Nekromanti Jag vill ha öken

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Har nu läst lite Al-Qadim grejer, Haragada har jag också läst igenom och nu vill jag läsa någe mer ökenaktigt, några tips?
Både Al-Qadim och Haragada är lite för fantastiska för min smak och regler är jag inte ute efter, har lovat mig själv att jag inte ska titta åt något annat system innan jag har riktigt provat Lexx S&T.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tackar för länkar ska kolla in dom.
Inte regelsystem betyder att jag är mest ute efter inspiration.
Är egentligen inte ute efter en hel spelvärld utan mer sånt man kan sno ifrån.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Dark Sun är en annan gammal AD&D-miljö som mest kan beskrivas som postapokalyptisk fantasy. Mycket vattenbrist och ökenmisär, inte så klichéfantasy som mycket annat till AD&D.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kommer att tänka på ett annat spel också: Zenobia. Utspelar sig i Romarrikets östliga provinser under 200-talet (det vill säga under den tid då dessa områden under en kort tid var självständiga under drottning Zenobia). Inte "straight" historiskt, utan med mytiska element, men öken så det stänker om det.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Har kollat in lite Dark sun men vet inte om det prickar så rätt i min skalle, Zenobia verkar ju som det skulle kunna innehålla lite matnyttigt.
Tack

Storuggla

Champion
Va? Bah! Mars röda sand skall upplevas i tropikhjälmar med en kopp te i ena handen och Union Jack i topp med en punjabisk kalfaktor i hasorna. Det är det civiliserade sättet.

Storuggla, 1889

Snow

Swashbuckler
Okej, detta är lite sent och antagligen är Oriak lite för fantastiskt för din smak också, med tanke på att det är DnD. Men läs gärna:

Den av mina spelare som läser här behöver inte kolla!

http://wiki-chief.mine.nu/

I korthet:
De odödliga älvorna bestämmer över staden. De grundar sin makt på krigståg och slavar. De använder två verktyg för att hålla ordning, Tiamat och Tieflings.

Tiamat är den stora officiella religionen, "välståndets gud". Påminner mycket om Kastyke. Tjäna pengar till dig själv för att behaga Tiamat. Är du inte framgångsrik så är du inte guden trogen. De avrättar folk på löpande band om de tillber onda gudar som Pelor och Bahamut.
(Tiamat är alltså en ond gud enligt DnD, Pelor och Bahamut är goda och mot slaveriet). Tiamats syfte är att hålla folket under kontroll mentalt. Men på senare tid har välståndet börjar bli väl starkt i kyrkan.

Tieflings är väldigt starkt sammanslutna och alla dyrkar Asmodeus. De är ansvariga för ordningen i staden, förutom den inre staden (Älvornas kvarter bland annat). De får göra som de vill med detta. Så de tjänar grova pengar på böter som de givetvis hellre utdelar än andra straff. Om man inte kan tillämpa böter kan man utdela dödstraff (på arenan eller på offeraltaret). Det ger också god inkomster. Priset på folk att offra är ständigt under förhandling mellan Tiamat och Tieflings.