Nekromanti Jag tycker synd om nybörjare...

Re: Funkade för mig...

Njae
Många tycks ha börjat med rollspel med DoD6, så varför inte ett "nybörjarspel" där det kanske är ett litet häfte med regler, och en hel del förklarande exempel, spelexempel, en del hur det går till, vad som ageras och vad som sägs, och sen så en del som visar den rent regeltekniska. Inte mycket tjafs om spelvärlden och ganska så begränsat med valmöjligheter, allt för att göra det så enkelt som möjligt, också gärna tips till Spelledaren om hur man gör för att vara en BRA spelledare och löser konflikter vid bordet på ett bra sätt, både spelare emellan och spelledare vs spelare. Hur man gör för att undvika regeldiskussioner och sånt, kanske också en liten del om hur man beskriver miljöer på ett enkelt sätt...

Rickard

Urverk speldesign
Varför inte?

"...så varför inte ett "nybörjarspel" där det kanske är ett litet häfte med regler, och en hel del förklarande exempel, spelexempel, en del hur det går till, vad som ageras och vad som sägs, och sen så en del som visar den rent regeltekniska."
Jag har funderat på något sådant och sedan ta och dela ut dem till bibliotek och leksaksaffärer.. Sedan ha lite länkar till diverse gratisrollspel på nätet samt förklaringar om de rollspel som finns ute på marknaden och länkar till rollspelsskaparna (samt en länk hit, naturligtvis)..

Frågan är bara hur lätt det skulle gå? Jag har fått uppfattningen av att det ses rätt så nego på rollspel.. Och vilken miljö ska man introducera? Det måste ju vara någon som man lätt kan identifiera sig med..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv (eller snarare skolan) skulle stå för kostnaden

Troberg

Sinister eater
Enligt mig är alltså den överlägset bäste introduktionen att lira med en SL som har spelat förut.
Håller med helt och hållet. Mitt råd till nybörjare är alltid att hitta någon att spela med, om än bara en gång. Man slipper så många onödiga inlärningströsklar på det sättet.

Frågan blir då snarare: Hur gör man det lättare för nybörjare att hitta erfarna spelare?

En föreningslista hade underlättat (finns kanske redan).
Om fler här hade fyllt i var de bor hade det underlättat.
Om de som bor i närheten av en nybörjare som frågar hade erbjudit sig att spela med dem hade det hjälpt till.
Om någon ser en nybörjare som frågar och vet att någon på forumet bor i närheten bör påkalla detta så att den som bor i närheten kan hjälpa till.
En allmän villighet att stötta och hjälpa till behövs.

Försök ha en helhetssyn. Om ni ser någon som behöver starthjälp, försök hitta sätt att hjälpa, även om det bara är en fråga om att delegera till någon som är lämpligare.

Rollspelshobbyn behöver nytillväxt, så om det är några plantor som behöver vattnas så hjälp till.

Re: Varför inte?

Hmm
Någon typ av fantasymiljö tror jag nog vore bäst ändå... med ganska lite våld o krig o sånt, där striderna verkligen ska vara häftigt... Bara antydningar om strid ska få folk upphetsade, allt för att få bort ogillandet "men det är ju så mycket våld", orcher och troll ska vara mystiska varelser i de stora skogarna, men som sagt, ganska lite fokusering på spelvärlden, kanske a5 format eller så på det antal sidor som krävs, men inte för många, det ska locka, inte skrämma, och med en del illustrationer så klart, kanske ganska enkla och i svartvitt, dock få eller inga strider

Johan K

Gammal & dryg
Det finns ju !

Iof så finns det ju ju nybörjarspel som DoD, problemet är ju bara att de har slutats att tillverkas... :gremfrown:
Sen så kan jag tänka mig att M:UA inte heller är allt för svårt att starta med & det är ju mer än lovligt nyutsläppt.
Men det vore ju trevligt om det släpptes änu nått nybörjarspel.

kefka

Hero
Re: Varför inte?

Jag har fått uppfattningen av att det ses rätt så nego på rollspel..

Vet om jag håller med, de flesta verkar ha en ganska luddig bild av rollspel, med mer än nördig stämpel än negativ. Fast det kanske var det du menade ;-)

Att dela ut nybörjarhäften i leksaksaffärer och affärer som säljer rollspel tror jag skulle tas emot väldig positivt, ett sätt för dem att få nya kunder.

Krille

Super Moderator
Nybörjarspel

"Hmm, undrar om det skulle funka rent ekonomiskt att släppa ett rent nybörjar rollspel."

Inte om det ser ut som ett rollspel (dvs en konstig bok). Om det ser ut som Drakborgen (dvs en låda med en massa plopps i) kan det nog funka.

Orsaken? Jo, bokhandlare tar sällan in spel eftersom spel inte är böcker, och leksaksbutiker tar inte in böcker eftersom böcker inte är leksaker. Rollspel hamnar på två stolar, eftersom de är böcker (och därmed inte platsar i leksaksbutiker) som beskriver ett spel (och därmed inte platsar i boklådor). Därmed hamnar de vare sig i boklådor eller i leksaksbutiker, utan skuffas undan till specialbutiker som endast de inbitna besöker.

Men gör ett rollspel i en stor stadig låda som skramlar gott när man skakar på den och sälj in den i leksaksbutiker, så ska du nog se att säljsiffrorna går upp.

Fler funderingar:
På rollspelsmakarforumet
På rollspelsforumet

Magnus L

Hero
Därför...

