Nekromanti Jag vill alltså att många ska dö plågsamt.

smaffy

Hero
titeln var tagen från ett tidigare inlägg som handlade om nån necrofil som massmördade ihjäl ett par människor på en taverna.

jag tycker att eons magisystem är det bästa jag nånsin har hittat, i alla andra rollspel så består mellan 90 till 100 procent av alla besvärjelser av elaka saker. det gör de turligtvis inte i eon!

men.. varför är det så att det automatiskt måste vara så att alla när de ska göra någon ny besvärjelse ska ta och göra en ond-bråd-död-besvärjelse? kan de inte göra så att alla blommorna växer extra snabbt? att alla blir snälla och glada? etc.?

en riktigt bra magiker stilar juh sig inte med att han kan göra eldbollar. han stilar sig genom att formalisera ihop besvärjelser som går runt magiska regler och som framstår som rena mästerverken för en lite mindre kunnig magiker! vem som hellst (nästan) kan juh lägga ett eldklot, det är juh inte svårt. men att bryta mot regler är desto svårare..

dessutom.. som jag redan tidigare har skrivit så motsätter jag mig starkt att magin är kvantiserad! det skulle vara mycket tuffare och bättre om magin var analog. som det är nu är den minsta magikvantan filamentet. och ett filament är juh otroligt klumpigt! om det däremot fanns mycket mindre magielement man kunde använda sig av så skulle det gynna de snälla och kreativa magikerna som inte bara vill ha ihjäl människor så långsamt som möjligt! varför? därför, att det är svårt att lägga ta-ihjäl-människor-besvärjelser och antagligen lite lättare att lägga en gödnings-besvärjelse (koprotropi?) än ett eldhav..? dessutom, om det inte bara var ett fåtal magiker så skulle priset på deras tjänster sjunka och därmed bidraga till en maktdesentralisering i magivärlden! (makthavare vill stärka och försvara sin positon. därför anställer de magiker som kan lägga eldklot. eftersom det är lika enkelt att lägga eldklot som det är att få sin äggplanta att växa till sig lite gynnar det ond-bråd-död-magin. skulle däremot magin vara uppdelad i mycket mindre kvana så skulle man få en stor grupp med halvkassa magiker som kunde utveckla snälla besvärjelser. minimagi typ)

vad menar jag igentligen med dethär inlägget? jo -- jag vill inte att ni bara ska göra onda besvärjelser som torterar ihjäl människor. kan ni inte göra lite snälla besvärjelser? snälla..

fram med lite anarkistmagiker!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Vindhand

Myrmidon
i alla andra rollspel så består mellan 90 till 100 procent av alla besvärjelser av elaka saker.

Detta är absolut inte menat som kritik mot Eon men jag är litet tveksam till sanningshalten i det där. Jag har hittils inte sett ett enda spel där krigsbesvärjelser mm tar upp ens i närheten av 90-100%. T.o.m. D&D3 som borde vara bland de värre på området har stora mängder av besvärjelser utan krigisk användning.

varför är det så att det automatiskt måste vara så att alla när de ska göra någon ny besvärjelse ska ta och göra en ond-bråd-död-besvärjelse? kan de inte göra så att alla blommorna växer extra snabbt? att alla blir snälla och glada? etc.?

Jag gissar att det är en reflektion av att man oftare behöver slåss mot folk än hjälpa deras petunior mot frosten.

vad menar jag igentligen med dethär inlägget? jo -- jag vill inte att ni bara ska göra onda besvärjelser som torterar ihjäl människor. kan ni inte göra lite snälla besvärjelser? snälla..

