Nekromanti Jag var först!!!

Insignia

Swashbuckler
Ahem...

Alla har inte läst böckerna. Somliga hade gärna velat få reda på slutet genom att se filmen. Men tack för påminnelsen om att vi som struntade i böckerna inte räknas :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ahem...

"Ja du. Jag säger som Aftonbladet. Böckerna har varit ute sen femtiotalet. :gremtongue: "

Det där var väl ändå ett rätt respektlöst och smått otrevligt svar? Jag är rätt säker på att Insignia inte varit ute sedan 50-talet och att en bok är gammal är väl inget argument för att alla har läst den och kommer ihåg handlingen? Hur väl känner du till Bibeln? Dessutom tar du inga poänger genom att referera till Aftonbladet, blaskigast av blaskor och knappast någon allierad till vare sig rollspelare eller fantasyläsare.

Insignia

Swashbuckler

"Böckerna har varit ute sen femtiotalet."

Och du har läst allt som publicerats före 1960? Grattis. Det är inte alla som har tid med det.

Balderk

Swashbuckler

Ehhh... Vad spelar det för roll om man läst allt före 60-talet eller ej? Efter ett visst tag så är det okej med spoilers. Om jag snackar om en film som varit ute i fem år eller nått, ännu mindre förmodligen, så bryr man sig ju inte om att spoilervarna för den.

Helt enkelt, efter ett visst tag så får man räkna med spoilers.

/Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Helt enkelt, efter ett visst tag så får man räkna med spoilers."

Ohyfsade svar också? I think not.

Insignia

Swashbuckler

"Efter ett visst tag så är det okej med spoilers. Om jag snackar om en film som varit ute i fem år eller nått, ännu mindre förmodligen, så bryr man sig ju inte om att spoilervarna för den."

Varför?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Tja...

"...det, däremot, är väl en sorts grundutbildning här iallafall, åtminstone om man vill diskutera rollspel. :+)"

Tja. Jag har inte heller läst Sagan om konungens återkomst, bara så att du vet. Det är inte någonting exklusivt för Ymir..

/Naug

Foggmock

Myrmidon
Re: Ahem... [Bibelspoilers]

Det där var väl ändå ett rätt respektlöst och smått otrevligt svar?

Njae. Tycker du jag skulle använt en grön smiley istället?

Jag är rätt säker på att Insignia inte varit ute sedan 50-talet och att en bok är gammal är väl inget argument för att alla har läst den och kommer ihåg handlingen?

Nej, men som Balderk sa, efter en viss tid så får man bara räkna med spoilers. Särskilt som Tolkien blivit riktigt stor sen filmerna kom.

Hur väl känner du till Bibeln?

Funny you should ask. Just bibeln skämtade jag och en klasskamrat om när jag skrev mitt svar på Insignias inlägg. Liksom, 'Nej, spoila inte, återuppstod han verkligen? Fan, du sabbade min läsupplevelse!'

Dessutom tar du inga poänger genom att referera till Aftonbladet, blaskigast av blaskor och knappast någon allierad till vare sig rollspelare eller fantasyläsare.

Ja, du undgick som sagt att upptäcka det retsamma och skämtsamma i mitt inlägg. Jag kunde såklart skrivit 'Åh nej berätta inte att Frodo förstör ringen' istället för exakt hur det går till, men jag kunde inte missa chansen att pika Aftonbladets menlösa artikel.

Rosen

Myrmidon
"I am your father"

"Om jag snackar om en film som varit ute i fem år eller nått, ännu mindre förmodligen, så bryr man sig ju inte om att spoilervarna för den."
Varför?

Förmodligen ett antagande i bakhuvudet om att andra har ungefär samma erfarenheter som en själv - jag ramlar själv in i den ibland när jag utgår från att folk är bekanta med spel som varit out of print i 15 år.

Kristoffer Krämer berättade en gång om när han haft en lektion i filmkunskap (eller nåt) för en klass högstadieelever för ett par år sedan. Han tog upp Star Wars som exempel, och började jämföra den gullige lillgrabben Anakin Skywalker i episod 1 med det ondskefulla monstrum Darth Vader sedan är i den ursprungliga trilogin... när han märkte hur tonåringarna framför honom blev mer och mer storögda.
Efter ett par kontrollfrågor insåg han att de inte hade sett episod 4-6 utan bara 'Phantom Menace' och inte hade en aning om vad slags figur Anakin skulle bli längre fram, så det var en rätt bastant spoiler han just hade kastat i knäna på dem.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Njae. Tycker du jag skulle använt en grön smiley istället?"

