Re: GO [ot]
"Du TAR FÖR GIVET att Go är ett brädspel.
Jo, det är ett brädspel, men inte på det sättet att man kan programera en dator till att spela det."
Du kan ha rätt i att ingen datormaskin någonsin i mänsklighetens historia kommer att knäcka Go, men teoretiskt sett så är det möjligt. Jag har redan tagit upp det här i spelmakartråden, men så länge som man kan göra en trädstruktur med alla möjliga drag i olika grenar som alla slutar i antingen "vinst" eller "förlust" (eller remi, för all del), så går det med en extremt enkel matematisk modell att hitta en väg som garanterar ett så bra resultat som möjligt. (Förmodligen är det "vinst", men det behöver inte vara det.)
Läs mer
här
Jag tänkte bygga ett sådant träd för spelet Tic Tac Toe på papper, men märkte rätt snart att det blev för jobbigt. Så ansträngande är det alltså att använda trädmetoden på den absolut
enklaste formen av brädspel (så den kommer vara extremt jobbig för Go), men teoretiskt sett är den ändå ofelbar, och det behövs bara ettor och nollor och den enklaste formen av matematiska operationer för att man ska kunna göra det.
Så... Om man bara har en tillräckligt stark dator så kommer det, ofelbart, att vara så att den som börjar kan garantera sig om att få ett visst resultat om båda spelare spelar så bra de bara kan. Förmodligen är det så att man kan försäkra sig om att vinna om man bara får börja.
Det är en lag som är lika ofelbar som matematiken.
För att
bemästra ett spel, det är något helt annat än att spela "bra". En spelare som spelar "bra" kan behöva tänka på ett annat sätt än dagens datorer, de kan behöva kunna lära sig av sina misstag och allt sånt, men
bemästring är något helt annat. Det är enkel matematik. (Well, ganska
svår "enkel" matematik i Go's fall, men likväl...)
Att spela "bra" är som att göra en kvalificerad gissning. För det krävs det säkert alla de grejer som du räknar upp, men att
bemästra ett spel är något helt annat: Det är inte en gissning utan ett
svar. Ett svar beräknad med matematisk exakthet.
...och jag
tror... det är min gissning, att Go kan knäckas inom våra livstider. Att det kan bemästras.
Men jag respekterar att du har en annan åsikt, det här är ju ändå bara gissningar.
/Rising