Du borde titta på S John Ross' lösning av <a href="http://www.io.com/~sjohn/hedge.htm">hedge magic</a> (lågnivå bondemagi typ.) för GURPS. I princip går det ut på att en byhäxa eller motsvarande kan använda sina magiska kunskaper och sin intuitiva förståelse av naturen för att förstärka/förbättra vanlig färdighetsanvändning.
En vanlig bonde täcker grönsakslandet med gödsel (eller vad man nu gör) för att få kraftigare pumpor. Byhäxan däremot använder gödsel blandat med en viss sorts ört och sjunger dessutom en liten sång hon lärde sig från sin mormor (eller vad som känns effektfullt) för att få riktigt enorma och jättesaftiga pumpor.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-05-14 02:03.</EM></FONT></P>

Jag har hittils inte sett ett enda spel där krigsbesvärjelser mm tar upp ens i närheten av 90-100%

Då har du inte spelat chronopia... Fast du har rätt, de flesta rollspel har bara 70% attack/försvarsbesvärjelser.

Jag gissar att det är en reflektion av att man oftare behöver slåss mot folk än hjälpa deras petunior mot frosten.

Bara om man är ond-bråd-dödsbesvärjare...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Vindhand

Myrmidon
Bara om man är ond-bråd-dödsbesvärjare...

Verkligen? Jaja, det är väl olika spelstil gissar jag. Hur gör ni för att bygga äventyr efter äventyr runt petunieodling? Blir det inte litet långtråkigt?

smaffy

Hero
stora petunior är bättre än eldbollar.

hur tänker du när du gör dina äventyr i världar där det bara går ut på att slå ihjäl folk? mina koboldscanners börjar juh nästan få vittring.. skärp dig!
jag vet inte hur det är med dig, men jag har tröttnat på att springa runt med ett rostigt svärd å slå ihjäl demoner. det är mycket roligare att skapa personligheter åt sina rollpersoner. personlighet och atmosfär skapar man genom att komma på tuffa saker, exempelvis magikern i "resan till plutonia" (min favoritfilm idag). han använder sin magi till matnyttiga saker, som att trolla fram rosor och duvor. dessutom bor han i världens tuffaste hus.. det kanske var ett dåligt exempel, ta gandalf i stället.

hursomhellst, det är helt klart mycket roligare att få fram en skojig personlighet till sin magiker, kanske genom att han bor i ett stort hus fullt med underligt stora växter (som han har gött med sina besvärjelser) samt en mörk liten vrå i mörkt trä där han sitter och skriver på underliga böcker.. och då INTE onda böcker utan bara.. eller så kanske magikern alls spenderar nån tid i labbet/studierummet.. han kanske går omkring och njuter av sitt eviga liv.. (dvs. luktar på blommor och lägger fina ljusspelsbesvärjelser för sitt eget höga nöjes skull)

näe. jag är nog lite för trött för att det ska vara hälsosamt idag.. och du (vindhand) har defenitivt fel..

Vindhand

Myrmidon
Re: stora petunior är bättre än eldbollar.

hur tänker du när du gör dina äventyr i världar där det bara går ut på att slå ihjäl folk? mina koboldscanners börjar juh nästan få vittring.. skärp dig!

Eh? Har jag sagt det? Jag tyckte bara att det generellt sett är vanligare att det blir slagsmål i rollspel än att det blir petunieodling. Det innebär ju inte att slagsmål är det enda viktiga eller något annat dumt.

Petunieodling är ju ett rätt specifikt område och våld är rätt generellt så det är ju inte så konstigt att det ena är vanligare än det andra.

jag vet inte hur det är med dig, men jag har tröttnat på att springa runt med ett rostigt svärd å slå ihjäl demoner. det är mycket roligare att skapa personligheter åt sina rollpersoner. personlighet och atmosfär skapar man genom att komma på tuffa saker, exempelvis magikern i "resan till plutonia" (min favoritfilm idag). han använder sin magi till matnyttiga saker, som att trolla fram rosor och duvor. dessutom bor han i världens tuffaste hus.. det kanske var ett dåligt exempel, ta gandalf i stället.

