Nekromanti Jag var först!!!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Västtrafik

om du räknar i princip hela västra götaland som göteborgs omnejd så kan jag väl förstå vad du menar
Okej, stor omnejd, då... :gremlaugh:

Faktum är att systemet jag avser hörde till GLAB ursprungligen, så det togs åtminstone fram för "Göteborg med omnejd".

/Mikael

Muggas

Hero
Re: 29 timmars köande...

Det var ett skämt, därav den blinkande smileysen... :gremwink:... see?

Jag tycker bara att det är kul att du lyckades komma först! Credits to you, bro! :gremcool:

Foggmock

Myrmidon
Re: Sagan om Biografträngselns Återkomst

Min farsa tjatar inte på mig om alla missade detaljer i "Sagan om de två tornen" utan är rätt nöjd med filmen trots dess brister i förhållande till boken.

Men din farsa hade tyckt det vart blasfemi att ändra saker i hans favoritverk när den överfördes till filmmediumet. Dessutom behöver man inte vara rabiat anti Peter Jackson bara för att han ändrar saker, även om man är Tolkientaliban. Som jag skrev i mitt Svenska Nationella B (MVG för övrigt :gremgrin:) 'Arwen istället för Glorfindel, visst. Men inga alver i Helms klyfta!'. För mig dödar en sån sak grundläggande värderingar på direkten. I ettan hölls vissa saker borta för att de inte fyllde några berättartekniska funktioner, men i tvåan ÄNDRADE han på saker. Att då dessutom ändra på de domedagsprofetiska alverna som gör sig redo att lämna Midgård är bara fel.

Det är längst ner bara en fråga om smak, och extremistnördarnas smak råkar vara som sådan att det ska vara tr00. Min personliga är att man inte ska ÄNDRA, men gärna får utelämna saker. Vad anbelangar Star Wars så har ju Lucas bitit sig själv i foten. Och nej, det är inte för att jag är Star Warsnörd som jag inte är så förtjust i de nya filmerna. De har inga kvalitéer utanför att de är just Star Wars IMHO. Visst, de har sina ljusa stunder men inte mer.

Foggmock - som fick klara sig en hel kväll igår utan internet. Att jag ens överlevde. Tur det fanns snygga brudar i filmen på trean att dreggla över :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Re: Jag var ännu förstare än alla som var först

Sadan loggar jag in på www.rollspel.nu och berättar allt om handlingen

Åh nej! Säg för guds skull inget om hur det går på Mt. Doom! Jag vill inte veta att Gollum tuggar av Frodos finger och sen snubblar ner i eldhavet! Snälla avslöja inte att Faramir får Eowyn eller att Aragorn och Arwen lever lyckliga en stund!

Aaaaaah det skulle förstöra hela min upplevelse!

Foggmock - ironisk så det sprutar om det

Troberg

Sinister eater

Min personliga är att man inte ska ÄNDRA, men gärna får utelämna saker.
Håller med. Man kan ta bort (eller brodera ut), men att ändra är fult. Det är speciellt fult när det egentligen inte tillför något, vilket man kan se lysande exempel på i tex Riverworld:

- I boken heter flodbåten 'Not for hire', i filmen heter den 'Go for broke'.
- I boken är storskurken King John Lackland, i filmen är det Nero.
- I boken hade esperanto blivit världsspråk, i filmen var det amerikanska.
- I boken återuppstod alla samtidigt, i filmen skedde det under en period på många år.
- I boken hade alla nyuppståndna inget hår, i filmen hade de.
- I boken vaknade de nyuppståndna på stranden, i filmen höll de på att drunkna i floden.

Allt det här är sådana detaljer som man petat i för petandets egen skull, inte för att ändringen påverkar något viktigt i filmen. Fy på er, SciFi Channel!

chrull

Stockholm Kartell
Premiärpublik och biovett.

Jag är kluven till att se filmen på premiärvisningen. Jag har sett de två andra så, utan att köa särskilt mycket (köade i 2 timmar för första filmen, inget för andra och inget för den här) men jag vet inte.
Jag tycker om att gå på bio på natten för att det blir mer av en grej då. Jag är van med lite slumpvist biotittande när man råkar passera en biograf sådär (ooh, de visar den hääär filmen...) och då är det roligt att ibland göra biobesöket till nått extra.

