Nekromanti jag utmanar er alla!

chrull

Stockholm Kartell
För att roa er med något roligare så presenterar jag nu här SDMKUN.
SDMKUN är ett roligt litet spel på japanska eftersom ingen jävel orkat översätta ännu. för att göra det enkelt för er, mina vänner så berättar jag här hur ni ska göra:
<ul type="square">[*] ladda ned spelet:
Windows
mac os x
linux (.deb)
[*] installera på ett lämpligt sätt för respektive os. om det behövs (tvivlar. skulle väl vara för deb-paketet då.
[*] starta spelet.
[*] skriv in ditt namn. detta gör du med piltangenterna. när du är klar trycker du antingen z eller på enter.
[*] välj (med z) första alternativet i menyn.
[*] styr med piltangenterna den orange-röda lilla bollen på skärmen och undvik alla andra bollar som den gröna bollen sprutar ur sig
[*] överlev så länge som möjligt. posta era highscores till mig :gremlaugh:
[/list]

Om man är snabb kan man röra sig igenom ytterkanten på andra bollar, men när du står still går det inte.
Passa er för odödlighetsbuggen som dyker upp ibland. När mätaren börjar närma sig 120 sek så kanske man ska börja kolla om man faktiskt inte har råkat ut för en bugg :gremgrin:. På Mac os x så löste det sig med att ta bort .app-paketet och lägga in det igen.

varför det är roligt? för att det är sjukt svårt och för att det är massor med mönster som slumpas fram hela tiden. några är lagom svåra. andra är helt omöjliga att överleva längre än 3 sek på.

Mitt nuvarande rekord ligger på 42 sekunder. Försök slå mig!

chrull - i väntan på ikaruga.

Morgoth

Swashbuckler
Yes!

Äntligen överlevde jag länge nog för att fastna på high scores!

Härligt spel, även om det känns som att det hänger väldigt mycket på hur klurigt mönster man möter. Men helt klart skoj iallafall, lite som att bli dödad i Cube på olika hemska sätt.

Snart krossar jag ditt rekord.

Ackerfors

Alas, your rapids!
>_<

Okej, nu har jag fått 40 och 37 (kan fixa printscreens när jag faktiskt kommit högre än 42).

Helt galet spel och vissa mönster är helt omöjliga att klara, som sagt. Fast beroendeframkallande. Synd att det är så segt att starta om varje ny runda. Jag behöver trycka z typ tio gånger för att göra det.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Nytt rekord [ANT]

jag ser ingen bild...

att hålla ner z var ju skitbra. i vissa mönster när man måste röra sig bara väldigt lite, några blommliknande mönster är så, och då var det användbart.

chrull

EchonCique

Hero
Nu på engelska!

Den som läser readme-filen lär sig hur man ställer in engelska, eller .. att det GÅR att ställa in på engelska då uppgifterna i textfilen är felaktiga.

Gå in på huvudmenyn. Aktivera val fem från toppen, aktivera English nästan längst ned. Voilá! Det är nu en del på engelska.

Mina rekord? Öhum.. 23 sekunder och 58 RANK (Vad det nu är).

Rising

Vila i frid
58 sex.

Jag mötte: En "äggskivare" (när det först svävar ut sex-åtta gröna bollar som ställer sig jämsides med huvudbollen, för att de sedan skall spruta ut enorma plasmaströmmar med vita bollar rakt neråt (ungefär som en äggskivare delar de skärmen i små strimlor) samtidigt som spridda skurar med blå blobbar åker ner lite varstans, följt av många zig-zag-snurrsprut när den gröna huvudbollen svävat ner i mitten av banan, skickar ut fyra assisterande poddar, för att de sedan allihop ska spruta ut vita bollar i vackra mönster medsols-motsols-medsols, osv. Och så var det någon maxistorm med vita och blå bollar som jag bara dök in i med näsan före, samt någon anstormning med blå skott som den gröna bollen siktade emot mig.

Jag tycker de mönstren är enklast; när skotten riktas emot en, för då kan man iaf räkna ut var de kommer komma, och om man bara förflyttar sig sikert så kan man göra det väldigt enkelt för sig. De mönster jag har mest problem med är när det sakta åker ner gröna bollar som i sig skjuter ut blå bollar som i sin tur skjuter ut vita bollar, och liknande. De behöver inte skjuta särskilt snabbt, men hela skärmen blir ändå snabbt fylld av bollar och jag åker typ alltid nära någon av de gröna bollarna precis när de skjuter ut blå bollar så att jag dör.