Ja, låt oss ta Gandalf som exempel. Han slåss vid flera tillfällen utan att detta gör honom personlighetslös, ointressant eller en "ond-bråd-död-magiker". Denna kombination är möjlig även för rollpersoner. Det är inte ett svart/vitt val mellan "aldrig slagsmål" och "alltid slagsmål". Det borde ju vara rätt uppenbart att det finns många intressanta mellanvägar...

det är helt klart mycket roligare att få fram en skojig personlighet till sin magiker

Jag ser inte vari motsatsförhållandet ligger. Är det _svårare_ att göra en personlighet till någon som ibland tar till våld? Får man _mer_ personlighet av att inte kunna slåss? Nej, knappast. Det är orelaterade storheter.

näe. jag är nog lite för trött för att det ska vara hälsosamt idag.. och du (vindhand) har defenitivt fel..

Jag kan hålla med om att de åsikter du tillskriver mig är felaktiga och rätt knäppa... men det kan inte jag rå för eftersom de inte precis är mitt påhitt /images/icons/smile.gif

Johan K

Gammal & dryg
All sorts magi !

Jag håller helt med dig !
Det är ju bara en del att ha-ihjäl-så-många-männsikor-med-1-filamet-besvärjlser.... En magiker är för mig en som kan dels, detta då, men åxå en hel del annat t. ex läkemagi, matmagi... och en hel del annat. Han är åxå en såndär person somn kommer med diverse visdomsord.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

smaffy

Hero
petunia vs eldboll

din skurk!
du kommer juh med massor av logiska missar och kallar dem för argument! de är helt upp åt väggarna vridna. lyssna (läs: läs) bara på dethär..

"Verkligen? Jaja, det är väl olika spelstil gissar jag. Hur gör ni för att bygga äventyr efter äventyr runt petunieodling? Blirdet inte litet långtråkigt?" - och det skulle inte vara svårt att bygga ett äventyr runt en eldboll? tjoo.. dendu! där blev du allt neutraliserad.. =oP

"Jag gissar att det är en reflektion av att man oftare behöver slåss mot folk än hjälpa deras petunior mot frosten." tjodu, hur många gånger har du nånsin slagits på liv och död med någon annan i verkligheten? en vanlig magiker håller inte på så mycket med att ha ihjäl folk. de sitter typetle i nått magitorn och kommer på tuffa besvärjelser så att de kan odla mer petunior. en sak de inte gör är i alla fall att de aktivt framforskar mördarbesvärjelser. det är inte normalt. se magikerna som ingengörer, en ingengör håller inte på så mycket med vapen (de gjorde det förut.. men inte lika mycket nu. och.. det är juh bara en liknelse), de pysslar massor med att hitta på hur kugghjul ska sitta i små maskiner för att det ska funka så effektivt som möjligt. ytterst få arbetar med att ta fram så effektiva gevärsmojar som möjligt. ungefär så många procent av alla ingengörer som arbetar med vapen borde i procent borde det vara besvärjelser som var krigiska.. eller hur?

och sen.. varför måste RPna vara så jävla taskiga? bara ett psykfall hade suttit hela dagarna och tänkt ut hur man har ihjäl folk med sin magi på ett så plågsamt vis som möjligt.

dessutom kan man visst spela lite snällare äventyr. man måste inte ut på skurkslakt varje dag.. faktiskt inte. det låter på dig som om du tycker det.. (tja.. det kan väll vara kul ibland.. men kom igen!)

näe. nu tycker jag att du ber om förlåtelse för att du påstår att jag har fel. jag har aldrig fel.. sådetså.
förresten.. på tal om att vara psyko: är det någon som vet varför microsoft skickade med bilder (som man ska ha som bakgrund) på vietnamkriget med massa bortsprängda huven och napalmbrända barn tillsammans med windows2000? jag har inte laddat ner dem i alla fall.. och det är rätt bra bildkvalite på dem.. varför? varför? man kan juh tydligt se en övervåldsam trend gå genom vårt samhälle.. det kan juh knappast vara bra? eller..?

Krille

Super Moderator
Petunieäventyr

"Hur gör ni för att bygga äventyr efter äventyr runt petunieodling? Blir det inte litet långtråkigt?"

I den stora staden Calnia har det utlysts en tävling inför Konungens födelsedag, nämligen att skapa ett massivt blomsterarrangemang. Vinnaren får en plats vid högbordet på banketten, och alla är välkomna att delta.