Samtidigt så undviker jag gärna folk i illaluktande lajvkläder, svärd och skrikande idioter.
Men framförallt så vill jag slippa den tjej från Tolkiensällskapet som båda visningarna tidigare presenterat filmen för oss. Kom igen. vi är där mitt i natten på en vardag. vi VET att tolkien skrev boken. Dessutom vill vi inte behöva sitta och vänta på att du dyker upp innan filmen ska börja (20 mins förseningar båda gångerna) och dessutom kan hon fan inte bete sig som folk.

Något av det värsta jag vet är folk med alvöron som försöker bete sig alviskt. jag blir bara upprörd. VARFÖR?
...
...
...

DET ÄR SÅDANA SOM DU SOM GER ROLLSPELARE DÅLIGT RYKTE.

*pust*

anyways så vet jag trots allt några filmer jag skulle kunna tänka mig att köa för. Men inte som de med den här filmen kommer gå 32480981209384 gånger till i stan. Och inte när de håller samma medemåttiga kvalitét som de här filmerna faktiskt gör...

chrull

Rosen

Myrmidon

Tänk dig skadeglädjen i att komma ut från biografen och se kön för nästa föreställning, och vråla "Frodo snubblar och trillar ner i vulkanen!" eller annan lämplig spoiler.

Brr. Det finns liknande historier från 80-talets gryning, om jänkare som kommit ut från Empire Strikes Back och glatt berättat "It was great, Darth Vader is Luke's father!" för alla som inte sett filmen.

--
Åke

Ymir

Liten kantbaron
Tack för upplysningen

Åh nej! Säg för guds skull inget om hur det går på Mt. Doom! Jag vill inte veta att Gollum tuggar av Frodos finger och sen snubblar ner i eldhavet! Snälla avslöja inte att Faramir får Eowyn eller att Aragorn och Arwen lever lyckliga en stund!
Tja...då vet jag det. Tack, antar jag.

- Ymir, som aldrig läst Sagan om konungens återkomst

Muggas

Hero
Re: Sagan om Biografträngselns Återkomst [OT]

Jag tror att man nog ska ha en mycket snabb flyktbil till hands om man ska försöka sig på ngt sånt. Omfattande plastikkirurgi och identitetsbyte är nog inte heller fel. Scener från filmen 28 days later dyker upp i huvudet när jag läser ditt inlägg...

Johan K

Gammal & dryg
FUSK !!

Jag var ännu förstare än alla som var först, vadan denna titel?
Jo, jag köpte min biljett 3 dagar innan biljettsläppet, tänker dessutom se filmen en dag innan premiären + får gratis popcorn!
Jag jobbar ju som maskinist! Jag och en till sticker ner på dan innan premiären och ser igenom den för skojs skull + leta efter skador. Sadan loggar jag in på www.rollspel.nu och berättar allt om handlingen och alla specialeffekter MUHAHAHAHA.
Naeee, det är är ju fusk ju !!! :gremelak:
Vill ju åxå se den så tidigt ju !! :gremsmirk:

Netfeed

Swashbuckler
snälla nån

varför måste det vara kotym att ha läst tolkien bara för att kalla sig fantasy nörd, elitist eller vad fan ni nu vill kalla er?

(tolkien imo)
* tolkien är inte bra
* tolkien var inte först(om nu någon anser det)
* tolkien var rasist
* tolkien hade en skev kvinnosyn
* skrev om en lång jävla resa
* äter små barn

jaja allt kanske inte stämmer men det är så trötsamt att man bara för att man tycker att fantasy är en av de bäste genrena inom bokvärlden så måste man tycka att tolkien är den enda okrönt konunge, wtf, det finns ju fan många som är bättre, GRR Martin, Tad Williams osv. sedan finns det ju en mängd gryma kvinliga författare med inom fantsygrenen av den fantastiksa litteraturen

så snälla, man måste läsa tolkien det är inte kotym, det är samma sak som att det inte är kotym att man måste vara rollspelare för att vara på ett rollspelsforum

//Netfeed, som känner sig lite trött

Morgoth

Swashbuckler
Tja...

det är samma sak som att det inte är kotym att man måste vara rollspelare för att vara på ett rollspelsforum

...det, däremot, är väl en sorts grundutbildning här iallafall, åtminstone om man vill diskutera rollspel. :+)

Förövrigt håller jag med dig om Tolkien förutom på tre punkter, varav enbart en jag tänker bry mig om att kommentera.