Det är därför man aldrig ska starta en totalny grupp med bara nybörjare och nybörjarsl...

Man ska börja lite i en grupp...få intresse och sedan dra ihop sina andra polare och bilda en ny grupp...förslagsvis som SL i början..

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

andra sidan så är Eons regeltäthet avskräckande för vilken nybörjare som helst.
Inte bara nybörjare för den delen. Varför har folk fått för sig att det bara är nybörjare som gillar enkla, och få regler?

/Vulf

King Kromm

Hero
Re: Därför...

Uräkta mig lite men jag tycker nog de va bland de dummaste på länge, klart att fullblodsnybörjare skall få försöka sig på rpg´s själva! Inget fel i det..! Har gått väldigt bra för väldigt många, hur skulle annars hobbyn kunna uyppstå från första början!?!! Men visst, jag tycker nog också att det underlättar om det finns någon i närheten eller kanske till och med inblandad med vissa erfarenheter inom rollspels hobbyn.

kefka

Hero
Re: Nybörjarspel

Interessanta trådar.

Så hur skulle jag lägga upp en nybörjarversion av... tja, säg Västmark? Jag tänker mig något i den här stilen

* Ett häfte för spelarna, där rollspel förklaras tydligt och där miljön introduceras. Eventuellt med soloäventyr och exempel.
* En kasse lösa förifyllda färdiga rollformulär. Plocka en rollperson och börja spela, helt enkelt.
* Ett första äventyr som spelas direkt. Det skulle förmodligen bli hårt styrt, men alla regler som behövs förklaras under äventyrets gång.
* Ett regelhäfte modell enkelt. I princip samma regler som nu fast enklare. Tydliga illustrationer förklarar flödet i reglerna. * Ett äventyrshäfte med tre eller fyra äventyr, med regelhänvisningar till rätt sida och regel där det krävs och där spelledaren sakta men säkert skolas in i rollen som spelledare
* Slutligen, ett lösblad som talar om hur man kommer igång (ungefär: utse en spelledare, låt spelarna läsa igenom spelarhäftet, låt dem välja rollperson, börja med häftet "Första äventyret" och följ instruktionerna).

Gillar ideén. Med ett tillägg all strid borde anpass så att den kan ske med hjälp av figurer på en rutad plan. Då får man anleding att ta med en massa coola figurer (papp figurer ungefär som i drakborgen) typ barbaren Thorgal, elaka monster etc och en mängd färdiga golvplaner. Dels ser det mer speligt ut för ovana och så ser det "häftigare" ut utan att egentligen göra det minde rollspel. Då kan man få en skramlig låda att sälja i leksakaffären. Sen passar nog klassisk fantasy bättre än västmark i ett nybörjarrollspel.

Krille

Super Moderator

"Sen passar nog klassisk fantasy bättre än västmark i ett nybörjarrollspel."

Jag undrar det. "Klassisk fantasy" (eller som jag brukar kalla det, "fjantasy") är mer vanligt bland rollspelare än utanför. Lämnar man rollspelarnas skara så finns det inte särskilt mycket som är "klassisk fantasy" och mainstream, utöver Tolkien. Däremot törs jag lova att alla har sett minst en Ivanhoe och Robin Hood.

Magnus L

Hero
Re: Därför...

visst, jag tycker nog också att det underlättar om det finns någon i närheten eller kanske till och med inblandad med vissa erfarenheter inom rollspels hobbyn.

Det tycker du ja...samma här.
Det jag skrev var givetivs ingen rege och jag kommer troligtvis inte starta en inkivistion för att rensa ut nybörjargrupper...det jag skrev var en rekomendation för att underlätta...så det så

Nightowl

Champion

Nåja, glöm inte bort de horder av data- och figurspelare som finns, jämfört med rollspelare. Många av dessa spel är baserade på fjantasy-koncept, och spelas av folk utanför rollspelsghettot.

Erik

Nåja, glöm inte bort de horder av data- och figurspelare som finns, jämfört med rollspelare. Många av dessa spel är baserade på fjantasy-koncept, och spelas av folk utanför rollspelsghettot.
Precis.Det finns säkert både en och två rollspelare som fick sitt intresse väckt med Warcraft III...

kefka

Hero

Sant, sen har ju en ganska stordel av den svenska befolkningen sätt Sagan om Ringen på bio också, och borde fått en hyfsad bild av vad det handlar om.

Krille

Super Moderator

"Sant, sen har ju en ganska stordel av den svenska befolkningen sätt Sagan om Ringen på bio också, och borde fått en hyfsad bild av vad det handlar om."

Jo, men Sagan om Ringen är ju (c) och TM Tolkien Enterprises, Ltd och licensieras till Decipher, Inc.

Sen kommer produktplaceringen in igen. Rollspel är dataspel ännu mindre än böcker och vanliga spel. Ska man få volym på rollspel genom att sälja det som dataspel så måste det bli ett dataspel.

Nightowl

Champion

Det är inte fråga om att sälja rollspel som ett dataspel. Det är fråga om att de som spelar dataspel, vilket nuförtiden är typ 75% av alla killar och något färre tjejer, vet vad fjantasy är. De förstår det alldeles utmärkt.

Erik

kefka

Hero

Hur svårt kan det vara att göra en ripoff på Tolkien, det är ju inte direkt som om ingen försökt sig på det tidigare.

ZeveruZ

Veteran

jag började spela drakar och demoner de gick asbra!
istället för att skriva ännu mer skryt säger jag... tänk själva!