Nu har en rollpersons far fått för sig att ställa upp, eftersom han är djupt skuldsatt. Han räknar kallt med att om han hamnar vid högbordet så kommer han att få såpass god PR att han kan undvika att betala tillbaka lånet ett tag, eller i alla fall få ett annat lån som kan täcka det första, och på så sätt klara sig undan tills han har lyckats ta sig upp ur svackan. Problemet är att han har ett antal konkurrenter som gärna ser att pappan går i konkurs, så att de kan lägga beslag på alla hans tillgångar som ligger i panten.

Så... dags att odla petunior för fulla muggar och leta upp personer och resurser för att bygga Calnias vackraste blomsterarrangemang, samt skydda det från sabotage och rätta till de sabotage som uppstår.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: petunia vs eldboll

och det skulle inte vara svårt att bygga ett äventyr runt en eldboll? tjoo.. dendu! där blev du allt neutraliserad.. =oP

Mjo, runt en eldboll kan det vara svårt att bygga. Däremot är det relativt lätt (trivialt t.o.m) att bygga ett äventyr med hjälp av våld. Som bevis kan man betrakta hela mängden av publicerade äventyr till alla rollspel någonsin. Jag vågar påstå att det är vanligare med historier som innehåller någon form av våld än historier som innehåller petunieskötsel. Detta, tror jag, beror på att det tidigare är lättare att bygga äventyr runt alternativt mera intressant för publiken.

tjodu, hur många gånger har du nånsin slagits på liv och död med någon annan i verkligheten?

Vad har verkligheten med detta att göra? För övrigt så har jag nog odlat ungefär lika många petunior som jag har dödat folk (d.v.s. inga).

en vanlig magiker håller inte på så mycket med att ha ihjäl folk.
...

Uppenbarligen känner du fler magiker än jag gör. /images/icons/smile.gif

och sen.. varför måste RPna vara så jävla taskiga? bara ett psykfall hade suttit hela dagarna och tänkt ut hur man har ihjäl folk med sin magi på ett så plågsamt vis som möjligt.

Ja, det förståss. Det är bara knäppgökar som hittar på vapen. Djävla Leonardo da Vinci, varför låste ingen in honom?

dessutom kan man visst spela lite snällare äventyr. man måste inte ut på skurkslakt varje dag.. faktiskt inte. det låter på dig som om du tycker det..

I så fall låter det fel... Jag säger inte att alla äventyr måste innehålla våld eller att alla karaktärer måste kunna slåss. Däremot är jag fräck nog att hävda att ett äventyr _kan_ innehålla våld utan att vara ett meningslöst demonslaktaräventyr och att en karaktär _kan_ ha krigiska talanger utan att vara en personlighetslös kobold. (precis som att ett äventyr _kan_ vara kul helt utan våld och en karaktär _kan_ vara intressant helt utan våldstalanger)

jag har aldrig fel..

det är ju praktiskt... :)

Roblin

Warrior
varför är det så att det automatiskt måste vara så att alla när de ska göra någon ny besvärjelse ska ta och göra en ond-bråd-död-besvärjelse? kan de inte göra så att alla blommorna växer extra snabbt? att alla blir snälla och glada? etc.?

Finns redan, det är en ritual. Den kallas "röka holk".

-roblin-

LeJonklev

Swordsman
eldboll?

Faktum är ju att du bygger de flesta äventyr RUNT en eldboll. Mundana cirkulerar väl runt en stjärna(=eldboll)
/images/icons/smile.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Onda och goda besvärjelser...

Beror väl på om man är en ond eller en god besvärjare.

Nog har jag en och annan snäll magiker också. En alv som älskar ljus och en människa som försöker vara bäst på allt /images/icons/smile.gif (runt FC 10-12 i de flesta magifärdigheterna).
Prylen är den att... det är inge kul att vara god hela tiden.

Varför skulle en nekromantiker (INTE NEKROFIL!!!) vilja få blommorna att växa snabbt? Eller hela någon? Eller göda höns?
Detta innebär inte att karaktären är koboldisk, för att han vill ha ihjäl folk. Nejrå, han har bara 2 av 8 besvärjelser ungefär som kan åsamka någon skada. Det innebär kort och gott att han är ond som fan /images/icons/smile.gif.

