Nekromanti Jag var först!!!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alltså...

Tråkigt nog för dig lever du i en värld där planekonomin är i stort sett död. Det är jag mycket glad för.
Och vad du försöker säga är alltså att det gör mig förpliktigad att acceptera och älska denna marknadsekonomi, jag med? I think not.

Visst, i samma mening och avseende som "Gör du om det där så går jag till polisen." är ett hot. Det är inte vad som i juridisk mening benäms "olaga hot", och det är knappast vad flertalet människor skulle kalla ett omoraliskt handlande, men visst, i ordets egentliga mening är väl dylika utsagor också hot.
Undvik gärna dylika omotiverade hot i framtiden då, det är inte som att troberg på något vis trampat på dig det minsta.

Han har däremot berättat om hur han själv bedrivit olaglig verksamhet. Nu är ju detta förvisso en småsak som inte på långa vägar är värd att uppmärksamma, men lika smaklös för det.
Återigen är det din åsikt och inte på något sätt allmängiltig för mänskligheten. Måste du tvunget pracka på mig den?
På det här forumet, och i samhället i stort, är det otillbörligt att uppmuntra tillolagligheter. Men attprata om olagligheter är något helt annat, och det är allt troberg gjort, vilket du också själv sagt. Därför har vi moderatorer inte ingripit och kommer förmodligen inte att ingripa i framtiden heller. Så vad är problemet egentligen?

- Ymir, ifrågasätter

Shaggy

Swordsman

Och vad du försöker säga är alltså att det gör mig förpliktigad att acceptera och älska denna marknadsekonomi, jag med? I think not.
Inte alls. Jag vet inte varför du drar den slutsatsen.

Undvik gärna dylika omotiverade hot i framtiden då,
Jag tyckte att det var ytterst motiverat.

Måste du tvunget pracka på mig den?
Vad är det för fel på det nu då? Du fann det uppenbarligen tvunget att berätta för världen att du är kommunist.

Så vad är problemet egentligen?
Jag tar illa upp av att höra folk i skrytsam ton berätta om olagligheter de tagit sig för. Är det så otroligt svårt att förstå?

Storuggla

Champion
Re: Alltså... [OT]

"Men attprata om olagligheter är något helt annat, och det är allt troberg gjort, vilket du också själv sagt. Därför har vi moderatorer inte ingripit och kommer förmodligen inte att ingripa i framtiden heller."

Vänta nu, redaktionen försvarar troberg? Är inte det ett av apokalypsens kännetecken? :gremwink:

Storuggla, nyser så väggarna blir fläckiga

Troberg

Sinister eater

Han har däremot berättat om hur han själv bedrivit olaglig verksamhet.
Jag trodde vi rett ut det här via PM.

Så här är det:

- Jag skrev att jag INTE hittat den. Att inte hitta den är fullt lagligt, det är inte ens en gråzon.
- I vilket fall så är det åtminstone fram till årsskiftet och eventuellt även i fortsättningen fullt tillåtet, lagligt och moraliskt försvarbart att ladda ner film. Det är enligt svensk lag bara olagligt att ladda upp. Ska vi gå efter lagen eller efter enstaka personers personliga moraluppfattning?

Troberg

Sinister eater

Jag tar illa upp av att höra folk i skrytsam ton berätta om olagligheter de tagit sig för.
De enda olagligheter jag skryter om är mina fortkörningar, och även de betraktar jag som en gråzon juridiskt sett (man får ju inte glömma FN's mänskliga rättigheter, artikel 13).

Balderk

Swashbuckler
Re: Ahem...

äh, pratas det om nånting man är sugen på att se eller läsa så bör man ju helt enkelt inte läsa det om man är rädd för spåoilers, helt vanligt bondförnuft. Men vafan... spoilervarnar väl, lite ofare då, men det är omständigt.

/Balderk, finner trobergs utmaning idiotisk

Minimoni

Homelander

Jag tar illa upp av att höra folk i skrytsam ton berätta om olagligheter de tagit sig för. Är det så otroligt svårt att förstå?
Har vi inte kommit fram till att det inte är olagligt att ladda ned filmer för eget bruk!? Det är väl bara om jag laddar upp eller laddar ned för försäljning som jag begår ett lagbrott?

Och om du nu tycker att jag är en så omoralisk och dekadent människa för att jag laddade ned filmen så anmäll mig då för farbror blå så får vi se vad som händer.

Jag satt trots allt i sex nätter för att få biljetter till filmen. Och jag kommer köpa filmen oavsett om jag redan laddat ned den eller inte. Nedladdningen för mig är ett sätt att förebygga att jag köper en skitfilm. Är filmen bra så köper jag den helt enkelt.

Tzimisce

Alharra

Warrior
Re: Nä nu!!! [ot]

Tja, man kan ju aldrig veta vad som händer i de mest avlägsna delarna av Halland... I skogen vid gränsen till Småland... där... mwabahahaha

Alharra

Warrior

Har vi inte kommit fram till att det inte är olagligt att ladda ned filmer för eget bruk!? Det är väl bara om jag laddar upp eller laddar ned för försäljning som jag begår ett lagbrott?
Tillochmed..., var det 2004 den där lagen skulle börja gälla?