Nej, jag tycker inte att du skulle ha skrivit inlägget överhuvudtaget.

"Nej, men som Balderk sa, efter en viss tid så får man bara räkna med spoilers. Särskilt som Tolkien blivit riktigt stor sen filmerna kom."

Som du säkert minns så var frågan uppe för inte så längesedan i samband med ett visst högskoleprov.

"Ja, du undgick som sagt att upptäcka det retsamma och skämtsamma i mitt inlägg. Jag kunde såklart skrivit 'Åh nej berätta inte att Frodo förstör ringen' istället för exakt hur det går till, men jag kunde inte missa chansen att pika Aftonbladets menlösa artikel. "

Jag missa uppenbarligen det skämtsamma. Att det var en pikning av Aftonbladet och inte Insignia framgick dåligt trots din smiley.

Foggmock

Myrmidon

Nej, jag tycker inte att du skulle ha skrivit inlägget överhuvudtaget.

Ganska försent. Dessutom tror jag att du tog hårdare på det än vad hon gjorde.

Som du säkert minns så var frågan uppe för inte så längesedan i samband med ett visst högskoleprov.

Förutom att det var Svenska B för gymnasiet och inget annat så minns jag det mycket väl, och jag tyckte inte synd om honom för fem öre ÄVEN om vemdetnuvar som skrev häftet mycket väl kunde valt ett annat stycke att ha med, särskilt som det var samma höst den filmen hade premiär och så.

Jag missa uppenbarligen det skämtsamma. Att det var en pikning av Aftonbladet och inte Insignia framgick dåligt trots din smiley.

Möjligt. 'Jag säger som Aftonbladet: Citat här, smiley här som betyder 'jag skojar/jag retas''. Går säkert att feltolka.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spolier: Se7en

Eller som recensenten/filmvetaren skrev i DN (parafraserat):

"Seven är en bra film, men Brad Pitt spelar över lite när han hittar sin frus huvud i en papplåda i slutet av filmen".

M,

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spolier: Usual Suspects

Eller som min gode vän Henrik (numera Fantomenredaktör) sade om Usual Suspects:

"Skitbra film. Man kunde aldrig ana att krymplingen var skurken... ajdå, du har inte sett den?"

M.

Insignia

Swashbuckler
Re: "I am your father"

Just därför brukar jag låta bli att tala om slutet på berättelser jag inte vet om alla närvarande har läst.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spolier: Sixth Sense

Peter Bergting: "Jaha, du har inte sett Sixth Sense. Det är en jävla bra film. Man kan aldrig ana twisten! Men jag säger inget!"

Magnus: "Vaddå, är Bruce Willis död från början, eller vaddå?"

Peter flackar med blicken: "Öööööhhhh... öööööhh... jag säger ingenting!"

M.

Insignia

Swashbuckler

"Dessutom tror jag att du tog hårdare på det än vad hon gjorde."

Jag tycker också att det var ohyfsat. Nöjd? :gremtongue:

Foggmock

Myrmidon

Ja, och jag ska se över mitt smileybruk. Fast man är ju så illa tvungen att använda de där gröna hemskheterna. :gremmad:

Nu har du iallafall en bra anledning att läsa boken och sen dissa alla ändringar de gör. Bli Tolkientaliban du med! :gremtongue:

Insignia

Swashbuckler

"Ja, och jag ska se över mitt smileybruk. Fast man är ju så illa tvungen att använda de där gröna hemskheterna."

Eller kryssa i "Använd inte graemlins i det här inlägget" :gremwink: <-- see?

"Nu har du iallafall en bra anledning att läsa boken och sen dissa alla ändringar de gör. Bli Tolkientaliban du med!"

Njäe... kanske inte... Fast jag *har* tänkt försöka mig på att läsa böckerna på engelska när jag väl har sett den sista filmen. Har misslyckats med första boken på svenska två gånger, men nu vet jag i alla fall att handlingen *är* intressant (eftersom jag gillar de två filmer jag har sett) :gremwink: