Har tyvärr inte läst resterande inlägg, så jag får be om ursäkt om jag upprepar något. Här är i alla fall min syn på det hela: I praktiken är det omöjligt att döda en drake som blandat sig i en intrig och dylikt. Enda chansen man egentligen har är om draken är helt omedveten om eventuella fiender, dvs att rollpersonerna inte är inblandade på något vis men valt att söka upp och döda draken ändå.
Som det påpekas i boken drakar vet draken i fråga i regel lika mycket som spelledaren, så man kan ganska kallt räkna med att om draken är medveten om rollpersonernas inblandning är den också medveten om att den kan bli hotad, och en varelse med de kunskaper som en drake har bör inte ha några svårigheter med att ta sig lite tid för att förbereda några enkla motgrepp utifall att den skulle bli anfallen.
En typisk Mortuach ligger på ett PSY på 18, BIL på 26, och snittar på 20 i samtliga magiska discipliner. Därmed är det i praktiken omöjligt att ta ihjäl den för en grupp äventyrare om draken är medveten om att den kan bli angripen och förberett sig på det.
Det skall till en mindre armé och extremt dyra magiska föremål för att ha ens en chans. Det är inte svårt att döda en drake för att draken är en formidabel motståndare när man väl hamnar i strid, utan vägen dit kommer aldrig fullbordas. Med ett snittvärde på 25 i krigsföring och 20 i kulturkännedom kan man räkna med att draken förstår tillräckligt mycket om strategi och takti för att förutse i stort sett alla drag en grupp dödliga kan tänkas ta mot den.
En teleportationsbesvärjelse lagd i ett föremål för att snabbt kunna utlösas så draken teleporteras till en plats därifrån den kan fly t.ex. Man kan räkna med föremål som kan utlösas för att skydda mot samtliga anfallseffekter som finns och flertalet bundna elementarer som kan släppas lös efter behov, utifall att en avledande manöver kan behövas. Mystik och magi är fylld med effekter som drakar ganska enkelt kan tralla upp i nivåer om magnitud 12-13 vilka ingen dödlig magiker klarar av att försvara sig mot.
Finner ofta att spelledare bara tittar på rådatan hos eventuella monster utan att reflektera vad de betyder. De värden som finns listade hos drakar antyder strategiska genier vars förståelse och insikter vida överstiger vad en spelgrupp ens kan hoppas på att komma i närheten av att drömma om att uppnå. Bara drakens livslängd i sig själv är tillräcklig för att göra eventuella anfall meningslösa eftersom tiden den har att förbereda eventuella försvar sträcker sig in i oändligheten.
Är egentligen emot att Dräparna lyckats ha ihjäl drakar överhuvudtaget och jag tycker inte att taktikerna som presenterats för hur de gått till väga på något vis kompenserar för drakarnas möjligheter att hindra dräparna. Framför allt tycker jag inte att drakarnas förståelse för sina egna krafter liknar de hos en varelse som levat intimt med magins innersta väsen i tusentals år. Snarare låter det som förståelsen hos en tjugoårig människa som sneglat på mystik och magi och vill utmana sina spelare.
Alla får såklart spelleda hur de vill, många spelgrupper tycker om episka äventyr där drakar faller som flugor och de som spelar får smaka på superhjälterollen. EON är dock ganska dåligt anpassat för den typen av spel, åtminstone när det kommer till drakar. Har haft spelgrupper som försökt sig på att ha ihjäl drakar, men det har aldrig lyckats.
De som kom närmast fick med mäktig magi draken att inse det ofördelaktiga att fortsätta slåss då den skulle få slut på magiska motmedel ganska snart, så den retirerade in i en grotta. Spelarna följde efter, varvid draken teleporterade sig ut och raserade grottan. Så tog den jakten slut.
Vad jag vill säga med allt det här är att om er spelledare är av den typen som anser att drakar är nära nog gudomliga, så gör ni bäst i att inte konfrontera den alls. Det kommer garanterat sluta med omedelbar död. Det bästa ni kan göra är att spela drakens spel och hoppas på att eran undergång inte ingår i planen. Eller så kanske man kan ställa till med så mycket förtret att draken ledsnar helt på att spela.
Gör irrationella dumma saker som den inte räknat med, t.ex byt syfte med era handlingar hela tiden och byt sida i eventuella konflikter. Kasta värdeföremålen och spara bara skrotet. Om draken plottar för att ha ihjäl en regent för att få till ett maktskifte, plotta då själva för att få regenten att stiga av tronen självmant. Plottar draken för att orsaka krig mellan två länder? Se till att ett tredje land anfaller de båda länderna, osv.
Det lär inte gå att spela drakens spel och vinna. En varelse med ett så utmärkt intellekt och så mycket tid för planering och så enorma kunskaper om allt som finns i mundana går inte riktigt att utmanöverea så länge man inte fuskar. Så fuska, spela inte efter reglerna, gör oväntade saker och krångla till det, så kanske den tröttnar och hittar på något roligare.
... eller så vill den hämnas. Smällar man får ta.