Olika sätt att se på saken
Första sättet: Drakar och Demoner (alla versioner ihopslagna). Varför? Bara för att det alltid kommer att vara så, tills nått annat rollspel sålt över hundratusen exemplar.
Andra sättet: Drakar och Demoner 6. Just nu i alla fall. Varför? Rollformulären toppar trads topplista över ALLT de säljer (inklusive böcker, vanliga spel och dataspel), och de andra grejorna (Regelboken, Vildhjarta och de andra) dominerar rollspelstopplistan tillsammans med Dungeons&Dragons-prylarna. DoD6 ligger ganska högt på SF-Bokhandelns topplista också (idag plats 4,5 och 6).
Tredje sättet: Dungeons&Dragons. Varför? Det enda spelet som slåss med DoD6 om topplaceringarna på listorna. Byter plats med DoD6 lite när som helst på Traditions rollspelstopplistor (se dock ovan), och innehar plats 1, 2 och 3 på SF-Bokhandelns lista. Och plats 7, 8, 9, 10, 11, 12 och 13 för den delen. Många rollspelare som inte spelat på länge har kommit igång i och med den tredje upplagan, och det märks.
Fjärde sättet: Eon. Varför? För att Neogames säger att det är så. Och för att de har gett ut två upplagor medans Drakar legat nere, vilket borde ge fler sålda Eon 1 och 2 tillsammans än DoD6, om man ser på det över fem år.
Femte sättet: Call of Cthlhu. Varför? För att det är det enda spel jag vet där 99% av alla rollspelare håller med om att det är ett otroligt bra spel. Det är också väldigt populärt på konvent.
Sjätte sättet: Western. Varför? Sveriges andra mest sålda rollspel genom tiderna (alla tre upplagor räknade). Är stort (kanske störst?) på alla konvent i Sverige sen två år tillbaks, och tampas därför med de andra stora fantasyspelen i popularitet.
Sjunde sättet: Drakar och Demoner Expert. Varför? Behöver du fråga? Det är ju Expert! <änglakör>Hosianna!</änglakör>
Åttonde sättet: Det där rollspelet som nån sitter och knåpar på som ska slå undan benen på både DoD, D&D, Eon och allt som alla kommersiella prducenter har att komma med, spelet där reglerna ska vara revolutionerande, välden helt makalös, det ska vara realistiskt samtidigt som det är fantastiskt och magiskt, och det ska vara gratis och ha tusentals sidor och alla bilder ska vara jättebra, det ska tryckas och gå att hämta på Internet från den fantastiska och dagligen uppdaterade webbplatsen Varför? Så himla mycket och ofta som jag har hört rollspelare prata om att de håller på med ett sådant spel under mina 20 år som rollspelare, så bara måste detta fiktiva fantasifoster var det mest populära rollspelet någonsin.
Tack för mig.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se