/Alharra, lägger till en parentes

Troberg

Sinister eater

Tillochmed..., var det 2004 den där lagen skulle börja gälla?
Som jag har fattat det så är det det man siktar på, men inget är definitivt bestämt än.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Ahem...

nemen, den har ju en poäng iaf
den visar vilka som inte har karaktär nog att inte läsa spoilers och posta dumma kommentarer om att de har läst en spoiler och är sur :gremlaugh:

Shaggy

Swordsman

I vilket fall så är det åtminstone fram till årsskiftet och eventuellt även i fortsättningen fullt tillåtet, lagligt och moraliskt försvarbart att ladda ner film.
Återigen: Inte om det gäller verk som av bolaget inte "gjorts tillgängliga för allmänheten". Om det gäller verk som går att köpa i en affär så är det lagligt. Om det gäller verk som inte släppts på bio är det även i Sverige olagligt.

Shaggy

Swordsman

Har vi inte kommit fram till att det inte är olagligt att ladda ned filmer för eget bruk!?
Det kommenterade jag redan här här och upprepade ännu en gång här .

Och om du nu tycker att jag är en så omoralisk och dekadent människa för att jag laddade ned filmen så anmäll mig då för farbror blå så får vi se vad som händer.
Som sagt är detta en struntsak; polisen har bättre saker att ägna sig åt. Och jag också för den delen.

Jag hade f ö nöjt mig med mitt första enkla påpekande om det inte hade varit för att en mängd ifrågasättande inlägg följde på det.

Troberg

Sinister eater

Återigen: Inte om det gäller verk som av bolaget inte "gjorts tillgängliga för allmänheten". Om det gäller verk som går att köpa i en affär så är det lagligt. Om det gäller verk som inte släppts på bio är det även i Sverige olagligt.
Tja, jag köpte ettan i affär tre veckor innan biopremiären. Det är möjligt att filmbolaget inte låg bakom det exemplaret, men jag kan ju knappast åläggas ansvar för att kontrollera affärens hela distributionskedja.

Som jag förstått det så var det exemplaret som var ute på vift över en månad innan premiären av ettan ett officiellt exemplar, producerat för att visas på flygplan och distribuerat i god tid för att man skulle hinna få ut det till alla flygbolagets plan. Någon drog en kopia av den och spred den. Den hade alltså gjorts tillgänglig av filmbolaget själv.

Och i vilket fall så ifrågasätter jag om detta ansvar sprider sig längre än till den som först läckte den.

Slutpoängen för min del är att jag lägger ut så pass mycket stålar på film (jag har en samling som överträffar alla videouthyrare i stan tillsammans, införskaffad helt utan att beträda juridiska gråzoner, till och med enligt den kommande lagstiftningen), så jag känner mig inte så skyldig om jag tankar hem en film för att se den när det passar mig, tankar hem en film som inte går att få tag på på annat sätt eller tankar hem filmer som jag redan har för att ha dem mer lättillgängliga på en filserver. I längden jämnar det ut sig, ungefär som att jag inte har licenser för varenda MS-produkt jag använder, men jag har dussintals licenser på MS-produkter som jag inte använder.

Om inte annat så borde, även efter årsskiftet, lån av licenser vara möjligt och lagligt. Man kan ju låna ut en film till någon. Man har också rätt att tanka hem något man äger redan (tex MP3 på en LP, eller XviD på en VHS). På samma sätt borde man kunna komma överens om att inte bruka den själv, medan man lånar ut licensen till någon annan, som då har rätt att tanka ner filmen och se den, varefter han raderar den och lämnar tillbaka licensen. Har funderat på att sätta upp en website där folk kan registrera vad de har och andra kan låna licenserna några dagar (varvid licensen låses så att ingen annan kan låna den). En sådan site borde ge legitimitet åt fildelningsprogrammen och slå botten ur alla försök att lagstifta mot dem (vilka är löjliga i vilket fall, eftersom många väljer att använda dem för att distribuera egenproducerat material (musik, program, dokument mm) för att det är ett bra sätt att distribuera nätverkslasten).

Shaggy

Swordsman

En domstol skulle i det fallet ha menat att du rimligen borde ha kunnat inse att det inte var ett lagligt exemplar du köpte, ungefär som man gör i hälerimål. (Om det här nu hade varit en fråga som gått till domstol. Det är det inte, men vi resonerar hypotetiskt.) Den har kanske gjorts tillgänglig, men inte för allmänheten (vilket är det som krävs). Med det resonemanget kan man lika gärna hävda att den gjorts tillgänglig i o m att de anställda i bolaget har tillgång till den.

Som jag skrivit i PM till dig så är jag till stor del inte alls förtjust i agerandet hos vissa film- och musikbolag (och jag gillar inte idén med programvarupatent, kan väl tilläggas på tal om det) men det ursäktar inte vilket beteende som helst. Och det finns förvisso fall där kopiering är rättfärdigat, men det här är definitivt inget sådant fall och som regel tycker jag som sagt att det är smaklöst att redogöra för sånt i offentliga forum.

Jag använder f ö en hel del CD-skivor för backup och är inte alls förtjust i tanken på att behöva betala för andras kopiering (kassettavgift). Jag tycker att det på det hela taget är rätt absurt.