad istället för ägaren.
5.1: Helig symbol som driver bort det onda.
5.2: Påse som alltid innehåller ett normalt föremål ägaren behöver just då.
5.3: Lista över vem som är snäll/elaka.
5.4: Karta som visar närområdet och alla i det.
5.5: Kryddor som får allt att smaka bra.
5.6: En stege som alltid når högt nog.
6.1: Höna som värper guldägg.
6.2: Pusselboll som suger ner de som löser den i helvetet.
6.3: Timglas som kan få tiden att stanna.
6.4: Kikare som kan se hur långt som helst.
6.5: Osynligt tält.
6.6: Slöja som gör att bäraren ser ut som den vackraste möjliga personen för alla runt dem.
Anledning till äventyrande
1.1: Vill finna sig själv.
1.2: Vill bli rik nog att inte arbeta.
1.3: Vill bli känd.
1.4: Letar efter personen som brände ner deras hemby för att hämnas.
1.5: Vill upptäcka magiska hemligheter.
1.6: Vill hjälpa de svaga.
2.1: Vill skriva en resebok.
2.2: Besatt av att äta monster.
2.3: På flykt undan rättvisan.
2.4: Skickad på äventyr som straff efter att ha begått ett brott.
2.5: Skickad på äventyr som en del av en religiös rit.
2.6: Skickad på äventyr som ättestupa.
3.1: Driven av mörka drömmar.
3.2: Driven av drömmar som säger att de är den utvalda.
3.3: På äventyr för att undvika en profetia om att de kommer döda sin familj.
3.4: På flykt från skattmasen.
3.5: Kvävd av familjelivet, har lämnat fru och barn för att ”Köpa lite mjölk”.
3.6: Manisk.
4.1: För att vinna ett vad.
4.2: Revansch på barndomens mobbare.
4.3: Blodtörst.
4.4: Är en missionär.
4.5: Har cancer, vill se världen innan de dör.
4.6: Har lovat sin döda bror att leva ut hans dröm om ett äventyr.
5.1: Vill vinna tronen till ett rike där den största äventyraren blir nästa monark.
5.2: Stod inte ut med sitt 9 till 5 jobb längre.
5.3: Profetia säger att de kommer hitta sitt livs kärlek om de äventyrar.
5.4: Ramlade genom en portal från en annan dimension.
5.5: Blev så full att de helt tappat bort var de är. Ingen här har ens hört talas om deras hemland. Letar efter det.
5.6: Hela släkten är legendariska äventyrare, tvingad till äventyr av föräldrarna.
6.1: Mördade sin äventyrande tvilling, låtsas nu vara dem.
6.2: Är en turist.
6.3: Massiva skulder till organiserad brottslighet.
6.4: Vill imponera på sitt ex så att de blir avundsjuka.
6.5: Medelålderskris.
6.6: Förbannad till att alltid behöva äventyra eller drabbas av katastrofer.