Nekromanti Jag vill buckla swashar!

Storuggla

Champion
Med andra ord, jag vill ha folk i stora eller trekantiga hattar som spöar kardinalens män med ena handed upptagen av ett vinglas eller folk med pudrade peruker och sidennäsdukar.
Men, men, men... spel.
Helt enkelt vill jag ha regler som uppmuntar till ljuskronesvingande och matiné-action (trots detta kommer troberg bergis försöka säga att jag ska köpa GURPS Swashbucklers vilket är sorgligt ur tryck) och ska äga rum under 16-1700talet någon gång. Jag sitter och trycker på En Gardé!, men det måste väl finnas något annat spel där ute?
Så tipsa mig om vilket spel jag ska köpa nu, kom igen, ni vet att ni vill!

Storuggla, redo med plånboken

Krille

Super Moderator
Re: Swashbuckling Adventures är

"7th seas värld med D20 regler. Hur mycket mer matiné-action kan det egentligen bli?"

...man skulle ju kunna använda ett bättre regelsystem med mer swashing i och med mindre bucklor? :gremwink:

kefka

Hero

7th sea med orginalregler då?

Krille

Super Moderator

"7th sea med orginalregler då?"

Har jag inte provat. Jag såg ingen större mening med att leta upp det - Gondica finns ju, på svenska och med beprövade swashbuckling-befrämjande regler (dvs något som är väldigt likt d6-systemet). Det kändes onödigt att byta ut något fungerande mot en likvärdig produkt på utrikiska (och utan mekanurger), och sedan kändes det än mer onödigt att byta ut något fungerande mot en sämre produkt på utrikiska (fortfarande utan mekanurger).

anth

Vetefan
Alderac: Swashbuckling Adventures

Alderac: Swashbuckling Adventures

citat från SF-bokhandeln:
"En lyckad D20-variant av musketörs- och piratspelet 7th Sea. Tänk dig en värld som liknar vår egen på sent 1600-tal. Lägg till fungerande magi, försvunna civilisationer, ädla pirater och vackra adelsdamer. Förvrid allt lite så att det blir mer spännande, och skapa sedan en fascinerande alternativ värld fylld med dolska pirater, modiga svärdsmästare, undersköna magikunniga kvinnor, listiga spioner och skrävlande musketörer. Då har du kampanjvärlden Théah i ett nötskal."

Jag har ingen aning om världen är bra, fråga "the fanboy".

Storuggla

Champion
Re: Alderac: Swashbuckling Adventures

"Jag har ingen aning om världen är bra, fråga "the fanboy""

Tja, vad jag minns från 7th Sea så är den världen inte mycket att hänga i julgranen. Klassisk "Varje land har en egen kultur som stannar vid gränsen och arketyper något grundare än Hjälmaren"-värld. Tyvärr.

Storuggla, letar vidare

chrull

Stockholm Kartell

jo ja. lite så är det. men likheterna med vårt egna europa är så löjligt stora att det antagligen inte är något problem att ändra lite. Om du vill kan du få låna det av mig. Så kan du kolla närmare själv utan att spendera dina slantar...

Feliath

Swashbuckler
Det här är förstås helt fel sak att säga, men...

...Castle Falkensteins regler med utbytt värld rockar till det :gremsmile:
Man kan behöva mucka lite med skillzen också.

Swashbuckling Adventures kollade jag genom rätt noggrant när det kom, och det var alldeles för knökfullt med (ofta för korta) prestige classes, tyckte jag. Varenda jävla fäktskola hade en egen, typ. "Slåss med värja och lykta" krävde en annan klass än "Slåss med värja och mantel", nästan.

Sedan påstås det ju att det här "Gnodica" har ett OK system också, men det är ju norskt eller något :gremgrin:

/Feliath - köpte Storugglas exemplar

Storuggla

Champion
Men ändå säger du det!

"Castle Falkensteins regler med utbytt värld rockar till det"

Skulle inte förvåna mig. Jag sitter och ruvar på Furry Pirates förvisso, någon som vill vara en basset-musketör? :gremwink:
Jag lurar på att nyttja HeroQuestreglerna eller kanske UA. Eller rentav Mutant UA? Och köra en mutantpiratkampanj eller något. Hmm. Eller helt enkelt bara BRP.

Storuggla, beslutsångest

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En D&D fanboy kommer till din räddning

Skull&Bones från Green Ronin.

Eller så köper du någon Dragon som hade bucklande regler för D&D. De funkar bra.

För att balansera delar av den nedanstående debatten kan jag säga att alla andra alternativ är sämre. d20 rular, allt annat suxxor, eller vad det nu är kidsen säger. :gremlaugh:

M.

Troberg

Sinister eater
trots detta kommer troberg bergis försöka säga att jag ska köpa GURPS Swashbucklers vilket är sorgligt ur tryck
Nejdå, jag tänkte föreslå något av följande alternativ:

- Ta gisslan och kräv det och ett flyg till Cuba som lösen.
- Låt internets magi förse dig.
- Slå ner pensionärer, ta deras kattmat och byt till dig det på svarta börsen.

Alla alternativen är billigare än motsvarande d20-alternativ.

entomophobiac

Low Prep High Play

Tja, vad jag minns från 7th Sea så är den världen inte mycket att hänga i julgranen. Klassisk "Varje land har en egen kultur som stannar vid gränsen och arketyper något grundare än Hjälmaren"-värld. Tyvärr.

Tja, jag håller väl inte med helt enkelt. Mest för att jag gjort lite av varje med spelet. Världen är måhända otroligt klassisk, och skarpa kontraster i kulturer markerar tydligare de skillnader som vi romantiserar om i film idag (Pirates of the Caribbean...).

Det mesta lämnas i grundspelet öppet för fria associationer, och som chrull skriver så är ju trots allt bakgrunden och den handling de använder pinsamt nära den verkliga 16/1700 tals historien.

Det spelet har är charm, attityd, stämning och ett gediget mateiral som helt enkelt gör det till ett mer utvecklat spel än jag skulle vilja kalla egentligen något annat liknande rollspel.

Förbaskat välgjort, med andra ord. Så nog tusan skulle jag hänga det i min julgran.

Men smaken är väl som den berömda baken.