Nekromanti Jag vill alltså att många ska dö plågsamt.

Gandalfinfo...

Gandalf använde sina besvärjelser 3-5 ggr under hela sagan om ringenserien.. och det var egentligen inte så himla avancerade eller ond-bråd-död besvärjelser inte..!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Re: eldboll?

Och petunior finns runt om i världen, mycket närmare än en eldboll. dessutom har du inga bevis för att mundana verkligen snurrar runt någonting, fråga en jargpräst vetja.

Re: petunia vs eldboll

Har du, mäster chadrovan, tränat stridskonster och vapenträning? Ifall någon skulle anfalla? Jag har det då inte. Och jag skulle verkligen inte spendera ett kvartal på att skapa en dödsbesvärjelse, jag skulle (om jag trodde någon ville skada mig) köpa en argsint hund. Eller ett armborst. Tar inte särskilt lång tid om man tänker på alternativet...

Klart man ska jämföra EON med verkligheten. Ska det inte vara ett verklighetstroget rollspel? Varför skulle människorna i EON vara dummare eller tänka på ett annat sätt än vi på jorden?

Re: Onda och goda besvärjelser...

Som sagt, ett psykfall. Men en vanlig magiker som har heder 14+ och aggression 7 bör inte kunna särskilt många, kanske inga, attackbesvärjelser. Dessa är ju som sagt "onda" eller aggressiva individer som är värre än en rovriddare när det gäller stygghet. Men det finns nog massor av RP-magiker som bara har effektiva stridsbesvärjelser med helgongloria runt huvudet. Inte särskilt många personer har tänkt på det. Hur många magikerhus lär ex, ut eld-och-förstörelse besvärjelser? Men ex, ljus, värma och dyl, visst.

Vindhand

Myrmidon
Re: Gandalfinfo...

Gandalf använde sina besvärjelser 3-5 ggr under hela sagan om ringenserien.. och det var egentligen inte så himla avancerade eller ond-bråd-död besvärjelser inte..!

Han slåss med svärd en del också, inte att förglömma. Om man betraktar de besvärjelser han använder så finns det en hel del offensivt där. Han slänger blixtar på vättar och nazgûler, han slänger magisk eld på en massa vargar (vid flera tillfällen), dränker hästar, slåss mot balroger o.s.v.

Vindhand

Myrmidon

Har du, mäster chadrovan, tränat stridskonster och vapenträning? Ifall någon skulle anfalla? Jag har det då inte. Och jag skulle verkligen inte spendera ett kvartal på att skapa en dödsbesvärjelse, jag skulle (om jag trodde någon ville skada mig) köpa en argsint hund. Eller ett armborst. Tar inte särskilt lång tid om man tänker på alternativet...

Om man bortser från det faktum att det tar mer än ett halvår att träna en hund eller (sannolikt) uppfinna ett armborst. Dessutom behöver ju inte allt vara så ruskigt personligt. En magiker som uppfinner en ny användbar besvärjelse, oavsett om det är ett offensivt vapen eller ett motmedel mot mögel, lär ju kunna dra nytta på det på andra sätt än enbart genom det direkta användadet av besvärjelsen. Han får anseende, berömmelse, makt, pengar, arbete m.m.

Evil Peter

Hero

Ja, jag har tränat kampsport. Målet med det var dock inte självförsvar utan enbart en krävande och rolig träning. De flesta magiker skapar inte sina besvärjelser utan lär sig besvärjelser som andra magiker skapat. Det tar en vecka att lära sig en effekt eller några veckor för en besvärjelse vilket förmodligen är kortare än att lära sig skjuta med armborst. Dessutom är nog resultatet av en offensiv besvärjelse mycket mer skrämmande för en grupp anfallare än vad en hund eller ett armborst är.

Klart man ska jämföra EON med verkligheten. Ska det inte vara ett verklighetstroget rollspel? Varför skulle människorna i EON vara dummare eller tänka på ett annat sätt än vi på jorden?

Eon är nog tänkt att vara verklighetstroget regelmässigt men eftersom det är en fantasyvärld går inte Mundana att helt jämföras med vår värld. Jag kan lika gärna ställa frågan varför människorna i Eon skulle tänka som vi? Du kan ju inte jämföra vär värld nu och Mundana eftersom de världarna befinner sig på totalt olika nivåer i utveckligen.

C

Man köper föremålet i fråga. Inte avla fram djuret. Inte tälja fram vapen.

För att svara Chadvoran i samma inlägg, med ett armborst träffar man om fienden står nära. Magikern ska inte sitta på ett hustak och sikta på en ridande riddare.

Vindhand

Myrmidon

Man köper föremålet i fråga. Inte avla fram djuret. Inte tälja fram vapen.

...och man lär sig besvärjelsen. Man behöver inte heller där börja från noll.

Roblin

Warrior
Armbors å Jycke[ was. petunia vs eldboll]

För att svara Chadvoran i samma inlägg, med ett armborst träffar man om fienden står nära. Magikern ska inte sitta på ett hustak och sikta på en ridande riddare.

Eftersom?

Varför i hela världen skulle inte det fungera?

-roblin-