Nå, jag diggar verkligen ABA Games. Det är typ en snubbe som liksom programmerat en slumpgenerator för eldskurar, och så använder han den i alla sina spel (fast ofta får motorn arbeta med förbestämda eldskurar istället för att vara helt slumpade). Tumiki Fighters är väl det snyggaste spelet, men min favvo är nog ändå rRootage, för där kan man spela med ett antal kända shoot em up-styles, bl.a. ikaruga-stylee.

En sak som jag brukar ogilla med ABA Games (vilket är särskilt tydligt i rRoot och Noiz) är att man bara brukar få vara en liten plutt och att alla skott är små pluttar också (även om skotten och skeppen kan se stora ut, så är det bara en liten, liten cellkärna som räknas i spritekollissionerna). Det gör att man ofta bara navigerar rakt in i en skotthärva utan precision eller spelkänsla, och klarar sig ändå om man har tur. Det här spelet hade större sprites än vad jag var van vid. Mer skicklighet än vad som gäller i de flesta ABA-spel.

chrull

Stockholm Kartell
61!

Jag blev ändrade till engelska. det var trevligt. sen blev jag sur när jag såg ditt resultat och tänkte knäcka det. Det gick asbra ett tag och till slut var jag helt säker på att jag råkat ut för odödlighetsbuggen så jag körde osäkert för att kolla. Jag dog. Brydde mig inte om att kolla score förräns gamet senare. 61 sekunder! :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Göra egna bossar?

Har ngn lyckats med det? Jag programmerade en direkt i XML, men när jag försöker spara den i "users"-mappen så funkar det inte. Jag kan bara lira med den genom att spara över ngn av bossarna i "boss"-mappen.

Tills jag lär mig hur man skall göra: Prova att möta Risingbossen: (ändra först filändelsen till *.xml och spara därefter i "bosses.d"-mappen (ja, det sparar över en av de officiella mönsterna (den första i Select-listan) så gör det inte om du vill tävla med de officiella bossarna)

chrull

Stockholm Kartell
Re: Göra egna bossar?

... du måste nog bifoga en fil också :gremlaugh:

Rising

Vila i frid

Meh! Dumma sida, jag gjorde ju det. Äh, skall man få något gjort, så får man göra det själv; jag lägger ut den som riktig xml-fil på min sida istället. Nu behöver ni inte döpa om den, eller något. Bara att spara i "bosses.d"-mappen.

Risingbossen

(Den är inte så svår, men jag ville mest prova teknikerna. Först sprutas det ut lite dumskott ut från assisterande poddar, sedan kommer lite riktade skottslingor efter en slumpförflyttning tillsammans med några få målsökande skott. Den är gjord så att man ska kunna klara den även på största storleken. Jag tycker det är roligast att spela så.)

Jag skulle vilja göra en boss som sprutar ut en "tunnel" som ormar sig lite fram och tillbaka, samtidigt som man måste undvika lite skott och grejer inne i tunneln. Sådana tycker jag är roliga att möta. Jag gillar också bossar i stil med [OtakuTwo]_circle_trap, där det inte går att sitta och trycka i botten på skärmen, utan där man måste vara på alerten och navigera sig framåt i tid för att ha en chans. Det verkar skitsvårt att bygga dock, iaf om man ska hårdkoda dem. Jag har för mig att det finns en möjlighet att generera sådan här bulletkod med någon programvara på nätet...

Tyr

Hero

Har ngn lyckats med det? Jag programmerade en direkt i XML, men när jag försöker spara den i "users"-mappen så funkar det inte. Jag kan bara lira med den genom att spara över ngn av bossarna i "boss"-mappen.
Du måste editera filen bosses.dat i data-mappen för att din boss ska dyka upp i spelet. Öppna i wordpad så blir det hela mer överskådligt än i exempelvis notepad.

Det är upplagt så här:

Siffra - ska vara bra till något. Jag trodde det hade med ordningen att göra, men så var det alltså inte. Siffran 2 funkade iaf för mig. Skriver du in infon överst i dokumentet så kommer din bana hamna överst i listan, t.o.m. över main mode.
Radbrytning
Klassificering - verkar vara mest till programmerarens hjälp.
Radbrytning
Filnamn - skriv dock inte filändelsen .xml, då kommer det inte funka.
Radbrytning
Bannamn - det som kommer stå i den scroll-bara listan till vänster.
Radbrytning
Övre beskrivning - det som kommer stå i rutan längst upp till höger.
Radbrytning
Undre beskrivning - det som kommer stå i rutan näst längst upp till höger.

Ligger bossen sedan i bosses.d-mappen så ska allt funka som det ska (tror jag).