* tolkien hade en skev kvinnosyn

Var det inte snarare så att han var asexuell? Det tycks mig snarare som en ganska sund kvinnosyn... ;+)

Ymir

Liten kantbaron
Tja...

Tja....ska vi se vem som kan sin Silmarillion bäst, då?

elit är inte Tolkien, för övrigt. Men visst, när det gäller att skapa en genuin fantasyvärld tror jag det dröjer innan någon klår honom. Jag tänker iaf försöka :)

- Ymir, har läst allt Tolkien skrivit utom 'Sagan om konungens återkomst', eftersom 'Sagan om de två tornen' var så pass tråkig.

Krille

Super Moderator
Re: Tja...

"Var det inte snarare så att han var asexuell? Det tycks mig snarare som en ganska sund kvinnosyn..."

Den "skeva kvinnosynen" är den fram till rätt nyligen (och fortfarande) vanligt förekommande åsikten att kvinnor inte ska ut och kriga, utan stanna hemma och sköta om hem och familj. När Härskarringen skrevs så var det tvärtom en skev kvinnosyn att kvinnor skulle ge sig ut i karriären och skaffa sig ett eget liv.

Och ibland så känns det som att det faktiskt finns en poäng med den "skeva kvinnosynen". Jag har en känsla av att vi skulle ha bra mycket mindre ungdomsbrottslighet och därmed i förlängningen vuxenbrottslighet om någon (inte nödvändigtvis kvinnan, dock) faktiskt stannade hemma och uppfostrade barnen, istället för att korvstoppa dem i ett kommunalt dagis.

Troberg

Sinister eater

Den "skeva kvinnosynen" är den fram till rätt nyligen (och fortfarande) vanligt förekommande åsikten att kvinnor inte ska ut och kriga, utan stanna hemma och sköta om hem och familj. När Härskarringen skrevs så var det tvärtom en skev kvinnosyn att kvinnor skulle ge sig ut i karriären och skaffa sig ett eget liv.
Japp, man måste se den i ljuset av sin tid.

En intressant fråga som poppar upp i sammanhanget är om man bör "nutidsanpassa" den när man filmar den? Helgerån eller välgärning?

Jag har en känsla av att vi skulle ha bra mycket mindre ungdomsbrottslighet och därmed i förlängningen vuxenbrottslighet om någon (inte nödvändigtvis kvinnan, dock) faktiskt stannade hemma och uppfostrade barnen, istället för att korvstoppa dem i ett kommunalt dagis.
Jo, det är därför vi har TV!

Foggmock

Myrmidon

En intressant fråga som poppar upp i sammanhanget är om man bör "nutidsanpassa" den när man filmar den?

Aldrig! För det första är det pseudomedeltid. På medeltiden HADE man den här kvinnosynen. För det andra är det fantasy. I fantasy får man hitta på vad man vill.

Rosen

Myrmidon

"det är samma sak som att det inte är kotym att man måste vara rollspelare för att vara på ett rollspelsforum"
...det, däremot, är väl en sorts grundutbildning här iallafall, åtminstone om man vill diskutera rollspel. :+)

Åtminstone om man har tänkt sig att vara elitist här. (-:

(Det finns iofs en person på forumen som brukade föra resonemang av typen
- Spel X är banbrytande, för det innehåller xxx!
- Men det välkända spel Y har ju haft samma sak i nästan 20 år?
- Det har jag inte läst.
...fast han verkar ha lugnat sig med sånt på senare år.)

"* tolkien hade en skev kvinnosyn"
Var det inte snarare så att han var asexuell?

Han hade nog en tämligen normal kvinnosyn för en engelsman född 1892...

--
Åke