Men lite mer praktisk magi (praktiska effekter alltså) hade faktiskt inte skadat. Typ 'städa rum', 'frammana tofflorna', 'stoppa regn'... sånt som underlättar vanliga tråkiga sysslor och har lite mer normala användningsområden än 'döda', 'trauma' och 'teleportera'.
Men men...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"det är inte normalt"

Precis.

"bara ett psykfall hade suttit hela dagarna och tänkt ut hur man har ihjäl folk med sin magi på ett så plågsamt vis som möjligt"

Rätt igen. Du vinner en volvo.

Har du jättemycket emot att skicka de där bilderna till mig smaffy? /images/icons/smile.gif Det låter intressant... min mailadress är: plutonium@thunderdome.zzn.com. Hade blivit jätteglad och tacksam om du ides ta dig tiden att göra det. Tack på förhand. (jag skämtar inte)

/images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Evil Peter

Hero

du kommer juh med massor av logiska missar och kallar dem för argument!

Kasta inte sten i glashus...

tjodu, hur många gånger har du nånsin slagits på liv och död med någon annan i verkligheten? en vanlig magiker håller inte på så mycket med att ha ihjäl folk. de sitter typetle i nått magitorn och kommer på tuffa besvärjelser så att de kan odla mer petunior. en sak de inte gör är i alla fall att de aktivt framforskar mördarbesvärjelser. det är inte normalt

Hur kan du ens komma på tanken att jämföra magiker med verkligheten? Dessutom är det inte konstigt att det framforskas attackbesvärjelser. Magi ger makt, makt korrumperar och våld är ett sätt att få mer makt. Det är väl inte så svårt att lista ut? Försvar kan vara en annan anledning. Inte normalt? Hur normalt är det att vara magiker tycker du?

Var har du fått idén att alla besvärjelser är så plågsamma som möjligt ifrån? Magikern vill kanske bara kunna skydda sig och eftersom han troligen inte är någon svärdsvirtuos sköter han det med magi istället. Hur många människor idag har inte vapen i det syftet?

Slutligen är Eon ett FANTASY-rollspel. Man kan spela hur man vill och de flesta litterära fantasyverk har en hel del våld i sig vilket medför att rollspelen tar efter det. Vill man spela en helt vanlig person gör man det eller går ut på stan och gör det IRL och vill man spela en hjälte eller något liknande gör man det.

C

Nightowl

Champion
Onkel Ugglas Boktips till Rollspelare

Läs "Den svarta tulpanen" av Alexandre Dumas. Höggradigt hyperhäftig äventyrsbok - som handlar om tulpanodling.

Säkert.

Onkel Uggla

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

G

Guest

Guest

Magikern vill kanske bara kunna skydda sig och eftersom han troligen inte är någon svärdsvirtuos sköter han det med magi istället. Hur många människor idag har inte vapen i det syftet?

Ta USA som exempel där en hel del folk har pistoler, revolvrar och gevär i sina hus för att "försvara" sig själva. Hur många gånger tror du inte att dom kommer att användas i ett motsatt syfte?
Visst är det en del som inte kommer att användas i det syftet, men en hel del av sådana vapen som har köpts som "försvar" har blivit använda på ett "Offensivt" sätt.

Min prins kunde inte en enda attackbesvärjelse och kunde bara skada en person med sin stellar som han bara använde till spådomar. Skada och skada, ge smärta och utmattning. Han var lika bra som resten av gruppens medlemmar, och drog sitt strå till stacken. Bara för att det är bra att vara attckbesvärjare under äventyren betyder det inte att man är attackbesvärjare. Hur ofta slåss en magiker? Han sitter i ett studierum hela dagarna och förväntar sig inte några anfall från någon. Då kan du ju undra vad som är bäst, en petuniabesvärjare eller döda-allt-innom-en-mils-omkrets-besvärjelse för att döda mygg?

"I begynnelsen skapade människan Gud"