Jag tycker bara att det vore så coolt att spela...
...något mörkt/vardagsgrått agent/thriller/kult-aktigt spel. Miljön ska vara som en blandning av Watchmen (men utan superhjältegrejset), Seven och Tinker; Tailor; Soldier, Spy. Sepia, vardag, mörkt, regnigt, vanliga människor, intriger och komplotter överallt. Ingen går att lita på. Det får gärna (men måste inte!) innehålla drag av något övernaturligt som att utomjordingar/ett ont AI/en annan dimension håller på att kartlägga mänskligheten inför en kommande armageddon. Det skulle också kunna handla om agenter och spionage i ett sönderfallande EU, klämda mellan alt right-rörelsen, ryska spioner och galna IS.
I så fall vill jag ha med något gejmistiskt i regelväg, men inte för att fokusera på det gejmistiska - utan för att ha enkla regler tillhanda när vi ska avgöra om något lyckas eller inte. Rollpersonsgenererandet ska fokusera på den personliga bakgrunden för att alla spelare ska känna att de har ett dramatiskt/tragiskt/ödesmättat öde bakom sig. Jag vill att alla ska känna runt spelbordet: "Herrejösses, det hade kunnat vara JAG som stod där i regnet utanför den mörka lagerlokalen!". Jag vill att vi spelare ska känna oss osäkra och oroliga. Det får gärna sprida sig nån sorts paranoia runt bordet: "Men vänta nu, borde vi lita på den där sekreteraren som alltid råkar dyka upp efter när vi har hamnat i klistret?! Är det verkligen ett sammanträffande? Vem har skickat honom egentligen?!"
Vi spelar ca 10-20 spelmöten (men minst 10! Jag avskyr one-shots) och sakta men säkert rullas förklaringen till Det Mystiska upp (som SL förstås har förberett minutiöst!). Spelmötena innehåller både rollspelande interaktion med slps (både förhör, intervjuer och vanligt småsnack med slp:s) såväl som taktiska strider, planerande av hur gruppen bäst smyger sig in på övergivna (?) armébaser, undersöker mordplatser, drar slutsatser och försöker övertyga spelets good guys om hur det egentligen ligger till.
Jäklar, vad sugen jag är på nåt sånt!